Hej,
Installerade en Mitsubishi Ecodan i början av året. Enligt de flesta kommentarer ska en ny värmepump ligga på cop 3-5, så även denna modellen. När jag ser över vår användning verkar jag få mycket lägre utvinning dock, närmre 2 och även under ibland.

ville därför höra efter här om någon har input på vad som kan orsaka detta. Nedan några data punkter om hur vi använder den.

- Utedelen står på nordsida av huset, inget som stoppar luftflöde framför
- Sedan mitten av September har jag en Timer så att den kör på natten samt några timmar på eftermiddagen, när priset är som lägst. Innan dess körde den 24/7 för varmvatten (ingen värme)
- Gammalt hus, men inte helt dålig isolering.
Display på en Mitsubishi-enhet som visar förbrukad elektrisk energi för olika månader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Display på värmepump visar energiproduktion för oktober och september jämfört med föregående år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
2,5 får jag COP till om man tar siffroan för hela 2022 ?
Men frågan är vad du har för framledningstemperatur och var utetemperaturen är, om det är optimala förhållanden ?

"COP-värdet mäts vanligen vid standardiserade förutsättningar. Nedan visas de vanligaste förhållandena för mätning av COP för olika värmepumpar:

  • Luft-luftvärmepumpar - +20°C inomhus och +7°C utomhus
  • Luft-vattenvärmepumpar - +35°C i framledning och +7°C utomhus
  • Frånluftsvärmepumpar - +35°C i framledning och +20°C inomhusluft
  • Bergvärmepumpar (sjövärme, jordvärme) - +35°C i framledning +0°C från kollektorn"
 
F
S SvenJOPP skrev:
Hej,
Installerade en Mitsubishi Ecodan i början av året. Enligt de flesta kommentarer ska en ny värmepump ligga på cop 3-5, så även denna modellen. När jag ser över vår användning verkar jag få mycket lägre utvinning dock, närmre 2 och även under ibland.

ville därför höra efter här om någon har input på vad som kan orsaka detta. Nedan några data punkter om hur vi använder den.

- Utedelen står på nordsida av huset, inget som stoppar luftflöde framför
- Sedan mitten av September har jag en Timer så att den kör på natten samt några timmar på eftermiddagen, när priset är som lägst. Innan dess körde den 24/7 för varmvatten (ingen värme)
- Gammalt hus, men inte helt dålig isolering.
[bild] [bild]

Kom du vidare med detta? Har också Ecodan installerad förra månaden. Vår framledning ligger på 35 grader, vi håller 21 grader inomhus och ute ca 2. Trots detta rapporterar pumpen COP 2.1 under februari. Känns väldigt lågt.
 
U
Kollar jag värdena för vår IVT så har vi 2.98 om jag räknar på siffrorna från 1december fram till idag. Ganska ok med en månadsmedeltemperatur på ca -1 C alla tre månaderna.
Har 45C i framledning vid -20 ute.
 
F
U Utsliten och utdömd skrev:
Går det läsa av förbrukad och avgiven energi?
Då kan ni ju räkna ut värdet manuellt. Kollar jag värdena för vår IVT så har vi 2.98 om jag räknar på siffrorna från 1december fram till idag. Ja ska ok med en månadsmedeltemperatur på ca -1 C alla tre månaderna.

Japp i februari visar den tillförd och förbrukad energi: 1022/481=2.1 i COP
Som sagt för en medeltemp med 2+ känns det ganska dåligt. Vår framledning håller sig runt 35 för det mesta. Nu får man ju ta tillverkarens siffror med en nypa salt men:
Prestandadata för utomhusenheter, inkluderar kapacitet och COP vid olika temperaturer och effektinställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi borde ligga på runt 3.3 COP...
 
Redigerat:
F
F Fideliox skrev:
Japp i februari visar den tillförd och förbrukad energi: 1022/481=2.1 i COP
Som sagt för en medeltemp med 2+ känns det ganska dåligt. Vår framledning håller sig runt 35 för det mesta. Nu får man ju ta tillverkarens siffror med en nypa salt men:
[bild]

Vi borde ligga på runt 3.3 COP...

Hepp, igår car det varmt, runt 8 grader både dag och natt. Nästan 3 i COP.
Skärmdump av hemautomationssystem, visar temperatur och energianvändning för värmepump och vattenberedningssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men vi borde legat på 4.5 enligt tidigare tabell.
 
Många säger ju att luft/vatten värmepumpar är i princip lika bra som bergvärme. Tack, nu vet vi
 
R Runnis skrev:
Många säger ju att luft/vatten värmepumpar är i princip lika bra som bergvärme. Tack, nu vet vi
December 3.6 cop, januari och februari nästan 4 cop, 46 grader framledning vid 0. Nibe luftvatten 12kw, dock boende i södra Skåne!

edit: värme och varmvatten
 
Redigerat:
U
Våra siffror sedan 1a december
Förbrukning 3389kwh (varav 68kwh tillskott)
Avgiven energi 10122kwh
COP: 2.89
Det är räknat på både värme och varmvatten.

Medeltemperaturer (lägsta temperatur)
Dec -4 (-21)
Jan -1 (-11)
Feb -1 (-12)

Räknar jag endast värme och inte varmvatten samt räkna bort tillskottet blir COP 3.09 för de tre vintermånaderna i Stockholmsområdet.

Skrev fel framledningstemperatur innan.
Framledning 52c vid -20 men Max framledning är begränsad till 45c. Så ligger runt 32-33c framledning vid 0c ute.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Våra siffror sedan 1a december
Förbrukning 3389kwh (varav 68kwh tillskott)
Avgiven energi 10122kwh
COP: 2.89
Det är räknat på både värme och varmvatten.

Medeltemperaturer (lägsta temperatur)
Dec -4 (-21)
Jan -1 (-11)
Feb -1 (-12)

Räknar jag endast värme och inte varmvatten samt räkna bort tillskottet blir COP 3.09 för de tre vintermånaderna i Stockholmsområdet.

Skrev fel framledningstemperatur innan.
Framledning 52c vid -20 men Max framledning är begränsad till 45c. Så ligger runt 32-33c framledning vid 0c ute.
grymt att kunna ha så låg framledning vid 0 ute, vad har du för inomhus temp då ?
 
U
L Lechuza skrev:
grymt att kunna ha så låg framledning vid 0 ute, vad har du för inomhus temp då ?
20-21 grader, med golvvärme (LK 16mm 200cc)
Huset är byggt 1847 men ändå låg förbrukning.
13cm liggande timmer i väggarna, sen vid sekelskiftet när man ville höja standarden och putsa huset så klädde man huset med gammalt tegel, så har 10cm tegel utanpå timmerstommen och sen 1cm kalkputs. Det gör att det är ganska diffusionsöppet men ändå väldigt vindtätt.
45mm träfiberisolering på insidan av alla ytterväggar.
Så 25cm solida material i väggarna och nästan 5cm isolering.
Sen som gamla hus så är det små fönster vilket också är gynnsamt i energisynpunkt, även fast de är gamla charmiga 2-glasfönster.

Vi är bara 2 personer, men hade en förbrukning på 890kwh nu i februari vilket kan anses som ganska bra för ett 175år gammalt hus med 100år gamla fönster. 118kvm 1.5-plan (80+38kvm) (+ 30kvm ouppvärmd källare).
Lever som vanligt med matlagning och duschar osv. vi är inte aktiva i att försöka spara el eller ha 17c inomhus. Men alla vitvaror är nya, alla lampor är led osv.
Vi har tyvärr ingen braskamin heller.
 
Redigerat:
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
U
F Fideliox skrev:
Hepp, igår car det varmt, runt 8 grader både dag och natt. Nästan 3 i COP.
[bild]

Men vi borde legat på 4.5 enligt tidigare tabell.
konstigt, vår IVT följer tillverkarens tabell väldigt bra och jämför man värdena så är de väldigt lika även din tabell, alltså de borde prestera likvärdigt.

Den frostar av som den ska och har ordentligt luftflöde kring utedelen? Fläkt går som den ska osv.?
För plockar den värme ur luften och sen har svårt att få tillgång till ny luft så sänks effektiviteten rätt snabbt.
 
F
U Utsliten och utdömd skrev:
konstigt, vår IVT följer tillverkarens tabell väldigt bra och jämför man värdena så är de väldigt lika även din tabell, alltså de borde prestera likvärdigt.

Den frostar av som den ska och har ordentligt luftflöde kring utedelen? Fläkt går som den ska osv.?
För plockar den värme ur luften och sen har svårt att få tillgång till ny luft så sänks effektiviteten rätt snabbt.

Jag tror det? Har 40 cm till husvägg. Öppet på vänster och ovansida och framför. På högersidan bara ca 18cm men där sitter ju kompressor etc ändå.
Person mäter avstånd på vägg med tumstock vid utomhusenhet till värmepump. Röd trävägg, grått golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Värmepump utsida, rödvitt hus, vit dörr, trätrappa, avloppsrör, ingen person syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ang avfrostning vet jag ej. Har knappt sen nån frost på den så fungerar nog.
 
Redigerat:
U
Lite vanskligt att trycka in den i ett hörn men bör inte sänka det så mycket som 30%

vi pratar om någonstans mellan 3000-5000m3/h luft som ska gå genom fläkten, och helst ska ju all denna luften va ny och inte luft som den redan minskat i energimängd.
 
F
U Utsliten och utdömd skrev:
Lite vanskligt att trycka in den i ett hörn men bör inte sänka det så mycket som 30%

vi pratar om någonstans mellan 3000-5000m3/h luft som ska gå genom fläkten, och helst ska ju all denna luften va ny och inte luft som den redan minskat i energimängd.

Borde inte installatören påpekat det om det spelade någon större roll? Fläkten kanske går lite hårdare bara? :thinking:

Annars så funderar jag på om COP värdet från pumpen går att lita på, hur exakt är den? Vår dygnsförbrukning ligger på ca 30-40kwh totalt för hela huset. Drygt 135 kvadrat stort, 2005 i skåne. Kanske rimlig förbrukning för att hålla 21 inne när det är runt 0 ute?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.