Är rackarns nöjd med vår altan vi byggde i somras, blir inte mindre nöjd eftersom vi får så mycket beröm över den :) En annan goding är vår egendesignade uppmurade kamin, jag designade och maken och svärfar byggde!
 
wahlström: du har inga bilder på kaminen? Jag är i behov av inspiration!
 
Ginflyer skrev:
Sorry, har varit körigt... Här kommer några dåliga bilder, men ni får kanske en idé om hur det ser ut.

Får tilägga att jag är ganska nöjd med spotrampen ovanför spegeln också. Fanns inget på marknaden, så jag fick bygga den själv av lite ek och spotar. Bra spenderade 400 pickadollor.
Grymt badrum!!. Belysningen är verkligen über cool - både spottarna uppåt o nedåt o LED:en. Har du använt LED spottar eller halogen?
 
Tack för de värmande orden. Bilderna gör inte badrummet rättvisa då de är tagna med ett 10mm vidvinkelobjektiv. Det ser ut som att det är en gymnastiksal omgjord till badrum ;)

Jag har LED till raden vid golvet. Till spottarna i rampen samt takstolarna har jag Hide a Lites 20W halogen med frostat glas som inte behöver burkar ovanför och till ovansida av takstolarna har jag nedfällda T5 lysrör som lyser uppåt.

Elektrikern som hjälpte mig kommenterade detta och sa att jag nog har Sveriges mest belysta badrum ;) Han är f.ö. gråhårig numera.

Är det någon som vill låna ideér, bistår jag gärna med detaljbilder.
 
pokergirl - Jodå, här kommer ett par bilder, med och utan blixt... :)
 
  • CIMG0656.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • CIMG0653.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Wahlström: Mycket snyggt. Jag gillar speciellt de tre "alkoverna". De lyfter hela skapelsen.
 
Supersnygg!
 
tackar tackar! :) Ja dom små alkoverna är pricken över i:et, fick inspirationen till dom på ett lite oväntat ställe, Rhodos Grekland! Var inne i en sådan mysig bar när vi var där på semester förra året. Själva baren var byggd i ett gammalt grekiskt hus med en massa mysiga detaljer och bland annat ett par öppna spisar med sådana här alkover i!
 
W
wahlström skrev:
pokergirl - Jodå, här kommer ett par bilder, med och utan blixt... :)
Tycker den var riktgit fin i designen men det ser rätt illa ut när själva insattsen bara "står" där och inte är bättre integrerad i själva uppmurningen. Ljusalkoverna var dock riktigt fina, har liknande på våran fast de e mer inspirerade av hur det brukade se ut på en äldre kakelugnar.
 
Kan inte låta bli att visa upp vår egenhändigt tillverkade kökslampa. Den är gjord av en stock, som plockats bort från en av husets innerväggar. Huset byggdes ursprungligen 1863 och enligt uppgift är stocken från den tiden. På stocken sitter en gammal tidningssida från 1902 (texten beskriver en lavakatastrof i Martinique - Saint-Pierre då över 25.000 människor avled).

På stockens undersida har vi borrat och sänkt in 5 st downlights, lågvolt. På ovansidan sitter en liten transformator insänkt i virket. Stocken, som är lackad en gång, har fästs i tre punkter i taket med svarta kedjor (bäst balans så). Lampan har anslutits till en elektronisk dimmer, vilket gör att man kan variera ljuset från "jättemysigt" till "fullt upplyst". Dessutom lät vi en dymling (rund stav för att fästa ihop de liggande stockarna) sitta kvar i stocken.

Bifogar bild.

Måste också kommentera Ginflyers badrum: WOW, sicket badrum! (som vi säger i Götet) Dé và fina grejer! ;)
 
  • stocklampa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
peegee4 skrev:
Kan inte låta bli att visa upp vår egenhändigt tillverkade kökslampa. Den är gjord av en stock, som plockats bort från en av husets innerväggar. Huset byggdes ursprungligen 1863 och enligt uppgift är stocken från den tiden. På stocken sitter en gammal tidningssida från 1902 (texten beskriver en lavakatastrof i Martinique - Saint-Pierre då över 25.000 människor avled).
Komplimanger! Den lampan gillade jag. Extra charmigt när stocken är tagen från huset.
 
Tack för komplimangen!

Har faktiskt gjort ytterligare en "lampa" av en gammal vindsdörr gjord av brädor. Här tog vi upp sex hål (2 x 3) och satte in downlights. Monterade på grovhuggna sargar för att dölja själva elmontaget. Resultatet blev som en liggande låda med låga väggar. Fungerar idag som vardagsrumsbelysning.

Det är riktigt trevligt att använda material från det gamla huset. Återanvändning och kretslopp liksom . . . ;)
 
Häftig lampa! Roligt med annorlunda och lite speciella saker som ingen annan har... :)
 
Mycket kreativt och snyggt med lampan. Tror att jag lånar den idén minsann om jag får.
 
Hejsan Ginflyer!

Det är ju du med det ruggigt fräscha badrummet :D
Har sett en del på min väg genom diverse badrum men ditt tar nog förstapriset så långt! En riktig höjdare . . .

Vad gäller stocklampan så är det bara att låna på. Vi är riktigt stolta över idén och slutresultatet och sprider gärna inspiration ;)

Hoppas att du och övriga forummedlemmar får en behaglig och rofylld helg.

Peter

P.S. Sporrad och inspirerad av intresset för min tråd "Bygga altan? Här är en byggbeskrivning!" har jag precis lagt upp en site med bildserier och annat för att inspirera andra när de är i byggtagen. Återkommer efter att den korrekturlästs :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.