Hej!

Jag är nybliven villaägare och har bott större delen av mitt liv i lägenhet så tanken på el, uppvärmning, värmepumpar etc har inte riktigt fått fäste hos mig, förens nu då.

Vi har en villa i Skåne byggd 1927 med en total boyta/uppvärmningsyta på 138kvm (inkl källare).
Uppvärmningen består av en kombipanna (som körs på el), vattenburna element, kamin, elgolvvärme i ett rum på 12 kvm, och en luft/luft värmepump från Daikin som ser ut att ha några år på nacken.

Började mäta elförbrukningen från och med måndags via eon's app och de första dagarna förbrukade vi ca 100-120 kwh per dag vilket jag tyckte lät sanslöst mycket. Vi har haft i princip alla element på 3/5 (om det säger något?), vi eldar ganska frekvent på kvällarna, kör diskmaskin ca 1 gång om dagen, tvättar någon gång i veckan.

När jag upptäckte detta valde jag att stänga av alla element och köra mer med luftvärmepumpen (som dock mest värmer i vardagsrummet där den sitter på väggen). Jag kollar elförbrukningen igen och då snittar vi ca 50 kwh per dag. Om nätterna är även luftvärmepumpen avstängd och vi kör med elgolvvärme i sovrummet (ca 12kvm) som enbart är igång på natten.

Min fråga är då. Är detta normal förbrukning för denna typ av villa vid denna årstid? Eller har vi någon "eltjuv" i huset? Är det nåt knas med pannan? Finns här något "el-läckage"? Och har ni några tips på hur jag kan optimera elanvändningen med det jag har?

Tack på förhand!
 
Vad har du för månadsförbrukningar om du tittar tillbaka? 100 kWh per dygn skulle bli 3000 kWh per månad. Men det är ju inte säkert att det är lika kallt hela månaden. På ett hus från 1927 som värms med el är det normalt med en hög förbrukning. Skulle det vara 3000 kWh på en vintermånad så är det inte orimligt. Men det går helt säkert att få ner det.

Vill du få ner förbrukningen så är steg ett att så mycket värme som möjligt skall komma från luftvärmepumpen. Därför måste alla dörrar vara öppna. Om man använder element i rummen långt från luftvärmepumpen så skall dessa stå lägre än luftvärmepumpen. Golvvärme drar mer än element för samma värme. Om pannan är ansluten till en skorsten är det inte omöjligt att du har ett läckage där.
 
A Avemo skrev:
Vad har du för månadsförbrukningar om du tittar tillbaka? 100 kWh per dygn skulle bli 3000 kWh per månad. Men det är ju inte säkert att det är lika kallt hela månaden. På ett hus från 1927 som värms med el är det normalt med en hög förbrukning. Skulle det vara 3000 kWh på en vintermånad så är det inte orimligt. Men det går helt säkert att få ner det.

Vill du få ner förbrukningen så är steg ett att så mycket värme som möjligt skall komma från luftvärmepumpen. Därför måste alla dörrar vara öppna. Om man använder element i rummen långt från luftvärmepumpen så skall dessa stå lägre än luftvärmepumpen. Golvvärme drar mer än element för samma värme. Om pannan är ansluten till en skorsten är det inte omöjligt att du har ett läckage där.
Tack för svaret och tipsen! Enligt energideklarationen som vi tog del av innan vi köpte huset låg förbrukningen på ca 20000 per år.

Hur tar jag reda på om pannan är ansluten till skorstenen? Det här är lite okänd mark för mig :)
 
Här är 2 st grafer från vårat hus 2021 när vi hade direktel samt nu 2023 efter konverteringen till Lvvp

Värt att skriva är att -21 var merparten av el-elementen avstängda och alla i hushålllet gnällde hur kallt det var:crysmile: så förbrukningen borde vara högre om man ska se till ett normalt inomhusklimat. Så ganska lika din förbrukning för jämförelse.
 
  • Mobilskärmdump av elanvändning i kWh, 2023, jämfört med föregående år, röda staplar, temperaturindikator, appgränssnitt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stapelgraf som visar månatlig elförbrukning i kWh under 2021, jämfört med föregående år.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
cwf och 2 till
  • Laddar…
100-120 kWh/dygn är en rejält hög förbrukning.
Du borde kunna ligga på kanske halva den förbrukningen för ett hus i Skåne på 140 m2 under vinterperioden.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
C cwf skrev:
Hur tar jag reda på om pannan är ansluten till skorstenen? Det här är lite okänd mark för mig :)
Om det är en kombipanna så är den ansluten till skorsten och det försvinner mycket värme den vägen även när den bara körs som el-panna. Man bör blockera eldning och täta mot rökgaskanalen med isoleringsmaterial typ glasull eller liknande.

Luftvärmepumpen bör egentligen inte stängas av under natten utan tillåtas jobba på i jämn takt utefter värmebehovet i huset. Annars måste den gasa på till max när den sätts på om morgonen och då blir COP sämre än om den går på halvfart hela dygnet. Den mängd värmeenergi som huset måste tillföras per dygn är i stort sett detsamma för att inte innetemperaturen ska falla.
 
  • Gilla
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
Tacksam för alla kloka inspel!

Tänkte köra luftvärmepumpen på 21 grader hela dygnet nu och se imorgon vad förbrukningen landar på.

kan passa på att dela förbrukning från en dag när alla element stod på (halvfart typ) och en dag när elementen var avstängda.
 
  • Stolpdiagram visar tim-för-tim elförbrukning och temperatur över en dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stapeldiagram visar elförbrukning i kWh över ett dygn, temperaturkurva nedanför, totalförbrukning angiven, ingen jämförelsedata.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
lob
  • Laddar…
Trodde pannan styrde elementen? Men det kanske bara gäller för jord/berg och va/luft.. där fick vi iaf instruktioner om att aldrig peta på elementen.. de skulle alltid stå på Max och ville vi ändra temp eller så - skulle det göras på pannan.

Den lärde sig hur huset funkadeoch justerade sitt arbete efter utetemperaturen.. så om vi ändrade för mycket inne på elementens termostater så.påverkade det pannans arbete .. och kom returvattnet tillbaka i en annan temp (pga att vi stängt av el strypt ett element).. ja då justerade pannan arbetsbördan själv (
och arbetade då antingen med mer värme eller mindre värme.. och det kunde bli lite tokigt.

Så när vi ställde alla kurvor och temp, ja då hade vi stängt av de elementen som skulle vara av el låga. Efter det ställde vi bara in saker på pannan. Har nog inte rört något element på 14 år :thinking::geek: men justerat kurvor o temperatur har jag gjort!

Men som sagt, elpanna vet jag inte så mycket om. (Har själv haft berg o jordvärme/panna)

Vi har en gård och är det 0 grader i mitten av Skåne, drar vår gård (tv l/l pumpar på 14 grader i uthusen och jordvärme i vårt hus) oftast en 110-140 om dygnet men vid plusgrader sjunker det ner direkt under 100.. (de få gånger de blir riktigt kallt.. vågar vi inte titta på kWh.. men Skåne är ofta snällt på det viset).

Du måste vänta ett par dagar mellan ev förändringar oavsett.. annars hinner ju inte huset med! Allt måste hinna jämna ut sig innan du ändrar igen..

speciellt med l/l pumpen.. den jobbar ju med att hitta en jämn nivå och hålla den där. Ändrar du hela tiden, jobbar den bara som en tok.. dvs försöker värma upp allt på en gång.. anstränger sig mer.. för att du sedan stänger av.. och sen måste den jobba på Max igen..

då försvinner läget då den bara behöver underhålla din värme .. med lite ansträngning.

Dock måste du hitta ett läge som funkar (temperatur)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bor i Värmland i hus på ca 108m2(exklusive källare) från 68, har dålig värme i källaren men 17-20 i resten, förbrukar ca 20kwh dygn.
Har ca cop 3 på bergvärmen så ca 60kwh dygn med direktel så din förbrukning låter hög då ni eldar samt har vp!
 
C cwf skrev:
Tacksam för alla kloka inspel!

Tänkte köra luftvärmepumpen på 21 grader hela dygnet nu och se imorgon vad förbrukningen landar på.

kan passa på att dela förbrukning från en dag när alla element stod på (halvfart typ) och en dag när elementen var avstängda.
I princip ska du försöka klara dig så mycket som möjligt på llvp. Skruva ner den övriga värmen och se hur långt du kommer med bara pumpen.

Sen måste man göra lite underhåll på llvp för att den ska fungera bra. Den bygger på luftföde så friare blås ju bättre effekt.
Ta och rensa dammfiltern iaf varannan vecka, ju oftare ju bättre. Kondensorn inuti blir också igensatt så småningom och det är nog få som rengör den eg. Ofta räcker det med att blåsa rent med luft ( offra en luft på burk ) men bäst blir det om man kör med rengöringsmedel så att fett och annan smuts löses upp.
Själv är jag nog övernitisk med att rensa filter varje vecka och rengöra 3 ggr per säsong men så har jag i princip inte använt radiatorerna på flera år.
 
Hej igen,

Fick nyligen vår lvvp installerad nu. En IVT 407S. Alla element uppdragna till max och innertempen är satt till 21 grader. Har slutat köra vår llvp och kör alltså enbart med den nya lvvp'en. Eftersom den blev färdiginstallerad i fredags har jag egentligen bara haft en normal förbrukningsdag. Detta dygn låg jag på 47kwh, vilket jag tyckte var lite mycket. Hade hoppats på att komma ner till 20-30 kwh.

Är detta en normal förbrukning med våra förutsättningar eller det är för tidigt att svara på? Under mätdygnet var det 0 grader på natten och gick upp mot ca 10 grader på dagen.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vad har du för framledningstemp nu vid 0 grader utetemp?
 
D Danne213 skrev:
Vad har du för framledningstemp nu vid 0 grader utetemp?
Hmm, det kollade jag faktiskt inte. Inte hunnit lära känna pumpen än, men antar att man kan kolla sånt historiskt. Får gå ner och känna och klämma lite på den.

Men just nu är det 5,5 grader ute och framledningstempen ligger på 40 grader.
 
  • Wow
guggen
  • Laddar…
C cwf skrev:
Hmm, det kollade jag faktiskt inte. Inte hunnit lära känna pumpen än, men antar att man kan kolla sånt historiskt. Får gå ner och känna och klämma lite på den.

Men just nu är det 5,5 grader ute och framledningstempen ligger på 40 grader.
Det låter väldigt högt. Vad har du för typ av radiatorer?

Jag har 3.9 grader här och ligger på 31 i framledningstemp
 
Låter fullt rimligt.
Jag låg ofta på 100-120kwh per dygn på vinternånaderna med direktverkande el för ett 90m2 1700 tals hus i sten i södra sverige. Runt 22000 kWh/år.
Isolerade taket med 145 cm, lite tätningar och konverterade denna vintern till vattenburen värme med en liten 6kw lvvp. Ligger nu på ca 20-25kwh för värme och vatten per dygn och förväntad total om ca 9000 kWh per år. Eldar lite i kakelugnen på kvällarna de få riktigt kalla dagarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.