Hej

Har försökt söka svaret men blir inte riktigt klok på hur jag ska göra.
Jag ska göra badrum i ett nybyggt hus med redan isolerad övervåning. Vill sätta yttre väggen mot takstolarnas insida. Se bild.
Enligt säkervatten så har dom tydliga krav för yttervägg och innervägg. (här står massa bra https://www.sakervatten.se/download...B05FC4C2265405C1/Bygg-Badrummet-Ratt-2014.pdf)
Men i mitt fall så har jag isoleringen och plastfolien på utsidan av kattvinden (kattvinden är alltså uppvärmd), så badrumsväggen kommer inte att vara en yttervägg enligt säkervatten. Men betyder det att jag då måste göra den som en innervägg, med 45x70reglar? Känns lite överdrivet. Men jag kan inte heller behandla den enligt kraven för yttervägg där det står att jag ska byta ut plastfolien mot ångbroms, sätta 45x45:surprised:r och mer isolering. För min plastfolie ligger ju en meter längre in, i ytterkant av kattvinden.
Hur ska jag göra här tycker ni? Detta känns ju som en ganska vanlig situation i nybyggda 1,5-plans hus med förhöjt väggliv. Men jag hittar inget om det på nätet.

Sen undrar jag hur jag behöver göra i snedtaket. Kan jag behålla befintlig plastfolie eller måste den bytas till ångspärr? Om jag måste byta den så kommer all lösull ramla ner och då blir det ett helvete. Räcker det att sätta våtrumsskiva på befintlig glespanelen och sen tätskikt på det? Kanske behövs en konstruktionsplyfa iallafall?

Tacksam för hjälp och råd
 
  • Vind med träkonstruktion, isolering, rörledningar och en öppen takfönster. Byggnadsmaterial syns på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har en gissning ens?
 
Är inte expert eller fackman. Men jag tror inte att 45x70 är överdrivet. Du behöver iallafall mer än 45 x 45 för att få tillräcklig styvhet i väggen. Det där med 45 x 45 på yttervägg är utöver väggens bef konstruktion.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
U
Väggen mot kattvind får du regla upp som innervägg. Varför känns 70x45 överdrivet? 45x45 känns ju väldigt rangligt och typ så man byggde innerväggar på 70-talet när bygg-eran va som sämst.

snedtaket är väll tak? Eller ska du ha dusch osv. mot snedtaket?
Vilket typ av ytskickt har du tänkt i badrummet?
 
Tack för input!
Jag tänkte att 45×75 var överdrivet eftersom det redan står 45×115 där i form av takstolar, dock med cc 120cm.
Men ni kanske har rätt! I så fall kör jag så. Och då gör jag inget med plastfolien alls med andra ord, inte ens i taket där jag bara kör befintlig glespanel. Låter det ok?
Duschen ska inte vara vid snedtaket men inte allt för långt ifrån.
Det ska kaklas men målas i snedtak och tak.
 
U
Har du duschväggar som gränsar av mot snedtaket från dusch och det ska målas kan du gipsa på glesen och sen på med rätt färg.
Ska du kakla golv och vägg får du riva upp golvspån och regla tätare, 300cc. Vägg 70x45 450cc sen plywood och gips, alternativ skippa plywood och sätta kortlingar överallt du ska montera badrumsmöbler.
 
Enligt denna bild hade vi tänkt det skulle bli. Så duschväggen hamnar ju inte jättelångt från snendtaket. Men det räknas väl fortfarande bara som tak va så att inget speciellt behöver göras mer än tätskikt?
Modernt badrum med duschhörna, toalett, handduksvärmare och en planta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
U
Korrekt
 
  • Gilla
riktigadavid
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Har du duschväggar som gränsar av mot snedtaket från dusch och det ska målas kan du gipsa på glesen och sen på med rätt färg.
Ska du kakla golv och vägg får du riva upp golvspån och regla tätare, 300cc. Vägg 70x45 450cc sen plywood och gips, alternativ skippa plywood och sätta kortlingar överallt du ska montera badrumsmöbler.
Vad jag förstod så skulle det räcka med cc600 för golvet. Följande urklipp är från länken jag skickade i första inlägget. Verkar vara ok med cc600 om man har tightare mellan upplag/stöd vilket jag fick för mig att vi hade här.

Teknisk specifikation för mellanbjälklag med dimensioner, virkeskvalitet, och maximala avstånd för stöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
U
Då får du mäta, vad är dimension på bjälklag och hur lång spännvidd till nästa bärande element. Eftersom du har ramverkstakstolar med förhöjt väggliv så har du troligen en hjärtvägg. Ej bärande innerväggar kan du inte räkna med som upplag för de kan försvinna i framtida renoveringar.
 
Väggen reglar du i linje med takstolarna. Den behöver ju inte vara innanför. De bör nog vara minst 45*70. I taket skulle jag låtit glesen bilda en luftspalt så behöver du inte byta fuktspärren.
 
D Daniel 109 skrev:
Väggen reglar du i linje med takstolarna. Den behöver ju inte vara innanför. De bör nog vara minst 45*70. I taket skulle jag låtit glesen bilda en luftspalt så behöver du inte byta fuktspärren.
Juste, smart! Jag hade tänkt lägga det utanpå först, bra att du sa det! Då kör jag till och med 45x95 för det ska jag ha till alla andra väggar. Det tar ju ingen extra plats i badrummet då.

Hur menar du med att låta glesen bilda en luftspalt? Det blir ju en luftspalt mellan varje gles. Men bara horisontellt.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Då får du mäta, vad är dimension på bjälklag och hur lång spännvidd till nästa bärande element. Eftersom du har ramverkstakstolar med förhöjt väggliv så har du troligen en hjärtvägg. Ej bärande innerväggar kan du inte räkna med som upplag för de kan försvinna i framtida renoveringar.
Det är 220x45 reglar.
Lite osäker på vad upplägg/stöd innebär om jag ska vara helt ärlig. Såhär såg det ut innan jag började med rördragningen. Jag mätte fram till den där tvärgående regel (kanske skulle kallas kortling?) och det var mindre än 2 meter iallafall så då tänkte jag att det var det dom menade. Hela sträckan där borde väl i och för sig vara halva huset (det är en bärande vägg mitt i huset. Typ 4,2 meter i så fall. Hur ska jag mäta?
Precis under detta golv så är det klädkammare och vägg mot kök, kan man räkna in en vägg underifrån som stöd också?
Pågående byggnadsarbete, träreglar, isolering, golvkonstruktion, inomhus, rörledningar, delvis täckt med spånskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Szwed
  • Laddar…
U
Spännvidd i din tabell från säker vatten ovan motsvarar A och B i denna bild.
Illustration av trästomme, troligen för byggnation, med måttmarkeringar A, B och C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Totallängden L delas av med ett stöd/upplägg. Detta stöd utgörs av en bärande vägg på våning under i ditt fall. Ej bärande mellanväggar bör du inte räkna som stöd.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Spännvidd i din tabell från säker vatten ovan motsvarar A och B i denna bild.
[bild]
Totallängden L delas av med ett stöd/upplägg. Detta stöd utgörs av en bärande vägg på våning under i ditt fall. Ej bärande mellanväggar bör du inte räkna som stöd.
Okej, men i så fall så är det ju över 4 meter som är spännvidden. Hur skulle man göra för att regla upp och lägga cc300? Känns ju omöjligt att få in en regel och lägga den med ytteränden i ytterväggen. Då får man ju riva halva huset.
Jag hörde av mig till husleverantören idag och frågade lite. Han sa att man inte brukade regla upp tätare utan dom brukar köra på befintligt cc600, men han kunde inte svara på exakt varför. Han skulle återkomma. Huset går ju att få med färdig övervåning där husleverantören även gör badrum på exakt den plats där vi ska göra badrum, och med samma mått på allt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.