Jag har svårt att se att det går att bevisa att grannen skadat ledningen utan att allra minst gräva fram den. När man väl gjort det får man söka bevis för att det är grannens fel, och då är det väl typ skrapmärken i plasten man kan påvisa. Som man då ska göra sannolikt att de uppstått när grannen dränerat. Det kanske går, eller inte.

Men eftersom att ingen med flit lär ha lämnat en läckande slang i marken i samband med ett dräneringsjobb så lär ju grannens spontana svar vara att det nog är ett annat skäl, så hårda bevis lär krävas. Och då blir gången att TS först får bekosta grävandet själv, men att han om han kan bevisa att grannens arbete skadat ledningen med flit eller av tillräcklig oaktsamhet så kan han få grannen att ersätta kostnaderna i efterhand.

Men jag skulle ta det varligt med grannen. Först säga att ledningen nog är skadad och att du behöver gräva upp den, delvis för att inte ytterligare skada hans mark (vilket du ju gör genom att fylla den med vatten), men att du kommer att begära att han betalar kalaset om du kan visa att skadan beror på hans dräneringsjobb. Beroende på hur resonliga ni båda är kan det här lyckas göras utan att konflikt uppstår, eller inte.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Näset Västkusten Näset Västkusten skrev:
Röret är lagt i början på 90 talet och jag vet att det går nära där de grävde för om dränering men även troligt där de borrade och installerade bergvärme.
Röret skall hålla i 100 år om jag läste rätt men så klart finns en bevis aspekt i det så låt mig vända på frågan.

Vet någon om det finns några aktsamhets krav på tomtägaren vad gäller mina rör som finns på dennes tomt?
Tåggången är så här:

Din ledning och din läcka, d v s du löser grävande och reparation av ledningen i samarbete med grannen vars fastighet du har ett härskande servitut på.

Framkommer det när du låter laga ledningen att grannen genom tidigare schaktning har varit vårdslös och inte följt det regelverk som finns i jordabalken kring hänsyn vid schaktning så säkrar du de bevisen (foto, film, utlåtande från sakkunnig person, typ besiktningsman eller den på firman som schaktar). Håller grannen med om sin vårdslöshet vid tidigare schaktning och därmed skadeståndsansvar så behövs inga bevis - ni är överens. Grannen betalar det hela.

Håller grannen inte med så ställer du krav på grannen att stå för hela kalaset att laga ledningen. Nekar grannen skadeståndsansvar (t ex genom att ignorera dig eller bestrida kravet) så får du överväga att stämma grannen och då kommer bevisen till användning i rätten.

Det ska vara en bra dyr schaktning och väldigt tydliga bevis du har för att det i praktiken ska vara värt att stämma grannen och gå hela vägen. Ibland kan man stämma grannen för att få denne till förhandlingsbordet och under tingsrättens överseende så gör ni upp. Ofta är det inte en ren vinst för den som vill ha pengar utan du kanske får en symbolisk summa.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tåggången är så här:

Din ledning och din läcka, d v s du löser grävande och reparation av ledningen i samarbete med grannen vars fastighet du har ett härskande servitut på.

Framkommer det när du låter laga ledningen att grannen genom tidigare schaktning har varit vårdslös och inte följt det regelverk som finns i jordabalken kring hänsyn vid schaktning så säkrar du de bevisen (foto, film, utlåtande från sakkunnig person, typ besiktningsman eller den på firman som schaktar). Håller grannen med om sin vårdslöshet vid tidigare schaktning och därmed skadeståndsansvar så behövs inga bevis - ni är överens. Grannen betalar det hela.

Håller grannen inte med så ställer du krav på grannen att stå för hela kalaset att laga ledningen. Nekar grannen skadeståndsansvar (t ex genom att ignorera dig eller bestrida kravet) så får du överväga att stämma grannen och då kommer bevisen till användning i rätten.

Det ska vara en bra dyr schaktning och väldigt tydliga bevis du har för att det i praktiken ska vara värt att stämma grannen och gå hela vägen. Ibland kan man stämma grannen för att få denne till förhandlingsbordet och under tingsrättens överseende så gör ni upp. Ofta är det inte en ren vinst för den som vill ha pengar utan du kanske får en symbolisk summa.
Jo kort "been there, done that" utan att gå djupare in på det.
TS har ju sannolikt besvär av ledningsskadan och den förvärras ofta och då handlar det om att snabbast få till en grävning för att inte riskera att stå utan vatten.
Att snabbast få till en grävning är då att komma överens med grannen genom en normal faktabaserad diskussion. Sen kan det mycket väl vara så att grannen kan få tag i en billig grävare eftersom han nyligen bökat på sin tomt?
Att hamna i ett läge med hot om stämningar etc ger inte TS snabbt tillbaka sitt vattenledningstryck.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
P paralun skrev:
Jo kort "been there, done that" utan att gå djupare in på det.
TS har ju sannolikt besvär av ledningsskadan och den förvärras ofta och då handlar det om att snabbast få till en grävning för att inte riskera att stå utan vatten.
Att snabbast få till en grävning är då att komma överens med grannen genom en normal faktabaserad diskussion. Sen kan det mycket väl vara så att grannen kan få tag i en billig grävare eftersom han nyligen bökat på sin tomt?
Att hamna i ett läge med hot om stämningar etc ger inte TS snabbt tillbaka sitt vattenledningstryck.
Det finns också ett lagkrav på TS att visa hänsyn till grannen genom jordabalkens allmänna hänsynsregler. D v s TS kan inte likgiltigt låta vatten strömma ut och skada grannens fastighet, det ger skadeståndsansvar för TS.

Och i och med att det är kommunalt vatten så har också TS en skyldighet att åtgärda detta i och med lagen om allmänna vattentjänster och ABVA-regelverket i kommunen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns också ett lagkrav på TS att visa hänsyn till grannen genom jordabalkens allmänna hänsynsregler. D v s TS kan inte likgiltigt låta vatten strömma ut och skada grannens fastighet, det ger skadeståndsansvar för TS.

Och i och med att det är kommunalt vatten så har också TS en skyldighet att åtgärda detta i och med lagen om allmänna vattentjänster och ABVA-regelverket i kommunen.
Jo det finns en massa lagkrav men här är det en "de facto" situation för att få tillbaka sin vattenförsörjning.
Och det löser man enklast med en faktabaserad diskussion med sin granne. (sen kan man då djupt ogilla grannen men iaf klara en diskussion)
Men hursomhelst en "worst case" situation...
 
Näset Västkusten Näset Västkusten skrev:
Vår vattenledning som går via grannens tomt kanske läcker någonstans i grannens mark och jag funderar på vem som ansvarar för kostnaden att eventuellt fixa läckan om så är fallet, nån som vet?
Du skriver "kanske läcker på grannens mark". Försök lokalisera läckan med hjälp av kommunens personal. Innan du gör något annat.
 
  • Gilla
Jockeeh och 3 till
  • Laddar…
R Rullle skrev:
Du skriver "kanske läcker på grannens mark". Försök lokalisera läckan med hjälp av kommunens personal. Om det är kommunalt vatten,
Om det är innanför en förbindelspunkt så får man knappast någon hjälp av VA-ansvarig.
Sen är det en slang och då kan man inte mäta fram ett läckageställe.
TS och grannen måste enas om var det är mest troligt att läckan är och gräva.
Sen har man otur så får man gräva x meter till innan man hittar läckan och grävmaskintaxan tickar på.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Näset Västkusten Näset Västkusten skrev:
Vår vattenledning som går via grannens tomt kanske läcker någonstans i grannens mark och jag funderar på vem som ansvarar för kostnaden att eventuellt fixa läckan om så är fallet, nån som vet?
"Kanske läcker någonstans" låter lite vagt.
Börja med att konstatera om, att och var det läcker. Finns t.ex. företag som gör läcksök med hund väldigt tillförlitligt. (På Västkusten bl.a. https://www.specialsok.se/vattenlackor/)

Därefter ta ett snack med grannen, förklara problemet, och jobba fram en lösning.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Näset Västkusten Näset Västkusten skrev:
Vår vattenledning som går via grannens tomt kanske läcker någonstans i grannens mark och jag funderar på vem som ansvarar för kostnaden att eventuellt fixa läckan om så är fallet, nån som vet?
"Kanske läcker"? Är inte steg ett att ta reda på om ledningen verkligen läcker? Vad får dig att misstänka att den läcker? Går det att komma åt den i förbindelsepunkten för att stänga av eller provtrycka på nåt sätt?
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Går det att stänga av vattnet och filma slangen för att se var skadan är.
Finns det någon lösning där man helt enkelt lägger en ny slang på ett annat ställe, det vore ju lämpligt att inte besvära dräneringen eller äppelträdet då det kan uppstå följdskador......
Går det att trycka i en mindre slang i den befintliga? Ja en nödlösning......

Lycka till.

/W
 
Claes Sörmland
P paralun skrev:
Om det är innanför en förbindelspunkt så får man knappast någon hjälp av VA-ansvarig.
I min kommun så är vattenverkets medarbetare väldigt pragmatiskt lagda och har hjälpt flera av mina grannar att lyssna sig fram till ungefär var läckan ligger. Helt utan kostnad. Jag antar att det gynnar alla parter.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
P paralun skrev:
Jo det finns en massa lagkrav men här är det en "de facto" situation för att få tillbaka sin vattenförsörjning.
Och det löser man enklast med en faktabaserad diskussion med sin granne. (sen kan man då djupt ogilla grannen men iaf klara en diskussion)
Men hursomhelst en "worst case" situation...
Håller med om detta. Men om man förstår vilken juridiskt ansvar som faktiskt är lagt på fastighetsägaren så kanske den första spontana känslan att någon annan ska betala och lösa problemet är lättare att frigöra sig ifrån. Vår mänskliga hjärna behöver ju ofta lite uppmuntran för att inse när icke trevliga saker faller på oss själva tänker jag.
 
  • Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
I min kommun så är vattenverkets medarbetare väldigt pragmatiskt lagda och har hjälpt flera av mina grannar att lyssna sig fram till ungefär var läckan ligger. Helt utan kostnad. Jag antar att det gynnar alla parter.
Jo det går bra om det är en ledning av metall men med en slang är det klart svårare.
Sen är det ju inte VA-bolagets ansvar om det är innanför förbindelsepunkten.
Den bästa ledtråden är vart grannen grävde och var ledningen är dragen.
Sen är det då en till utmaning med grävdjupet beroende vart man bor i Sverige.
Inget enkelt!
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Håller med om detta. Men om man förstår vilken juridiskt ansvar som faktiskt är lagt på fastighetsägaren så kanske den första spontana känslan att någon annan ska betala och lösa problemet är lättare att frigöra sig ifrån. Vår mänskliga hjärna behöver ju ofta lite uppmuntran för att inse när icke trevliga saker faller på oss själva tänker jag.
Jo men det är ju därför det behövs en faktabaserad lugn diskussion med en granne. (även om man djupt ogillar grannen) Men det här är sämsta läget och "servituteländet" när det är som sämst.
 
  • Gilla
Fjällgossen och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Sen har man otur så får man gräva x meter till innan man hittar läckan och grävmaskintaxan tickar på.
Vill man minska på kostnaderna så funkar nog spade utmärkt. Om nu grannen varit och grävt i marken tidigare och orsakat läckan så borde man ju kunna gissa var det hänt ungefär. Sen är det förhoppningsvis lättgrävt ifall någon grävt där tidigare. Kan ju vara lite jobbigt om det är långt norrut och det är +1,5 meter ner, men i södra Sverige ligger de nog inte så djupt (kanske 70 cm).
 
  • Gilla
uffepet och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.