Det tråkiga är att Elsäkerhetsverket bakar in dessa dödsfall i sin statistik som används som slagträ för att försvara de rabiata elinstallationsreglerna.
 
  • Gilla
big mike och 15 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det tråkiga är att Elsäkerhetsverket bakar in dessa dödsfall i sin statistik som används som slagträ för att försvara de rabiata elinstallationsreglerna.
Därav mitt smeknamn på dem, elskrämselverket.
 
  • Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
F
13th Marine 13th Marine skrev:
Därav mitt smeknamn på dem, elskrämselverket.
useless useless skrev:
Det tråkiga är att Elsäkerhetsverket bakar in dessa dödsfall i sin statistik som används som slagträ för att försvara de rabiata elinstallationsreglerna.
Hur tror ni det skulle se ut vid större entreprenad och ut hos folk om man inte hade auktorisation över elarbeten?
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
F Fiskarens_son skrev:
Hur tror ni det skulle se ut vid större entreprenad och ut hos folk om man inte hade auktorisation över elarbeten?
Har jag sagt att man inte skulle ha auktorisation?
Problemet är den obskyra varianten för att visa kompetens: Sitta av tid.

Jag tycker att behörighetssystemet ska vara på bevisad kompetens, teoretiskt och praktiskt prov, Jämför ett körkort, där kvittar det hur du lär dig köra bara du kan köra.
 
  • Gilla
Rasmus Edvardsson och 19 till
  • Laddar…
F Fiskarens_son skrev:
Hur tror ni det skulle se ut vid större entreprenad och ut hos folk om man inte hade auktorisation över elarbeten?
Hur många som jobbar med elinstallation vid en större entreprenad har egen auktorisation?
 
  • Gilla
pacman42 och 10 till
  • Laddar…
F
13th Marine 13th Marine skrev:
Har jag sagt att man inte skulle ha auktorisation?
Problemet är den obskyra varianten för att visa kompetens: Sitta av tid.

Jag tycker att behörighetssystemet ska vara på bevisad kompetens, teoretiskt och praktiskt prov, Jämför ett körkort, där kvittar det hur du lär dig köra bara du kan köra.
Vem säger att du ska sitta av tid?

useless useless skrev:
Hur många som jobbar med elinstallation vid en större entreprenad har egen auktorisation?
Förhoppningsvis alla, eller åtminstone jobbar för någon som har det?
 
F Fiskarens_son skrev:
Vem säger att du ska sitta av tid?


Förhoppningsvis alla, eller åtminstone jobbar för någon som har det?
Jag åsyftade praktiken. Den garanterar inte att du lärt dig allt som behövs, och är ett stort hinder för någon att ta sig in i branschen.
Givetvis är praktiken ett bra sätt för en del att ta till sig och lära sig, men många kan göra det på annat sätt. Därmed anser jag att praktik inte är lämplig examinationsmetod, utan det ska räcka med praktiskt samt teoretiskt prov.

Det är väl förvånansvärt få som har egen auktorisation/behörighet, det är så få att man kan undra om det verkligen behövs...
 
  • Gilla
jonaskop och 5 till
  • Laddar…
Mats-S
Hade varit klädsamt med en länk till källan, BH-artikeln är totalt värdelös, absolut inga detaljer bara några allmänt hållna påståenden.
Skriv om, skriv rätt Tack!
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Har jag sagt att man inte skulle ha auktorisation?
Problemet är den obskyra varianten för att visa kompetens: Sitta av tid.

Jag tycker att behörighetssystemet ska vara på bevisad kompetens, teoretiskt och praktiskt prov, Jämför ett körkort, där kvittar det hur du lär dig köra bara du kan köra.
Har du missat att man lagt till en hel del obligatoriska moment i körkortsutbildningen?
 
  • Haha
Johan456
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Har du missat att man lagt till en hel del obligatoriska moment i körkortsutbildningen?
Riskettan och risktvåan?
Skulle kalla det en del av teoretiskt/praktiskt prov.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Är lösningen Spiskörkort?
 
  • Gilla
  • Haha
big mike och 3 till
  • Laddar…
Torrkokningen. Har ju inte så mycket att göra med elsäkerhet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Det borde vara standard med timer på spisar.
Eller dödmansgrepp. :)
Lämna inte köket med spisen på.
För övrigt har det lika lite med elinstallationer att göra som att man kan bränna sig på spisen.
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Riskettan och risktvåan?
Skulle kalla det en del av teoretiskt/praktiskt prov.
Och även om man inte drar gränsen så hårt (det är svårt att hålla isär vad som blir utbildning och prov när man grottar ner sig i praktiken) så håller jämförelsen inte ändå: "Riskettan" och "tvåan" tar timmar att genomföra. Inte år som elpraktiken. (År av tid som dessutom inte utvärderas med någon större noggrannhet, utan bara genom ett enkelt intyg).

Man har ju dessutom genomfört utvärdering om det skulle gå att examinera kunskapen för "elbehörighet", vilket rapporterades av en av de som deltog. Svaret blev "ja" och ESV rekommenderades att ge personen behörighet, vilket också skedde.

Men inte att man har kvar möjligheten, aldrig. Det skulle se ut det...
 
  • Gilla
pacman42 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.