D Danne213 skrev:
Det låter väldigt högt. Vad har du för typ av radiatorer?

Jag har 3.9 grader här och ligger på 31 i framledningstemp
De är vattenburna.

E etompau skrev:
100-120 kWh/dygn är en rejält hög förbrukning.
Du borde kunna ligga på kanske halva den förbrukningen för ett hus i Skåne på 140 m2 under vinterperioden.
Det låter som en väldigt normal förbrukning enligt mig. Nästan allt beror ju på vilken typ av uppvärmning man har. Med största delen från elpatron är det inte alls konstigt med den förbrukningen. Med nästan all uppvärmning med någon form av luftvärmepump hade hälften varit mer rimligt.

• Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
C cwf skrev:
De är vattenburna.

Kanon;)

Är det enkelpaneler dubbel eller trippel?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Danne213 skrev:
Kanon;)

Är det enkelpaneler dubbel eller trippel?
De flesta är nog enkelpanel. Tror vi har 11 stycken totalt om jag räknat rätt

C cwf skrev:
Hej igen,

Fick nyligen vår lvvp installerad nu. En IVT 407S. Alla element uppdragna till max och innertempen är satt till 21 grader. Har slutat köra vår llvp och kör alltså enbart med den nya lvvp'en. Eftersom den blev färdiginstallerad i fredags har jag egentligen bara haft en normal förbrukningsdag. Detta dygn låg jag på 47kwh, vilket jag tyckte var lite mycket. Hade hoppats på att komma ner till 20-30 kwh.

Är detta en normal förbrukning med våra förutsättningar eller det är för tidigt att svara på? Under mätdygnet var det 0 grader på natten och gick upp mot ca 10 grader på dagen.
Tycker någonting på 40 kWh totalt låter fullt rimligt i nuläget.

• Gilla
nissebrun
  • Laddar…
C cwf skrev:
De flesta är nog enkelpanel. Tror vi har 11 stycken totalt om jag räknat rätt
Då låter det ganska bra ändå. Kan ju bli bättre med större element men det kostar ju det med. Här är en tabell där du ser skillnaden mellan olika storlekar.

• Det är en skärmdump av ett datablad för panelradiatorer med specifikationer som effekt, vikt och pris.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Danne213 skrev:
Det låter väldigt högt. Vad har du för typ av radiatorer?

Jag har 3.9 grader här och ligger på 31 i framledningstemp
med en framledning 31grader vid 3.9c ute så måste du ha golvvärme överallt? För 31 grader på element känns ju ingenting

L Lechuza skrev:
med en framledning 31grader vid 3.9c ute så måste du ha golvvärme överallt? För 31 grader på element känns ju ingenting
Jag har radiatorer till min BVP. +1,7-Framledning 33 grader. Så 31 grader vid 3,9 är väl fullt rimligt?

L lob skrev:
Jag har radiatorer till min BVP. +1,7-Framledning 33 grader. Så 31 grader vid 3,9 är väl fullt rimligt?
vad är innertempen på då?

har 46 framledning vid 0 grader i södra Skåne. Hade vi haft 31grader vid 3.9 hade vi frusit ihjäl haha

Jag har inte mkt högre med min Lenhovda sektionsraddar vid 3-4c heller, runt 35c och då saknas fortfarande två raddar.

L Lechuza skrev:
vad är innertempen på då?

har 46 framledning vid 0 grader i södra Skåne. Hade vi haft 31grader vid 3.9 hade vi frusit ihjäl haha
Men inatt får vi nog ner mot -15 så då kommer jag nog ikapp din framledning hehe. Tablet-app för smart hem änvisar inne- och utomhustemperatur med värmepumpskontroll i ett snöigt landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.