Vi har testat 8 st olika våffeljärn och nu tävlar vi ut dem bland er medlemmar så att ni får testa vidare där hemma.

Samling olika våffeljärn öppnade på köksbänk, med varierande mönster och storlekar.

Den som vinner ett våffeljärn förbinder sig att rapportera in till oss senast 2023-07-31 hur våffeljärnet har fungerat. Omdömet ska formuleras i 50 ord i ett mail till marlen@byggahus.se. Det kommer att publiceras i artikeln.

Så här tävlar du:
  1. Berätta vilken typ av våfflor du ska baka om du vinner.
  2. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare ett våffeljärn.
  3. Posta dina svar här i tråden.
Vi tävlar alltså ut de här våffeljärnen:

Wilfa WAS 623 - enkeljärn
Skeppshult - enkeljärn i gjutjärn
Wilfa WAD - dubbeljärn
Åviken Elegance 910 - dubbeljärn
Princess bubble - enkeljärn för bubbelvåfflor
Menuett - enkeljärn
Rubicson - dubbeljärn
Breville VST072X - dubbeljärn för belgiska våfflor

Läs testet här: https://www.byggahus.se/test-8-vaffeljarn-fran-traditionellt-gjutjarn-till-bubbelvafflor-bast-i-test

Vinnaren utses på fredag den 17 mars.

OBS!!! Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering.

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
 
  • Gilla
Anna Jogenfors och 4 till
  • Laddar…
1: senast igår pratade jag och min man om hur underskattat våffeljärnet är. Vi gör det mesta i våffeljärnet. Stektaägg, bröd, våfflor och så vidare

2: just min familj är lämpligt att testa vidare ett våffeljärn då vi andvänder det 3-4 gånger om dagen 7 dagar i veckan. Vi skulle gärna vilja prova ett våffeljärn i gjutjärn då vi är "hälso/miljönissar" som andvänder mycket gjutjärn redan. Tyvärr är vårt järn gjort i teflon.
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
1) Vi tänker oss att grädda våfflor vid fiskesjön, över öppen eld. Vi vill prova olika recept och välja det som är lättast att ta med ut i naturen och som smakar gott. Våfflorna serveras som lunch med matiga tillbehör, då fiske och friluftsliv tar på krafterna.

2) Vi är lämpliga att testa vidare ett gjutjärnsvåffeljärn som fungerar över öppen eld/glödbädd, då vi ofta lagar mat utomhus och har en del att jämföra med. Under sommaren får vi dessutom besök av barn och barnbarn, de kan bidra till vår våffeltest.
 
  1. Barnen (och vi vuxna..:love:) älskar våfflor och gillar att testa nya saker och experimentera med grundreceptet. Chokladvåfflor är favoriten hittills, efter femåringens idé att hälla i kakao i smeten. Det blev succé! Och stoltheten när han smakade sin egna våffelidé gjorde mammas hjärta :heart:
  2. Vårt nuvarande våffeljärn är rätt slitet och gräddar bara en våffla i taget.. så det tar väldans tid när man vill sitta tillsammans och äta! Så jag önskar mig ett dubbeljärn, av ”traditionell” sort! :love: Men varför inte ett bubbeljärn? Kanske är skojigt att prova på!
 
1. Klassiska frasvåfflor med extra mycket smör i smeten. Familjens budgetenkeljärn har gjort sitt efter trogen tjänst. Användes för att göra toast utöver våfflorna. Nu utslitet, så ett nytt är på inköpslistan.
2. Premiär blir ett elddop på specialskolan där jag arbetar. Min högstadieklass håller i skolcaféet på fredagar. Planen är att servera våfflor nästkommande fredag. Wilfas dubbeljärn hade verkligen fått bekänna färg och varit ett välkommet inslag för att göra succé. Om det är så smidigt som ni skriver, passar handhavandet min elevgrupp perfekt.
 
  1. Jag ska baka kanelbullevåfflor i Wilfas våffeljärn. Den perfekte mixen av våffla och kanelbulle. Är även sugen på att prova mig fram med lite olika smet (ex. med kvarg).
  2. För att jag lägger för mycket pengar på våfflor hos MrCrepes (och har därav gedigen erfarenhet av vad goda våfflor är) :p och för att svärfar kommer tacka mig om jag inte längre behöver låna deras våffeljärn :crysmile:
 
1. Skulle först och främst göra toast väldigt kontinuerligt om jag skulle bli en ägare av ett våffeljärn igen, därefter skulle jag vilja ge mig på att ta blåbärsvåfflorna till perfektion. Tänk er blåbärsvåfflor mitt ute i vildmarken!

2. Min tidigare var en billigare historia från ica där smet och fett samlades sig i små glipor som aldrig gick att göra helt rent. Så den fick åka till tippen efter några år och nu har jag inget järn eller möjlighet att göra våfflor eller mackor :worried:
 
1. Skulle göra alla typer av våfflor, både efterrättiga och matiga. Efter att ha läst inlägg här finns det massa, massa, massa annat man också kan göra som varma mackor

2. Jag har ju aldrig haft ett våffeljärn.. och har inget riktigt bra svar till varför inget är köpt i vuxen ålder. Vi hade inget när jag växte upp, var alltid något man åt hos kompisarna. Hade kunnat testa vilket som helst bara för att få igen förlorad våffelbarndom
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat 8 st olika våffeljärn och nu tävlar vi ut dem bland er medlemmar så att ni får testa vidare där hemma.

[bild]

Den som vinner ett våffeljärn förbinder sig att rapportera in till oss senast 2023-07-31 hur våffeljärnet har fungerat. Omdömet ska formuleras i 50 ord i ett mail till marlen@byggahus.se. Det kommer att publiceras i artikeln.

Så här tävlar du:

  1. Berätta vilken typ av våfflor du ska baka om du vinner.
  2. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare ett våffeljärn.
  3. Posta dina svar här i tråden.

Vi tävlar alltså ut de här våffeljärnen:

Wilfa WAS 623 - enkeljärn
Skeppshult - enkeljärn i gjutjärn
Wilfa WAD - dubbeljärn
Åviken Elegance 910 - dubbeljärn
Princess bubble - enkeljärn för bubbelvåfflor
Menuett - enkeljärn
Rubicson - dubbeljärn
Breville VST072X - dubbeljärn för belgiska våfflor

Läs testet här: [länk]

Vinnaren utses på fredag den 17 mars.

OBS!!! Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering.

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
Bubbelvåfflor eftersom jag aldrig testat dem och tycker om att testa nya maträtter som hamnat utanför kostcirkeln ;)
 
1. Bukar göra våfflor som jag sedan lägger äpple, bacon och lingon på, fantastiskt gott.

2. Jag och min sambo ihop med våra två söner på 4 och 2 år älskar våfflor och pannkakor. Har en kolarpanna som vi brukar göra pannkakor på när vi vandrar, men ett våffeljärn hade ju vart snäppet värre.
 
1. Jag skulle göra traditionella våfflor och servera med hjortronsylt och vispgrädde.

2. Anledningen till att just jag ska vinna är jag är barnsligt förtjust i våfflor men samtidigt lite disträ i köket och lyckas ofta glömma bort och bränna vid våfflorna med vårt gamla slitna våffeljärn.

Med ett nytt våffeljärn och då helst testvinnaren, enkeljärnet från Wilfa med ljud- och ljussignal, så borde jag kunna få till perfekta våfflor och överraska familjen den 25 mars.
 
Jag vill fortsätta att grädda vanliga frasiga härliga våfflor med grädde och hjortronsylt, men min nuvarande gamla våffeljärn från 1950/60-talet av märket ÅVIKEN typ 302 har nu i dagarna gått sönder.

Har gräddat massor av våfflor under flera årtionden och fått mycket beröm av familj, vänner och övriga jag bjudit till våffelkalas. Jag anser mig därför vara lämplig som testare av våffeljärn. Hoppas vinna en Wilfa Was 623 som kan ersätta min gamla ÅVIKEN 302.
 
1. Våfflor är en storfavorit här hemma och familjen på 5 personer planerar att testa varsin smak:
  • Saffransvåfflor med hallon, blåbär och grädde.
  • Haloumivåffla med avokado, rödlök, smetana och rom.
  • Klassisk barnvåffla med glass, strössel, chokladsås och minimaränger.
  • Chokladvåfflor fyllda med protein. Toppade med vaniljkvarg och jordgubbar.
  • Veganska potatisvåfflor med kanelstekta äpplen.

2. MOTIVERING:
Jakob drömmer om att öppna bageri,
hans fantasifulla bakverk fyller upp vårt skafferi.
Blott 15 år och med stora ambitioner,
familjen älskar både kakor och tårtkompositioner.
Han är en idéspruta utan gränser,
som blandar spännande ingredienser.
Sleven slickar storebrorsan kliniskt ren,
medan familjen väntar på inbjudan till kakbuffén.
Ett eget våffeljärn skulle han dyrka,
eftersom fantasifulla maträtter är hans styrka.
Om Byggahus vinst landar på Jakobs adress,
lovar jag att han skriker -YES!
I köket är han vår sanna hjälte minsann,
som skulle ta ett kliv närmare bageridrömmen om han vann!
 
  1. Berätta vilken typ av våfflor du ska baka om du vinner.
Jag vill göra potatisvåfflor. De blir ju lite "tyngre" och behöver ett järn som klarar att grädda igenom en lite tjockare våffla, utan att bränna den. Våfflan ska sedan ätas med creme fraiche, rom av något slag och finhackad rödlök. En perfekt påsklunch framöver!
  1. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare ett våffeljärn.
Jag gillar att göra både söta och salta våfflor, men det våffeljärn jag fick när jag flyttade hemifrå 1981 (!) har nu gett upp och gräddar ojämnt (hjärtana ser ut som om våfflan är mitt i en kärlekskris!).

Jag villhöver ett nytt våffeljärn!
 
1. Jag kommer baka klassiska frasvåfflor och kanske nån gång äggvåfflor.
2. Mitt matlagningsintresse är stort och jag vet hur viktigt ett våffeljärn är för våfflan. Min mormor hade det absolut bästa järnet som gav superfina våfflor. Hon hade även ett andra sämre så jag vet att det var just våfflan som gjorde det. När det sedan var min tur att köpa ett eget järn så läste jag in mig på tester och har nu ett dubbeljärn som jag är nöjd med. Nu har vi byggt en stuga där vi behöver ett ytterligare våffeljärn och då är jag såklart intresserad av att testa ett nytt och se hur det presterar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.