useless useless skrev:
1000 spänn för torkarblad är väl snarare ett rån än bra service?
ja. Jag svarade på att Andreas hade fått bra service och pris på sin tesla.
 
Redigerat:
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Gjorde service på Teslan i igår.

Det som skall göras är byte av kupe filter, han fick byta vindrutetorkarna oxå.

Bokade service i appen och fick besked att service skulle komma till mitt jobb mellan 12.00-16.00.
På utsatt tid dyker han upp och ringer. Jag behöver inte ens gå ut till bilen utan han öppnar den själv.

När han är klar så ringer han och jag får låsa bilen från appen.

1200kr kostade kalaset.

Helt otroligt bra service! Bilen har gått 5000mil nu och detta är det första kronan jag kostar på den.
Najs det är sjukt irriterande då man måste lämna in bilen vid "liten service".
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Vad är det för bilar vi pratar om?

Jag är inne på en Enyaq, ser att de verkar ligga ett tag på blocket. Priserna är ju farligt nära vad en ny bil går på.
Dessvärre är det svårt att jämföra, handlarna är notoriskt dåliga på att skriva utrustningsnivå.
Ja, min gissning är att säljarna gravt övervärderar sina bilar. Ungefär som med hus och lägenheter under förra året. De blir inte sålda därför att säljaren vill ha lika mycket betalt som polaren fick i mars -22. Men nu är inte efterfrågan lika stor, och det har skett betydande prissänkningar på många nya elbilar den sista tiden, bl a beroende på Teslas taktik.
 
useless useless skrev:
1000 spänn för torkarblad är väl snarare ett rån än bra service?
Och då var det ändå rabatt, skulle kostat ca. 1500:-
Själv byter jag torkarblad när det behövs (man märker ju lätt när det behövs), låter otroligt korkat att betala dyra pengar för det. Ett torkarblad klarar man väl att byta även om man har tummen mitt i handen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Vad är det för bilar vi pratar om?

Jag är inne på en Enyaq, ser att de verkar ligga ett tag på blocket. Priserna är ju farligt nära vad en ny bil går på.
Dessvärre är det svårt att jämföra, handlarna är notoriskt dåliga på att skriva utrustningsnivå.
Priserna du ser är de priser säljarna vill ha och inte vad köparna vill betala. Orealistiska förväntningar helt enkelt. Är dock inte helt ovanligt på Blocket.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Priserna du ser är de priser säljarna vill ha och inte vad köparna vill betala. Orealistiska förväntningar helt enkelt. Är dock inte helt ovanligt på Blocket.
Jag känner en som nyligen gick ut med ca 200 kkr på blocket och fick sänka 50 kkr och sedan sålde för ca 140 kkr.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Svågern har ju just Tesla och han fick vänta lääänge i fjällen/på väg dit och hem. Nu har ju fler andra märken börjat använda Tesla laddare, t.ex. Polestar så du får nog också räkna med att vänta framöver...
Jag vågar påstå att du har fel, utbyggnaden av snabbladdarnätverket blir bara tätare och med fler laddpunkter. Bensin och diselstationerna blir inte fler så där får man nog snart räkna med att köa.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Den laddhybrid jag har beställt kommer drygt 100 km på el (ca. 80 km på vintern) och med det kommer jag att köra ca. 95% på el över året.

De gånger jag behöver åka längre kommer jag att ha en dieselmotor att förlita mig på och kan glatt köra vidare utan att behöva fundera på långa laddstopp eller laddköer...
OK, kan du förvärma bilen med el från laddbox också annars lär du inte få ut några 80km på vintern? Brukar vara svårt att få "förkyla" på sommaren med laddhybrider, eller det finns? Så du klarar alltså 95% av alla milen med en elbil som har en räckvidd på 80-100km, då hade jag köpt en bra begagnad Nissan Leaf el. dyl. och hyrt bil de 2-3ggr (antagande) som jag behöver köra längre. Men vi är alla olika och det är tur för annars hade det inte funnits några begagnade elbilar till mig :p
 
  • Gilla
sinuslinus och 3 till
  • Laddar…
M
anders07 anders07 skrev:
Den laddhybrid jag har beställt kommer drygt 100 km på el (ca. 80 km på vintern) och med det kommer jag att köra ca. 95% på el över året.

De gånger jag behöver åka längre kommer jag att ha en dieselmotor att förlita mig på och kan glatt köra vidare utan att behöva fundera på långa laddstopp eller laddköer...
Grannen hade en sån, hybrid. Det gjorde ont i mig varje gång på vintern när han skulle ta sista branta backen upp till sig och volvodieseln drog igång med full belastning, iskall, mitt i vintern, för att inte elmotorn orkade. Det rasslade ganska duktigt, men det var ju en tjänstebil så han sket i det.

Personligen fattar jag inte syftet med en laddhybrid. Varför åka omkring med en fossil motor som inte används. Servicekostnaden per använd mil måste ju bli astronomisk om man bara Ska använda den 2ggr om året. Bättre att köpa en elbil och hyra en bil när man ska till fjällen isf., kan jag tycka..
 
  • Gilla
Dowser4711 och 5 till
  • Laddar…
M
T Texan skrev:
Jag vågar påstå att du har fel, utbyggnaden av snabbladdarnätverket blir bara tätare och med fler laddpunkter. Bensin och diselstationerna blir inte fler så där får man nog snart räkna med att köa.
Du har nog rätt. På min mack har man gått från 8 till 4 pumpar denna månaden. Fick en chock imorse när jag tankade.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Grannen hade en sån, hybrid. Det gjorde ont i mig varje gång på vintern när han skulle ta sista branta backen upp till sig och volvodieseln drog igång med full belastning, iskall, mitt i vintern, för att inte elmotorn orkade. Det rasslade ganska duktigt, men det var ju en tjänstebil så han sket i det.

Personligen fattar jag inte syftet med en laddhybrid. Varför åka omkring med en fossil motor som inte används. Servicekostnaden per använd mil måste ju bli astronomisk om man bara Ska använda den 2ggr om året. Bättre att köpa en elbil och hyra en bil när man ska till fjällen isf., kan jag tycka..
Speciellt om du spetsar till argumentet med att man släpar runt på motorn hela året av rädsla för att behöva köa till snabbladdaren ett par gånger på vintern.
 
  • Gilla
Ingenjören och 5 till
  • Laddar…
@
T Texan skrev:
OK, kan du förvärma bilen med el från laddbox också annars lär du inte få ut några 80km på vintern? Brukar vara svårt att få "förkyla" på sommaren med laddhybrider, eller det finns? Så du klarar alltså 95% av alla milen med en elbil som har en räckvidd på 80-100km, då hade jag köpt en bra begagnad Nissan Leaf el. dyl. och hyrt bil de 2-3ggr (antagande) som jag behöver köra längre. Men vi är alla olika och det är tur för annars hade det inte funnits några begagnade elbilar till mig :p
Köp inte någon Nissan Leaf...de har inte CCS kontakt och kan därmed inte snabbladda annat än på några få äldre stationer..
 
Vi kör en hybrid för att när vi köpte den så fanns det inga vettigt prissatta elbilar som vi fick plats hela familjen i.

Batteriet räcker precis till att pendla till jobbet med, och jag kunde ladda på jobbet med.
Vi uppskattar att bilen gått 2/3 på el sedan vi köpte den.

I dagsläget gör vi inga resor längre än 25mil.
Så nästa bil blir en elbil, frågan är bara vilken.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
@
anders07 anders07 skrev:
Svågern har ju just Tesla och han fick vänta lääänge i fjällen/på väg dit och hem. Nu har ju fler andra märken börjat använda Tesla laddare, t.ex. Polestar så du får nog också räkna med att vänta framöver...
Ja, det var "hemskt"! Laddade på Tesla 3 gånger (och en annan station en gång) på min tur till från fjällen.....av 8 snabbladdare var aldrig mer än 2 upptagna. Sedan så fanns såklart flera andra snabbladdare av andra leverantörer tillgängliga på samma orter (y)
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Priserna du ser är de priser säljarna vill ha och inte vad köparna vill betala. Orealistiska förväntningar helt enkelt. Är dock inte helt ovanligt på Blocket.
Så mycket fattar jag med, och bilarna på blocket är de som inte blivit sålda ;)
Men att pruta ner en bil från 620 till 480, då får den ha stått länge.

Synd bara jag är en så dålig förhandlare :oops:
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.