Jag utvecklar ämnet från följande tråd
http://forum.byggahus.se/koek/73617-ny-bryggare-pricken-oever-i.html
till att efterlysa den ultimata vattenkokaren att ställa brevid Moccamaster.

Vi har en väl fungerande Braun-kokare med dolt värmeelement, goda prestanda (bäst i test en gång i tiden) osv osv, men den är ju VIT. Jag vill ha en vattenkokare som är lika glänsande, klassiskt designad och duktig på att värma vatten som Moccamaster är på att brygga gott kaffe.

Och, nej, jag vill inte ha en OBH Nordica, Goldstar, NonameJula/ClasOhlson-kokare i borstad stål...
 
Hemmakatten
Jamen, Brauns vattenkokare är faktiskt bäst! ;) Är själv inne på vår andra. Den finns (eller fanns iaf) i svart om det kan tänkas vara en bättre färg. Tycker själv att den vita med grått handtag o knappar är riktigt snygg.

Men, men om du vill ha nåt annat så har jag sett att det finns vattenkokare i glas med handtag o bottenplatta i svart, kanske finns med rostfritt också. Och nej, jag kommer inte ihåg vad den heter.
 
Det är den vita med grått handtag vi har...
g_00017194.jpg
Jo, den är bra, men helt ärligt skulle det passa bättre med något blankt på köksbänken.

Efter lite letande hittade jag en Bodum-kokare. Är inte så insatt i bodums prylar så kvalitetskänslan och prestandan vet jag ingenting om, men den var blank iallafall:
http://www.danskdesign.nu/bodum-ibis-vattenkokare-krom-p-443.html
ibispolished.jpg
 
Hemmakatten
okej, håller med om att bodum-kokaren är snyggare. Den är tom riktigt snygg. :)
 
Vattenkokare i metall håller värmen dåligt och man bränner sig på dem. Men de är ju snygga. Vår gamla i plast höll värmen i en timme, den nya i metall kanske 10 minuter.
 
Hemmakatten
Hur gick det, fasting? Hittade du nån mer snygg vattenkokare? Börjar snart bli dags för oss att köpa ny också.
 
ankan35 skrev:
Vår gamla i plast höll värmen i en timme, den nya i metall kanske 10 minuter.
Har också i metal ( vi pratar vattenkokare, ej termos) men har aldrig funderat på hur länge den håller värmen. Vid vilka tillfällen är det en fördel att den håller värmen? Jag kokar bara så mycket vatten som jag behöver för tillfället men jag har kanske missat något som man har nytta av? Berätta...
gaia
 
Jag vill också ha ny.

Just nu står det en plastvattenkokare i köket som absolut inte platsar. Finns det inget av Dualit, Kitchen Aid, Hamilton Beach eller liknande coola märken?
 
ankan35 skrev:
Vattenkokare i metall håller värmen dåligt och man bränner sig på dem. Men de är ju snygga. Vår gamla i plast höll värmen i en timme, den nya i metall kanske 10 minuter.

Min otroligt billiga vattenkokare i metall från Clas Olsson har någon sorts termosfunktion och håller värmen riktigt länge.
 
Stål, fräck, välfungerande. Kan detta vara något? Ingen klassisk design men ändå . . .

Siemens Porsche vattenkokare
 
  • porsche_vattenkokare.jpg
Hemmakatten:
Bodum-kokaren kan man köpa på pixmania eller danskdesign.nu men jag vill _känna_ på den först. När jag startade tråden så provade jag att maila Bodum för att veta var den går att finna i Stockholm. Tyvärr studsade mailet då bodum hade nåt fel på sajten. Nu provade jag igen, och mailet verkar kommit fram, för jag fick ett automatgenererat mail som sa att de fått frågan.... den som lever får se... Generellt sett verkar bodum föra en minskande tillvaro i Stockholm eftersom både deras flaggskepp-affär på Regeringsgatan är borta samt att NK-avdelningen på bottenplan är igenbommad. Det finns en Bodum-hörna på Åhlens men där fanns ingen kokare.

Magnuz: Clas ohlson har bara mattborstade kokare vad jag ser.
peegee4: Siemesporcheprylarna är också mattborstade (dvs helt fel för mej).
 
Innan hade jag inte heller en tanke på hur länge vattenkokaren höll värmen, trots att jag ganska ofta fyller på med mer varmvatten i mitt gröna te efterhand. Sen pajade kaffeautomaten på jobbet så man var tvungen att ta tevatten från vattenkokaren varje gång man skulle ha en kopp. Och nu har man verkligen märkt fördelen med en kokare som håller värmen länge. Hemma kan jag lätt hälla på vatten som har stått i en halvtimme i vattenkokaren och ändå ha tillräckligt varmt vatten för mitt te. På jobbet är det bara lite mer än pissljummet efter knappt 10 minuter, vilket gör att man alltid måste värma upp vattnet innan man tar nåt och det tar lång tid att värma upp dessutom.

Nä, tacka vet jag min Bodum-kokare i limegrön plast. Den rymmer mycket, har en lätt konstruktion och håller värmen hur länge som helst trots sitt endast 2 millimeter tjocka plasthölje. Sen kanske inte färgen passar in i köket längre när jag gått från knallblått till rött men ska jag byta blir det helt klart till en ny Bodum-kokare. Den förra höll i minst 8 år innan den automatiska avstängningen slutade fungera.


gaia skrev:
Har också i metal ( vi pratar vattenkokare, ej termos) men har aldrig funderat på hur länge den håller värmen. Vid vilka tillfällen är det en fördel att den håller värmen? Jag kokar bara så mycket vatten som jag behöver för tillfället men jag har kanske missat något som man har nytta av? Berätta...
gaia
 
Nu är bodumvattenkokaren inhandlad. Hittade två exemplar på Cervera på regeringsgatan (Brevid NK-entréen).

För det första: Den är BLANK, med allt vad det innebär. Den är troligen rätt opraktisk i den mån att fingeravtryck syns. Det får jag leva med nu när jag letat så envetet efter en kokare som matchar moccamastern....

Det får bli en testkörning ikväll då den får gå en rond mot den äldre BRAUN:en. To be continued...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.