Hej!
Skriver till er i hopp om att få vägledning om vad som är fel med min fjärrvärmecentral. Vi har bott i vårt hus i snart 8 år men de senaste 4 åren har fjärrvärmen konsekvent krånglat varje gång det är för stora temperaturväxlingar ute, som perioden nu med minus på natten - sol och plusgrader dagtid. Vi har ett serviceavtal med fjärrvärmeleverantören där teknikern efter säkert 20 hembesök har kommit till vägs ände… Allt vad de kan komma på och mäta/bytt är gjort. Det enda som är orginal vad jag förstått det är det som styr vattentemperaturen.

Vi har +18 i alla rum vilken centralen står inställd på. Elementen är jämnvarma och luftade. Vår rörmokare tycker allt det bra ut med elementen och säger att felet är i centralen.

Sammanfattningsvis ger fjärrvärmen värme ut i systemet trots att huset är tillräckligt varmt. vilket resulterar i att vattnet börjar koka i källarens elementrör. Det låter som en bokstavligt som en vattenkokare. Jag kan inte lägga handen på cirkulationspumpen utan att bränna mig. Jag får sätta styrdosan på -8 och sedan med handkraft stänga den automatiska ventilen för den ska slå av. Alternativt får jag vrida upp ett element på 28 grader i ett par timmar och släppa ut värmen. Om jag inte är hemma när detta sker kan jag hitta ett element extremt hett (brännhett) där termostaten inte kan ”hålla emot” värmen. När jag läser av mätarna ger den 0,05 kubikmeter/h när den är helt strypt.

Efter så många turer är jag less, var jag än vänder mig är jag en jobbig kund med ett fel ingen förstår men som finns där. Jag vill kunna lita på vår uppvärmning. Jag vill inte att mitt barn ska bränna sig på ett element fast det är +20 inne.

Alla idéer och tankar mottages tacksamt!
 
  • Värmesystemkomponenter, rör, elektriska enheter, grön vägg, justeringsrattar, installationsdetaljer, teknik, energiförsörjning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
csparre csparre skrev:
Det enda som är orginal vad jag förstått det är det som styr vattentemperaturen.
Vad betyder den här meningen? Exakt vad är inte bytt? Varför är inte det här, vad det nu är, inte bytt? Det känns spontant som om "det som styr vattentemperaturen" är det som det är fel på om dina element börjar koka.
 
Öppna vänstra luckan på reglercentralen (Danfoss ECL 100M) och ta ett kort så att man ser alla inställningar.

Är det konstant hög framledningstemperatur eller sticker den iväg ibland?

Utegivare?
Framledningsgivare?
Innegivare?


Har du en multimeter?
För alla tre temperaturgivarna är PT-1000- givare, 1000 ohm vid 0⁰.
 
Funkar cirkulationspumpen om den är kokhet? Vår gick nyligen sönder, det ledde till självcirkulation så vissa element var jättevarma men merparten kalla. Pumpen var väldigt varm eftersom vattnet nästan stod still.
 
Kan inte säga 100 på det men det verkar som att shunten inte stänger/öppnar som den ska, kärvar. Det är inte en vridande utan en motor som trycker på ett stift in i ventilen. Prova med att ställa reglering på hand och vrid ner till minus på motorn när det blir för varmt. När det är FJV så är den så varm att det behövs bara em liten pyspunka i ventilen så bygger värmen på. Returen som kommer tillbaka är varm,fylls på, går ut till elementen, kyls lite och är några grader varmare, fylls på med mer värme och cirkeln är sluten för 90 grader ut.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
O
csparre csparre skrev:
Hej!
Skriver till er i hopp om att få vägledning om vad som är fel med min fjärrvärmecentral. Vi har bott i vårt hus i snart 8 år men de senaste 4 åren har fjärrvärmen konsekvent krånglat varje gång det är för stora temperaturväxlingar ute, som perioden nu med minus på natten - sol och plusgrader dagtid. Vi har ett serviceavtal med fjärrvärmeleverantören där teknikern efter säkert 20 hembesök har kommit till vägs ände… Allt vad de kan komma på och mäta/bytt är gjort. Det enda som är orginal vad jag förstått det är det som styr vattentemperaturen.

Vi har +18 i alla rum vilken centralen står inställd på. Elementen är jämnvarma och luftade. Vår rörmokare tycker allt det bra ut med elementen och säger att felet är i centralen.

Sammanfattningsvis ger fjärrvärmen värme ut i systemet trots att huset är tillräckligt varmt. vilket resulterar i att vattnet börjar koka i källarens elementrör. Det låter som en bokstavligt som en vattenkokare. Jag kan inte lägga handen på cirkulationspumpen utan att bränna mig. Jag får sätta styrdosan på -8 och sedan med handkraft stänga den automatiska ventilen för den ska slå av. Alternativt får jag vrida upp ett element på 28 grader i ett par timmar och släppa ut värmen. Om jag inte är hemma när detta sker kan jag hitta ett element extremt hett (brännhett) där termostaten inte kan ”hålla emot” värmen. När jag läser av mätarna ger den 0,05 kubikmeter/h när den är helt strypt.

Efter så många turer är jag less, var jag än vänder mig är jag en jobbig kund med ett fel ingen förstår men som finns där. Jag vill kunna lita på vår uppvärmning. Jag vill inte att mitt barn ska bränna sig på ett element fast det är +20 inne.

Alla idéer och tankar mottages tacksamt!
Varför har du det nedre vredet på ”handen” och inte på ”klockan”?

Har en likadan hemma hos mig och den är inställd på klockan.
 
  • Gilla
helrob
  • Laddar…
namnbyte
O Ossian K Olsson skrev:
Varför har du det nedre vredet på ”handen” och inte på ”klockan”?

Har en likadan hemma hos mig och den är inställd på klockan.
Som jag förstått det är handen för att manuellt kunna reglera ventilen, normalt sett ska reglaget vara ställt på tiduret. Men då är det också svårt att manuellt styra ventilen. Bara en gissning på varför han har det ställt på handen, är inte trådskaparen så :)
 
Har du avläsning av förbrukningen på distans med någon form av mobil datalänk med en liten antenn som sitter vid en ihoprullad sladd? I så fall rulla ut sladden och flytta antennen så långt det går från fjärrvärmeaggregatet - styrdatorn kan vara känslig för störsignaler från antennsladden.
 
namnbyte namnbyte skrev:
Som jag förstått det är handen för att manuellt kunna reglera ventilen, normalt sett ska reglaget vara ställt på tiduret. Men då är det också svårt att manuellt styra ventilen. Bara en gissning på varför han har det ställt på handen, är inte trådskaparen så :)
Inte på klockan då är det nattsänkning. Bakom den vänstra luckan nertill är det 3 st inställningar, den vänstra ska stå auto, nästa är kurvan, srår kanske nu på ca 1,8 normalt, vrid den några ggr från noll till max ( oxid på potten kanske ) och ställ ner 0,2 från värdet som den stod på. Den sista är för nattsänkning.
PS kanske tänker fel på dom 2 till höger
 
namnbyte
J jonaserik skrev:
Inte på klockan då är det nattsänkning.
I instruktionen för denne (tiduret-valet) står det;

Tidsstyrning. Detta är den normala funktionen.
• Om ett ur är monterat: Temperaturen styrs enligt veckoplanen
med automatisk växling mellan komfort- och sparperioder.
• Om inget ur är monterat: Temperaturen styrs som konstantk omforttemperatur.

Men sen å andra sidan kan jag inget mer om fjärrvärme än vad som står i bruksanvisningen på vår egen, är inte ett område jag är lärd eller jobbar inom.
 
J jonaserik skrev:
Kan inte säga 100 på det men det verkar som att shunten inte stänger/öppnar som den ska, kärvar. Det är inte en vridande utan en motor som trycker på ett stift in i ventilen. Prova med att ställa reglering på hand och vrid ner till minus på motorn när det blir för varmt. När det är FJV så är den så varm att det behövs bara em liten pyspunka i ventilen så bygger värmen på. Returen som kommer tillbaka är varm,fylls på, går ut till elementen, kyls lite och är några grader varmare, fylls på med mer värme och cirkeln är sluten för 90 grader ut.
Jag håller med. Även jag är inne på att ventilen till inkommande fjärrvärme inte stänger/håller tätt.
Men jag kan ju tycka att teknikern som varit där borde ha uppmärksammat och åtgärdat det om det nu är det som felar.
 
J jonaserik skrev:
Kan inte säga 100 på det men det verkar som att shunten inte stänger/öppnar som den ska, kärvar. Det är inte en vridande utan en motor som trycker på ett stift in i ventilen. Prova med att ställa reglering på hand och vrid ner till minus på motorn när det blir för varmt. När det är FJV så är den så varm att det behövs bara em liten pyspunka i ventilen så bygger värmen på. Returen som kommer tillbaka är varm,fylls på, går ut till elementen, kyls lite och är några grader varmare, fylls på med mer värme och cirkeln är sluten för 90 grader ut.
Det där är min gissning också. Problemet är ju att det shuntas ut för varmt vatten. Så antingen är det något som säger till centralen att skicka ut varmt vatten (defekt tempgivare, defekt central, felaktig inställning) eller så är det en ventil som inte kan stänga och stoppa flödet korrekt. Och det låter osannolikt att det är en tempgivare eller central då dessa är bytta.
 
Redigerat:
Läs av hetvattenflödet med olika inställningar på ventilen, så ser du om ventilen verkar fungera normalt eller om den t.ex. läcker i stängt läge.
 
Ställ ner kurvan till max på morgonen, då ska rören ut bli kalla till kvällen. reglercentralen har inte någon frysriskdel i sig, då först kan man veta om sjhunten inte tätar som den ska. Det är så att Ventilen för VV får värme först ( hetast ) och går sedan till värme, Så VV har inte med värme att göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.