Skärbräda till farsan. Hantverksmässigt träbord, mörkt träskiva, ljus kant, skruvstäd i snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MickeLarsson och 27 till
  • Laddar…
Glad farsa skull jag tro. Beskriv gärna lite mer. Om brädan alltså, inte farsan.
 
  • Haha
Enocx och 1 till
  • Laddar…
Vet inte vad mörkröda träslaget är. Tungt och hårt är det i alla fall. Detaljer i ek och ask. Sitter gummifötter under.
 
Vi får hoppas att det inte är rödasbest bara. Har du tidigare erfarenheter av gummifötter under ändträbrädor? Jag har satt det på några för att de ska stå stilla och inte samla fukt under. Nu några år senare märker jag att de två vi har i köket börjat hänga lite på mitten. Inga problem för funktionen, men det ser trist ut.
 
  • Gilla
Bröstmjölk
  • Laddar…
B Bröstmjölk skrev:
Vet inte vad mörkröda träslaget är. Tungt och hårt är det i alla fall.
Det låter som rosenträ/palisander tycker jag.
Snygg skärbräda!

(Sätter man en gummitass i mitten också slipper man att skärbrädan saggar.)
//Ronnie
 
  • Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
Nu är den äntligen osmo-behandlad och klar. Första färdiga bygget på möbelsnickarlinjen. Precis lika magisk känsla varje gång man häller olja på valnöt. Det var i ett svagt ögonblick i går direkt efter jag oljat som jag beställde en valnötsplanka för 6000 spänn utan att veta vad den ska användas till. "Bra att ha" som jag sa till min fru.

@maria01 Är du fortfarande lika säker på att jag inte borde oljat pallen?

En träpall med rund sits och ljusa ben på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träyta med intressant ådring och inlagd kontrasterande trädekor med linjedesign.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Sista spiken och 62 till
  • Laddar…
Fantastiskt fint jobbat, @Hep! Riktigt fin liten pall och vilket lyft det blev när du oljade den! (Inte otippat iofs.)

Jag får erkänna att jag är lite avis på din möbelsnickarutbildning. ;)
//Ronnie
 
  • Älska
Hep
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Fantastiskt fint jobbat, @Hep! Riktigt fin liten pall och vilket lyft det blev när du oljade den! (Inte otippat iofs.)

Jag får erkänna att jag är lite avis på din möbelsnickarutbildning. ;)
//Ronnie
Tackar. Det är riktigt kul och det går att anpassa väldigt mycket. Några moment är obligatoriska, som det lilla skåp i allmogestil jag håller på med nu, men sedan bygger man det man vill, som man vill och får den hjälp man vill ha och behöver. Vi är bara tre stycken i min klass, så det finns nästan obegränsat med hjälp. Jag som fuskat hemma och har rätt mycket prylar, tar hjälp på skolan av det jag inte testat tidigare eller kan och lägger istället en del tid hemma på att ta fram och förbereda material för att använda tiden där. Hoppas och tror att det kan komma fler bilder i tråden.
 
  • Gilla
Jwc och 4 till
  • Laddar…
Microkatten
Snyggt, @Hep ! Gillar "spårskruvarna" som sitsen är fäst med! Och virke skaffar man när tillfälle ges. Det går liksom inte att knalla in på Byggmax när behovet av lite valnöt uppstår...
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Nu är den äntligen osmo-behandlad och klar. Första färdiga bygget på möbelsnickarlinjen. Precis lika magisk känsla varje gång man häller olja på valnöt. Det var i ett svagt ögonblick i går direkt efter jag oljat som jag beställde en valnötsplanka för 6000 spänn utan att veta vad den ska användas till. "Bra att ha" som jag sa till min fru.

@maria01 Är du fortfarande lika säker på att jag inte borde oljat pallen?

[bild]
[bild]
ja jag har svårt för behandlat trä föredrar bara virket
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
O
Hep Hep skrev:
Nu är den äntligen osmo-behandlad och klar. Första färdiga bygget på möbelsnickarlinjen. Precis lika magisk känsla varje gång man häller olja på valnöt. Det var i ett svagt ögonblick i går direkt efter jag oljat som jag beställde en valnötsplanka för 6000 spänn utan att veta vad den ska användas till. "Bra att ha" som jag sa till min fru.

@maria01 Är du fortfarande lika säker på att jag inte borde oljat pallen?

[bild]
[bild]
Riktigt fin yta på pallen, jag gillar den! En fundering bara (det är min OCD som spökar), fanns det en tanke med att spåren / kilen i benen pekar åt olika håll? De hade tex kunnat peka mot centrum.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Äntligen lite tid I verkstan.. Tredimensionell träkubskonst i svart ram mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trä pusselbitar utlagda på en tygbakgrund som formar en stiliserad älg eller hjort. Konstnärlig, dekorativ design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två svarta 3D-utskrivna objekt som liknar hjort horn hänger på ett vitt tyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett enkelbågsformat föremål i trä på ett veckat vitt tyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MickeLarsson och 10 till
  • Laddar…
F Fanjunkarn skrev:
Äntligen lite tid I verkstan..[bild] [bild] [bild] [bild]
Snyggt :)
Men tror bild 3 hamnade upp&ner-på..
 
  • Haha
Toddbertuzzi och 4 till
  • Laddar…
O och en till skrev:
Riktigt fin yta på pallen, jag gillar den! En fundering bara (det är min OCD som spökar), fanns det en tanke med att spåren / kilen i benen pekar åt olika håll? De hade tex kunnat peka mot centrum.
Tackar. Tre tunna lager hårdvaxolja.

Kilarna får inte sitta i linje med fibrerna då de riskerar att spräcka sitsen. Men istället för att alla ska sitta likadant precis tvärs fibrerna, vred jag dem lite för att få lite liv.
 
  • Gilla
Jwc och 5 till
  • Laddar…
Nu är dags att mjuka upp kraven
visa upp hur det ser ut när man släpper loss mig..
Man är inget proffs, men man måste försöka

Detta alster är en enkel pall för
ställa en blomma på.
Materialval? sådant som blivit över. Benen?
tryckade rundstavar
En liten träpall står mitt på en grå träveranda i dagsljus, omgiven av torrt gräs och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trä pall utomhus på gråa trägolvbrädor; solig dag; gröna träd och staket i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ivp och 23 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.