I Ironside skrev:
Jag är inne på att köpa en EcoQube även om jag inte gillar att den fungerar bara med internet, alternativet är annars Airthings Wave men den går inte att kalibrera något med, den har rejält eftersläpning, endast till för medelvärde över tid.
Jag har själv en ecoqube, men det verkar vara riktigt bra rabatt på airthings wave för tillfället hos Elgiganten:

https://www.elgiganten.se/product/h...ave-radon-smart-radonmatare-291/AIRTHINGSWAVE

496kr på utförsäljningen
 
Stickan56
LevaLivet LevaLivet skrev:
Jag har själv en ecoqube, men det verkar vara riktigt bra rabatt på airthings wave för tillfället hos Elgiganten:

[länk]

496kr på utförsäljningen
Den verkar inte sälja så bra. Få recensioner och de flesta från Norge inga från Sverige,
Dessutom är det svårt att jämföra med t.ex. Ecoqube.

Stickan
 
I
LevaLivet LevaLivet skrev:
Jag har själv en ecoqube, men det verkar vara riktigt bra rabatt på airthings wave för tillfället hos Elgiganten:

[länk]

496kr på utförsäljningen
Var nära på att köpa par sådana för original priset bara för att få in det i Homey kurvan där man kunde jämföra bättre mot andra parametrar som temperatur, ventilation och såklart mot tid. Men de testar som jag hittat på nätet spretar ganska friskt när man jämför med erkänt bra sensorer. Tittar man in på Airthings websida så är det också tydligt att de får många frågor om varför värden skiljer sig. Så långt som jag orkade reda ut så verkar det handla om att även om Airthing läser ur sensor ofta så får man endast ett medelvärde baserat på en tidsperiod som är längre än många andra sensorer. Detta innebär troligen att grafen kommer röra sig mindre hastigt. Någon hade frågat Airthing om de kunde dela ut all data från sensor men det ville de inte. Tittar man på ex Radon Eye eller Ecoqube så får man högre upplösning på grafen, man ser tydligare när det sticker i väg. Det fans också rapporter om att 2 Airthings intill varandra kunde skilja ganska mycket i mätvärde och då försvarade man sig med att det beror på den matematiska formeln som man använder för att beräkna medelvärdet.

Airthing behöver minst 7 dagar för att kalibrera sig till luften och hitta hyfsat rätt radonvärde. Radon Eye och troligen även Ecoqube får man ett väldigt säkert värde just där och då efter bara 1 timme. Sen kan man absolut argumentera att det är ett genomsnitt över lång period som spelar roll men oavsett så vill iallafall jag att det baseras på ett högupplöst material. Ska jag dessutom söka orsaker och lösningar så är det guld värt att kunna se hur halten reagerar under den timmen som jag satte ventilationen på MAX.

Nu är Radon Eyes app under all kritik, känns som den var utvecklad på 90 talet om ens det, hur kan man inte ta med tiden!? Dessutom räknas deras medelvärde bara på 24h vilket inte säger något. Men jag har fått vissa uppgifter om att Airthings app inte heller är något vidare men där kan man iallafall få in data i Homey så det är alltid något.

Det är många som är nöjda med Airthings men man undrar hur många som verkligen har koll på hur "noggrann" den är. För min är det på tog för många frågetecken så det blev i stället en till Radon Eye. Behöver iallafall en på varje plan.

Förövrigt har vi åkt på minus igen i Skåne och även om det inte är så lätt att se sambandet i Radon Eye appen(efter som den bara anger typ timme 168) så ser det ut som att radonen stiger rejält bara man kommer ner mot -5, -10. Vår peak nu är 168 bq/m3 men oftast ligger det runt 90-100 så fortfarande inget oroväckande. Det verkar märkligt nog inte gör någon märkvärdig skillnad att ha öppna eller stängda dörrar i vår källare. Annars tänker man att alla frånluftsventiler sitter bakom stängd dörr men det gör som sagt ingen skillnad att ha den öppen, och ja, jag vet att den flyttar en hel del luft.
 
  • Gilla
ARJU
  • Laddar…
Vi har haft fina värden i vårt hus med ca 7 månaders mätning så långt.

Nu flyttade jag EcoQuben till ett rum i bostaden istället för i krypgrunden, och har nu på 2,5 veckor fått 3 spikar jag inte sett innan. Varav två av dessa är på ~2600 och ~3700.

Vid dessa spikar verkar det enbart vara en mätpunkt som är kraftigt förhöjt då punkten före och efter är helt normala värden för huset. Gissningar på vad detta kan bero på?

Värsta hittills, från igår;
Linjediagram visar topp i radioaktivitet (3696 Bq/m3) den 12 mars 2023, 18:59. Genomsnitt för dagen: 190 Bq/m3.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mätpunkterna före/efter säger:
17:59 = 17.0Bq/m3
19:59 = 21.0Bq/m3

(utan dessa spikar ligger medel på 20-70Bq/m3)
 
Om det inte är felvärden (mest troligt) så kan sådana värden ses om ni har radon i vattnet, varje gång nån duschar eller motsvarande så förångas radonvattnet och ger "spikes"
 
H huscarl skrev:
Om det inte är felvärden (mest troligt) så kan sådana värden ses om ni har radon i vattnet, varje gång nån duschar eller motsvarande så förångas radonvattnet och ger "spikes"
Trodde att du kanske var något på spåren, men kom på att vi tog vattenprov för dryga året sedan. 52,8Bq/l var det vid mätningen så känns som att det inte borde vara vattnet som spökar så mycket?
 
I
Hur fungerar mätning av radon i vatten? Är det trögare värden här? Kan det inte variera så kraftigt som det gör från ex markradon?

Förövrigt markradon har vi sett här att det kan variera extremt kraftigt över tid. Den kan slå mellan 50 och 1000 på under en timme. Detta gör det väldigt lurigt att mäta radon, man måste mer eller mindre köra långtidsmätning för att få en känsla för vad det verkligen ligger på.

Vad jag förstår så börjar perioden för mätning av radon gå ut så jag vet inte hur stor nytta det är att skaffa puckar nu. Får den alltså bara en mätpunkt som är så pass hög? Isåfall hade jag kontaktat tillverkaren och checkat hur den sätter ut dessa punkter? Gissningsvis är varje punkt ett genomsnitt inom en viss period så det kan fortfarande röra sig om ett par mätningar. Att den skulle mäta fel är jag skeptisk till, vi har 2 Radon Eye och jag har aldrig sett att de plötsligt mäter extrema värden, har inte häller sett någon skriva om det på nätet.
 
P
LevaLivet LevaLivet skrev:
Vi har haft fina värden i vårt hus med ca 7 månaders mätning så långt.

Nu flyttade jag EcoQuben till ett rum i bostaden istället för i krypgrunden, och har nu på 2,5 veckor fått 3 spikar jag inte sett innan. Varav två av dessa är på ~2600 och ~3700.

Vid dessa spikar verkar det enbart vara en mätpunkt som är kraftigt förhöjt då punkten före och efter är helt normala värden för huset. Gissningar på vad detta kan bero på?

Värsta hittills, från igår;
[bild]

Mätpunkterna före/efter säger:
17:59 = 17.0Bq/m3
19:59 = 21.0Bq/m3

(utan dessa spikar ligger medel på 20-70Bq/m3)
LevaLivet LevaLivet skrev:
Vi har haft fina värden i vårt hus med ca 7 månaders mätning så långt.

Nu flyttade jag EcoQuben till ett rum i bostaden istället för i krypgrunden, och har nu på 2,5 veckor fått 3 spikar jag inte sett innan. Varav två av dessa är på ~2600 och ~3700.

Vid dessa spikar verkar det enbart vara en mätpunkt som är kraftigt förhöjt då punkten före och efter är helt normala värden för huset. Gissningar på vad detta kan bero på?

Värsta hittills, från igår;
[bild]

Mätpunkterna före/efter säger:
17:59 = 17.0Bq/m3
19:59 = 21.0Bq/m3

(utan dessa spikar ligger medel på 20-70Bq/m3)

Tror som tidigare skribenter inte att det är något fel på din mätutrustning.

Radon spikar dygnet runt mer eller mindre och i ditt fall verkar det vara mer!

Även om det är för korta stunder så är ju 3700 väldigt väldigt högt, har du kollat med eventuella grannar om dom har mätt höga värden?

Dock kan "radonmark" vara väldigt lokalt dvs du kan ha höga värden och grannen låga... men det skulle kunna ge en indikation om grannen också har högt.

Mina spikar går mellan 7 - ca 60 bq som högst, innan mina åtgärder såklart mycket högre.

Du skulle möjligtvis inte kunna få till en radonsug i din krypgrund?

Bygg en egen som jag, några ventilationsrör som leder ut luften utanför huset och i sugänden på fläkten kopplar du 2 dräneringsrör som sticker åt varsit håll under huset kopplat till ett t-rör som går till fläkten.

En Östbergs EC fläkt som du justerar in på låga varv, drar lite ström och har inbyggd varvtalsregulator, material allt som allt 3-4000 om du gör det själv.

Ett enkelt jobb som kan vara värt att testa, det kommer inte bli sämre iaf!
 
P Patrik.L skrev:
Tror som tidigare skribenter inte att det är något fel på din mätutrustning.

Radon spikar dygnet runt mer eller mindre och i ditt fall verkar det vara mer!

Även om det är för korta stunder så är ju 3700 väldigt väldigt högt, har du kollat med eventuella grannar om dom har mätt höga värden?

Dock kan "radonmark" vara väldigt lokalt dvs du kan ha höga värden och grannen låga... men det skulle kunna ge en indikation om grannen också har högt.

Mina spikar går mellan 7 - ca 60 bq som högst, innan mina åtgärder såklart mycket högre.

Du skulle möjligtvis inte kunna få till en radonsug i din krypgrund?

Bygg en egen som jag, några ventilationsrör som leder ut luften utanför huset och i sugänden på fläkten kopplar du 2 dräneringsrör som sticker åt varsit håll under huset kopplat till ett t-rör som går till fläkten.

En Östbergs EC fläkt som du justerar in på låga varv, drar lite ström och har inbyggd varvtalsregulator, material allt som allt 3-4000 om du gör det själv.

Ett enkelt jobb som kan vara värt att testa, det kommer inte bli sämre iaf!
Ja du, väldigt lokalt isåfall. Min mätning som pågick i 7 månader är ~10 meter bort från nuvarande placering och hade inte en enda spik under mätningen.

Mäter ett tag till i rummet med spikarna, och flyttar sedan ner EcoQuben till krypgrunden precis under nuvarande position för att se om den beter sig likadant där.
 
P
Fast du har ju ingen aning om vilken väg radonet känner för att ta och eventuellt vart "läckan" i marken kan vara, det är riktigt lurigt det där därav mitt förslag på en sug i grunden för då tar den hand om det mesta innan det ens går upp i huset!

Det är nästintill en omöjlighet att veta vart radonet läcker upp, åtminstone med ecoqube etc har också provat att flytta runt men det är svårt.

Som sagt, ta hand om markradonet innan det tar sig vidare upp i huset = problemet löst!

Edit: ni har inte vädrat huset (öppet fönster), kört köksfläkten eller eldat med kamin under tiden för dom höga värdena?
 
Redigerat:
I
Radon är väldigt lokalt och det varierar STORT under dagar, veckor, månader. Medel kan ligga på 20 i en del av huset under flera månader medan bara par meter bort så vår man flera 1000 bq under samma period.

Jag har mätat runt i huset under kortare perioder för att se om det finns något som sticker ut rejält, än så länge har jag bara hittat snickerboden men där stack det iväg till 1000 bq medan anslutande rum, bara några meter bort hade max 60 bq under samma period. I detta fallet visade det sig komma från en brunn men det kan lika bra komma från sprickor som inte syns på golvläggningen.

Egentligen ska man bara mäta utrymmen där man tillbringar mycket tid så min snickarbod skulle egentligen aldrig mätas. Har man problem i ex sovrum, vardagsrum eller liknande så får man försöka reda ut var det kommer ifrån för att stoppa det vid ingången, går inte det så är det ventilation som gäller. Radon är som känt väldigt flyktigt, man kan få ner 1000 bq till 40 bq på under 1 timme genom att bara öppna fönstret.
 
  • Gilla
Patrik.L
  • Laddar…
Nu är det dags för en uppdatering, som förhoppningsvis ska kunna hjälpa någon i samma sits framöver.

Vi bytte vattenpump (egen djupbrunn som är placerad under huset i krypgrund) från en gammal ovanmarkspump till en djupvattenpump för 3 månader sedan. Den tidigare varianten hade enbart PEM- rör som gick ner i brunnen, och den var därmed otätad. Med den nya pumpen monterades ett lock som verkar hyfsat tätt.

Sedan denna installerades har vi inte haft en enda radonspik, och värdena ligger mellan 10-40 sedan dess.
 
  • Gilla
claym och 1 till
  • Laddar…
Då undrar man ju hur radonhalten är i vattnet...
 
C Christoffer L skrev:
Då undrar man ju hur radonhalten är i vattnet...
52,8 Bq/l enligt mätning
 
S
Mycket intressant! Jag som mest gissade på någon typ av mätfel.

I din situation skulle jag allvarligt tänka på att ventilera brunnen med en slang som leder luften utomhus. Eventuellt även en liten fläkt som skapar undertryck i brunnen. Storleksordning akvariepump räcker förmodligen om locket är tätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.