Du, om du har servitut. Annars kan du inte ens kräva att få åtgärda det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Det saknas en del information. Är det kommunalt vatten? Är läckan före eller efter förbindelsepunkten?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Som sagt, i bästa fall så får du åtgärda på din bekostnad, och det innebär också att återställa grannens tomt efter grävandet. I sämre fall, så har du inget servitut för ledningen, och en samarbetsovillig granne, så får du hitta någon annan väg för ledningen, eller ansöka om officialservitut hos lantmäteriet (dyyyrt).
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Som sagt, i bästa fall så får du åtgärda på din bekostnad, och det innebär också att återställa grannens tomt efter grävandet. I sämre fall, så har du inget servitut för ledningen, och en samarbetsovillig granne, så får du hitta någon annan väg för ledningen, eller ansöka om officialservitut hos lantmäteriet (dyyyrt).
Jo och finns det ett servitut så måste man även då noga beakta grannens åsikter och hur det ska grävas och återställas. Grannen kan ha planterat ett stort fint äppelträd där det ska grävas osv.
Klart besvärligt jobb!
Sen är ofta fastighetsägare omedvetna om att det finns ledningsservitut på tomten.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Sen är ofta fastighetsägare omedvetna om att det finns ledningsservitut på tomten.
Håller med, det är väldigt konstigt att man investerar miljoner i fastigheten men inte orkat kolla vilka rättigheter/skyldigheter fastigheten har/belastas med (och ofta inte ens vet gränserna).
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Håller med, det är väldigt konstigt att man investerar miljoner i fastigheten men inte orkat kolla vilka rättigheter/skyldigheter fastigheten har/belastas med (och ofta inte ens vet gränserna).
Jo det kanske skulle vara önskvärt att fler hittade Lantmäteriverkets sida "Min fastighet".
https://www.lantmateriet.se/sv/fastigheter/Min-fastighet/
Sen det här grundläggande med en bra samt öppen dialog med sina grannar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Det finns servitut och det läcker isf efter förbindelse punkten.

Mitt perspektiv är inte i linje med svaren, om vattenledningen läcker har grannen skadat den i samband med att de dränerat om runt huset eller andra markjobb som har pågått i omgångar.
Verkar orimligt att jag skall stå med hatten i hand och vara tacksam om grannen går med på att jag fixar det på min bekostnad när denne har orsakat skadan?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Fast det är ju en delvis annan femma.

Men finns det bevis för att grannen skadat ledningen? Du har i så fall bevisbördan.
 
  • Gilla
Anna_H och 8 till
  • Laddar…
Man kan ju ex. tänka sig att din ledning är slut, men att vibrationer från grannens grävande har triggat skdan. Då kan knappast grannen vara ansvarig.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 7 till
  • Laddar…
Näset Västkusten Näset Västkusten skrev:
Det finns servitut och det läcker isf efter förbindelse punkten.

Mitt perspektiv är inte i linje med svaren, om vattenledningen läcker har grannen skadat den i samband med att de dränerat om runt huset eller andra markjobb som har pågått i omgångar.
Verkar orimligt att jag skall stå med hatten i hand och vara tacksam om grannen går med på att jag fixar det på min bekostnad när denne har orsakat skadan?
Som steg 1 så måste ni gemensamt försöka reda ut var ledningen går.
Utifrån det så kan ni börja fundera på om skadan kan ha vållats av grannen.
Grannen kan vara samarbetsvillig och det sker en enkel grävning utan något bråk.
Men grannen kan då mycket väl sätta sig på tvären och motsätta sig precis allting.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Röret är lagt i början på 90 talet och jag vet att det går nära där de grävde för om dränering men även troligt där de borrade och installerade bergvärme.
Röret skall hålla i 100 år om jag läste rätt men så klart finns en bevis aspekt i det så låt mig vända på frågan.

Vet någon om det finns några aktsamhets krav på tomtägaren vad gäller mina rör som finns på dennes tomt?
 
Näset Västkusten Näset Västkusten skrev:
Röret är lagt i början på 90 talet och jag vet att det går nära där de grävde för om dränering men även troligt där de borrade och installerade bergvärme.
Röret skall hålla i 100 år om jag läste rätt men så klart finns en bevis aspekt i det så låt mig vända på frågan.

Vet någon om det finns några aktsamhets krav på tomtägaren vad gäller mina rör som finns på dennes tomt?
Du måste öppet samt ärligt diskutera med din granne och hitta en lösning.
Sen kommer det då troligen att synas om grannens grävning skadat ledningen och finns det ett servitut så blir det ju han som får stå för kostnaden. Men det här måste ni diskutera igenom.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Är det rör eller slang? Om du kan visa att det är vårdslöshet som orsakat skadan så kan du kräva åtgärd av grannen. Men frågan är om du kan det.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.