I
A Alexander Junior skrev:
Vilka är riskerna?
Läs på om vad asbest är och varför man anser att det är farligt för människan. Titta framförallt på hur vanligt asbest är i vår natur\miljö och vem som löper risken att få men.

Men om vi ska gissa, det är högst otroligt att 1 tillfälle som detta inte skulle betyda några framtida komplikationer för er även om saneringsfirman gjort ett dåligt jobb. Asbest handlar oftast om en kumulativ risk,d v.s. att man utsätts under längre tid av stora mängder asbest som stannar kvar i lungorna och förstör vävnad. Kan inte tänka mig att det delas ut så värst många Asbestos diagnoser numera. Visst kan man säkert dra på sig problem som beror på asbest men som är svårt att knyta till asbest men det lär fortfarande krävas en betydande mängd.

Oavsett, vad som är gjort, är gjort vilket betyder att man kan välja att bara ignorera och anta att det aldrig blir något problem vilket man troligen har rätt i till 99%.
 
Redigerat av moderator:
I Ironside skrev:
Läs på om vad asbest är och varför man anser att det är farligt för människan. Titta framförallt på hur vanligt asbest är i vår natur\miljö och vem som löper risken att få men.

Men om vi ska gissa, det är högst otroligt att 1 tillfälle som detta skulle betyda några framtida komplikationer för er även om saneringsfirman gjort ett dåligt jobb. Asbest handlar oftast om en kumulativ risk,d v.s. att man utsätts under längre tid av stora mängder asbest som stannar kvar i lungorna och förstör vävnad. Kan inte tänka mig att det delas ut så värst många Asbestos diagnoser numera. Visst kan man säkert dra på sig problem som beror på asbest men som är svårt att knyta till asbest men det lär fortfarande krävas en betydande mängd.

Oavsett, vad som är gjort, är gjort vilket betyder att man kan välja att bara ignorera och anta att det aldrig blir något problem vilket man troligen har rätt i till 99%.
Du resonerar på ett bra sätt.
Jag försöker ta det lugnt. Jag var orolig i början, men nu känns det bättre, dock så är jag förbannad på företaget som utförde asbestsaneringen.
De tog inte problematiken på allvar.
 
Minnie Mesola
A Alexander Junior skrev:
dock så är jag förbannad på företaget som utförde asbestsaneringen.
De tog inte problematiken på allvar.
Nja. Det finns egentligen ingen problematik överhuvudtaget. Såvida du inte är en storrökande smygasbestsniffare. Lyssna på detta program så förstår du.

Asbestdöden 1 mars 2018 - P3 Dokumentär | Sveriges Radio

Minnie
 
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Nja. Det finns egentligen ingen problematik överhuvudtaget. Såvida du inte är en storrökande smygasbestsniffare. Lyssna på detta program så förstår du.

Asbestdöden 1 mars 2018 - P3 Dokumentär | Sveriges Radio

Minnie
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Nja. Det finns egentligen ingen problematik överhuvudtaget. Såvida du inte är en storrökande smygasbestsniffare. Lyssna på detta program så förstår du.

Asbestdöden 1 mars 2018 - P3 Dokumentär | Sveriges Radio

Minnie
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Nja. Det finns egentligen ingen problematik överhuvudtaget. Såvida du inte är en storrökande smygasbestsniffare. Lyssna på detta program så förstår du.

Asbestdöden 1 mars 2018 - P3 Dokumentär | Sveriges Radio

Minnie
Det finns problematik även om man inte röker. Jag har respekt för asbest. Självklart så blir jag inte paranoid, men jag vill heller inte blunda för riskerna.
 
  • Gilla
Ironside och 1 till
  • Laddar…
A
Asbest är farligt och ska tas på allvar, men det är också en sjuklig hysteri kring detta med diverse folk - inklusive hantverkare - som på stort allvar säger att "EN ENDA FIBER KAN DÖDA!". Och visst har dom rätt i sak, men risken att utveckla en allvarlig sjukdom från en fiber är så otroligt liten så det är mer sannolikt att bli träffad av blixten.

Som har sagts av flera - var lite pedant med städningen ett tag, och med städning menar jag våttorkning - inte bara golv utan alla ytor.

Vädra så mycket du kan - lite fel årstid tyvärr just nu.

För varje städning och vädring så kommer asbestfibrerna att sjunka till att tillslut nå samma nivå innan - det finns i städerna en del asbest i luften omkring oss.

När WTC rasade spreds otroliga mängder asbest och annat hälsofarligt damm på Manhattan. Knappa in "asbestos" och kanske world trade center på google scholar så dyker det upp mycket bra vetenskapligt granskad information - inte från företag som har ett intresse i att sanera asbest.

Tolka för fan inte detta som att det bara är att köra på och riva asbest hur som helst - minimera alla risker så mycket som är rimligt - men ligg inte sömnlös med ångest på nätterna.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
yoloboi skrev:
Asbest är farligt och ska tas på allvar, men det är också en sjuklig hysteri kring detta med diverse folk - inklusive hantverkare - som på stort allvar säger att "EN ENDA FIBER KAN DÖDA!". Och visst har dom rätt i sak, men risken att utveckla en allvarlig sjukdom från en fiber är så otroligt liten så det är mer sannolikt att bli träffad av blixten.

Som har sagts av flera - var lite pedant med städningen ett tag, och med städning menar jag våttorkning - inte bara golv utan alla ytor.

Vädra så mycket du kan - lite fel årstid tyvärr just nu.

För varje städning och vädring så kommer asbestfibrerna att sjunka till att tillslut nå samma nivå innan - det finns i städerna en del asbest i luften omkring oss.

När WTC rasade spreds otroliga mängder asbest och annat hälsofarligt damm på Manhattan. Knappa in "asbestos" och kanske world trade center på google scholar så dyker det upp mycket bra vetenskapligt granskad information - inte från företag som har ett intresse i att sanera asbest.

Tolka för fan inte detta som att det bara är att köra på och riva asbest hur som helst - minimera alla risker så mycket som är rimligt - men ligg inte sömnlös med ångest på nätterna.
Jag försöker våttorka noggrant. Det är taket, väggar och alla ytor som gäller??
Ja, du har rätt inte så bra årstid för vädring, svin kallt ❄ i lägenheten.
Jag försöker ta det lugnt.
 
Varje gång A-ordet nämns dyker det upp vetenskapsmän som har forskningsbevis för att det är ofarligt att inhalera A lite då och då? Ofta med referenser till typ någon morfar som blev 98 år. :)
 
  • Haha
Anonymiserad 358496 och 2 till
  • Laddar…
har för mig att asbest flyger runt i luften flera månader
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Varje gång A-ordet nämns dyker det upp vetenskapsmän som har forskningsbevis för att det är ofarligt att inhalera A lite då och då? Ofta med referenser till typ någon morfar som blev 98 år. :)
Och lika många dyker upp med den omvända storyn där någon bekant gått runt i Stockholm och fått i sig 1 partikel och dog på plats.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
D Daniel__s skrev:
har för mig att asbest flyger runt i luften flera månader
det är värre än så eftersom det finns påvisbara spår av asbest i vanlig luft också helt naturligt..........Så det är lite konstigt att ingen rekommenderar skydd konstant.
 
  • Haha
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
D Daniel__s skrev:
har för mig att asbest flyger runt i luften flera månader
Ja men då är det bra att våttorka för att minimera risken? =)
 
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
I
D Daniel__s skrev:
har för mig att asbest flyger runt i luften flera månader
När jag läste på en gång i tiden pratade man om timmar och att det är därför man ska eftertorka när asbesten landat.

Vanlig dammsugare får inte användas då filter inte kan filtrera asbest fiber, man skickar bara upp dem i luften igen. Man kan fundera på om inte ventilation i huset drar med sig en hel del ut?

Asbest är ett samlingsnamn för 6 olika fibrösa mineraler som finns naturligt i vår miljö. De är osynliga(för ögat), luktfria och praktiskt taget omöjliga att bryta ner. De tillförs i atmosfären från mark\berggrund som förändras över tid genom ex vittring och erosion. Den troligen största källan är dock från människans bearbetning i form av gruvarbete, rivning, brand o.s.v.

Alla lär ha andats in asbestfibrer och när de väl hamnat i lungorna stannar de där livet ut, det blir mer en fråga om hur mycket man drar i sig och hur känslig man är. I lungorna sticker och irriterar de vävnaden vilket är anledningen till att de kan resultera i cancer. Kroppen får stå emot mycket skit genom livet som är mindre hälsosamt, som tur är så är också kroppen väldigt tålig. Generellt behöver inte privatpersoner fundera så värst mycket över riskerna med asbest vid enstaka rivning. Det finns dock en mycket god anledning att lyfta riskerna, det innebär att fler tar åt sig informationen och hanterar\deponerar materialet säkrare. Numera är asbest förbjudit i byggmaterial(om det inte var tydligt) just på grund av riskerna det kan bära med sig.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
I
L Leif i Skåne skrev:
Här kan ni läsa fakta om Asbest
[länk]

Ps. åk inte tunnelbanan Ds.
Jobbig tråd att följa, man har klistrat in lite här och lite där, TS borde renskriva första posten och göra det tydligt vilka delar som kommer från vilka källor.

Man hänger ofta upp sig på konstaterade fall med kliniska undersökningar. Men asbest är inget som fastnar på någon röntgen, istället går man på skadorna ihop med patientens historik. Så kan asbest kanske även ha ett finger med i spelet när det kommer till att utveckla andra åkommor som ex astma? Det är antagligen inte omöjligt att de kan skapa problem långt innan man är döende(om man ens når dit)?
 
För rätt många år sedan berättade en förvaltare (bostradsrättsförvaltning) att de hade en större asbestsanering i en förening där ettr pannrum revs. Metalldelar från pannan och rör med asbest isolering kastades ut i en täckt container av sanerarna, som arbetade i helskyddsdräkter med adningsagregat, typ dykar utrustning. Man litade tydligen inte på några filter på den tiden.

När arbetstiden var slut kom sanerarna ut, nu utan skyddsutrustning. Klättrade in i containern och skalade rent kopparrören från isolering, och tog med dem i sina bilar.....
 
  • Haha
Ironside och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.