4 825 läst · 25 svar
5k läst
25 svar
Är detta en normal elförbrukning för villa med elpanna?
Det låter som en väldigt normal förbrukning enligt mig. Nästan allt beror ju på vilken typ av uppvärmning man har. Med största delen från elpatron är det inte alls konstigt med den förbrukningen. Med nästan all uppvärmning med någon form av luftvärmepump hade hälften varit mer rimligt.E etompau skrev:
Tycker någonting på 40 kWh totalt låter fullt rimligt i nuläget.C cwf skrev:Hej igen,
Fick nyligen vår lvvp installerad nu. En IVT 407S. Alla element uppdragna till max och innertempen är satt till 21 grader. Har slutat köra vår llvp och kör alltså enbart med den nya lvvp'en. Eftersom den blev färdiginstallerad i fredags har jag egentligen bara haft en normal förbrukningsdag. Detta dygn låg jag på 47kwh, vilket jag tyckte var lite mycket. Hade hoppats på att komma ner till 20-30 kwh.
Är detta en normal förbrukning med våra förutsättningar eller det är för tidigt att svara på? Under mätdygnet var det 0 grader på natten och gick upp mot ca 10 grader på dagen.
Då låter det ganska bra ändå. Kan ju bli bättre med större element men det kostar ju det med. Här är en tabell där du ser skillnaden mellan olika storlekar.C cwf skrev: