Begagnatpriserna är redan på väg ned rejält. Folk har taskigt med stålar, helt enkelt. Och många tidigare leasingavtal har gått ut, så det börjar bli rätt fullt i bilhallarna med begagnade elbilar. Många bilar har dessutom stått där länge, så nu är det prutläge. Har också hört om att intresset är lågt hos bilhandlarna av att köpa in vissa elbilar. Och det här påverkar förstås marknaden.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Mikael_L
Då det idag tillverkas battericeller för under 100$/kWh i tillverkningskostnad så kommer priserna gå ner rejält så fort tillverkningskapaciteten når marknadsbehovet.
Men om det sker under 2023 eller 2033 vågar jag inte spekulera i.

Tänk den dagen ett 40kWh batteri kostar 40.000SEK färdigt i bilen ut till kunden, och till det en rätt billig elmotor och minus en komplicerad och dyr ICE-motor, växellåda, bränslesystem, avgassystem, kylsystem och allt sånt som man måste klä på en ICE med.
Det kommer bli billigare bilar i framtiden ...

Men just nu är det ju brist på både elbilar och batterier till dessa, pga tillverkningskapaciteten, så då kommer ju ingen tillverkare slakta sina övervinster helt utan anledning.
 
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
Idag finns det 6 583 begagnade elbilar på bytbil.com varav 3 291 st under 500 K.
 
J jocke31 skrev:
Begagnatpriserna är redan på väg ned rejält. Folk har taskigt med stålar, helt enkelt. Och många tidigare leasingavtal har gått ut, så det börjar bli rätt fullt i bilhallarna med begagnade elbilar. Många bilar har dessutom stått där länge, så nu är det prutläge. Har också hört om att intresset är lågt hos bilhandlarna av att köpa in vissa elbilar. Och det här påverkar förstås marknaden.
Elbilarna exporteras fortfarande till stor del när leasingkontrakten går ut efter tre år, detta då man trots de höga begagnatpriserna på elbilar i Sverige får ännu mer betalt utomlands.

Konsekvensen av detta är att begagnatpriserna hålls uppe i Sverige, det finns helt enkelt för få begagnade bilar till försäljning för att priserna skall pressas nedåt.
 
D djac skrev:
Att det kan vara kö till populära attraktioner är ju inget ovanligt, gäller affärer, konserter, osv, och ibland även bensinstationer ( det vet vi som kört mycket i europa), så att detsamma kan uppstå vid laddplatser på väg till populära skollovsresmål förvånar iaf inte mig.

Att man sen hamnar i situationer där man behöver "lite extra laddning" är något jag inte känner igen, vid vanlig användning hemmavid känns det som nästan onaturligt, aldrig hänt mig någonsin.

Att köpa en hybrid förefaller helt meningslöst för mig, spar en slant och köp en vanlig ICE istället, en bättre produkt till ett lägre pris.
Skulle aldrig falla mig in att köpa en ICE... Fullkomligt idiotiskt enligt mig, så tack för rådet, men jag slänger bort mina slantar på en laddhybrid!
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
T Texan skrev:
Inte alls svårt att ladda utanför hemmet med en Tesla! Nu har jag inte kört Stockholm-Trysil men du behöver garanterat inte vänta/ladda 4 timmar på den sträckan med en Tesla. Körde själv till Österrike på sportlovet, fick inte vänta en sekund på att få ladda...
Svågern har ju just Tesla och han fick vänta lääänge i fjällen/på väg dit och hem. Nu har ju fler andra märken börjat använda Tesla laddare, t.ex. Polestar så du får nog också räkna med att vänta framöver...
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
D
anders07 anders07 skrev:
Svågern har ju just Tesla och han fick vänta lääänge i fjällen/på väg dit och hem. Nu har ju fler andra märken börjat använda Tesla laddare, t.ex. Polestar så du får nog också räkna med att vänta framöver...
Det blir ju en stor fråga om man kör mycket till fjällen. för de flesta är detta ju en sällan-eller-aldrig-händelse, men visst finns det risker för komplikationer med allt.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
D
anders07 anders07 skrev:
Skulle aldrig falla mig in att köpa en ICE... Fullkomligt idiotiskt enligt mig, så tack för rådet, men jag slänger bort mina slantar på en laddhybrid!
Intressant, du påstår ju att du köper en sådan, med ett litet hjälpbatteri, var ser du den stora skillnaderna, de positiva sådana är inte uppenbara för mig?
 
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Elbilarna exporteras fortfarande till stor del när leasingkontrakten går ut efter tre år, detta då man trots de höga begagnatpriserna på elbilar i Sverige får ännu mer betalt utomlands.

Konsekvensen av detta är att begagnatpriserna hålls uppe i Sverige, det finns helt enkelt för få begagnade bilar till försäljning för att priserna skall pressas nedåt.
Jag håller inte med helt här. Har på sista tiden hört om många som inte ens lyckas sälja sina elbilar för att handlaren inte vill ha dem. Eller att de har fått skambud. Typ 480 000 kr för en bil som ligger ute för 620 000 i bilhallen men inte blir såld. Så det finns prutmån, skulle jag säga.
 
D djac skrev:
Intressant, du påstår ju att du köper en sådan, med ett litet hjälpbatteri, var ser du den stora skillnaderna, de positiva sådana är inte uppenbara för mig?
Den laddhybrid jag har beställt kommer drygt 100 km på el (ca. 80 km på vintern) och med det kommer jag att köra ca. 95% på el över året.

De gånger jag behöver åka längre kommer jag att ha en dieselmotor att förlita mig på och kan glatt köra vidare utan att behöva fundera på långa laddstopp eller laddköer...
 
  • Gilla
frasen_36 och 4 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Jag håller inte med helt här. Har på sista tiden hört om många som inte ens lyckas sälja sina elbilar för att handlaren inte vill ha dem. Eller att de har fått skambud. Typ 480 000 kr för en bil som ligger ute för 620 000 i bilhallen men inte blir såld. Så det finns prutmån, skulle jag säga.
Vad är det för bilar vi pratar om?

Jag är inne på en Enyaq, ser att de verkar ligga ett tag på blocket. Priserna är ju farligt nära vad en ny bil går på.
Dessvärre är det svårt att jämföra, handlarna är notoriskt dåliga på att skriva utrustningsnivå.
 
Gjorde service på Teslan i igår.

Det som skall göras är byte av kupe filter, han fick byta vindrutetorkarna oxå.

Bokade service i appen och fick besked att service skulle komma till mitt jobb mellan 12.00-16.00.
På utsatt tid dyker han upp och ringer. Jag behöver inte ens gå ut till bilen utan han öppnar den själv.

När han är klar så ringer han och jag får låsa bilen från appen.

1200kr kostade kalaset.

Helt otroligt bra service! Bilen har gått 5000mil nu och detta är det första kronan jag kostar på den.
 
  • Gilla
steve5432 och 12 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Jag håller inte med helt här. Har på sista tiden hört om många som inte ens lyckas sälja sina elbilar för att handlaren inte vill ha dem. Eller att de har fått skambud. Typ 480 000 kr för en bil som ligger ute för 620 000 i bilhallen men inte blir såld. Så det finns prutmån, skulle jag säga.
Jag läste detta i en artikel om begagnade elbilspriserna häromdagen. Jag skall se om jag hittar igen den.
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Gjorde service på Teslan i igår.

Det som skall göras är byte av kupe filter, han fick byta vindrutetorkarna oxå.

Bokade service i appen och fick besked att service skulle komma till mitt jobb mellan 12.00-16.00.
På utsatt tid dyker han upp och ringer. Jag behöver inte ens gå ut till bilen utan han öppnar den själv.

När han är klar så ringer han och jag får låsa bilen från appen.

1200kr kostade kalaset.

Helt otroligt bra service! Bilen har gått 5000mil nu och detta är det första kronan jag kostar på den.
Bra pris och bra service. Jag bifogar sidan två av tre sidor med servicepunkter på min bil :surprised:. Inklusive ”rabatt”. Alla punkter är inte relevanta kommande service.
Skärmavbild av bilservice-menyn med priser på svenska, mobilgränssnitt, och webbadress från BMW:s servicebokning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Haha
Dilato och 4 till
  • Laddar…
1000 spänn för torkarblad är väl snarare ett rån än bra service?
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.