Nissens Nissens skrev:
Grejen är att ändträet blir blött varje gång panelen blir blöt eftersom vattnet rinner utmed panelen nedåt och hamnar alltid på ändträet. Sedan suger det obehandlade ändträet så fint upp vattnet som med tiden får det att ruttna.
Slagregn på en fasad (även om man bor i Göteborg och får det oftare än alla andra) kommer även det att hanterats av obehandlat panel och dess naturliga fukthantering. Även när det rinner ner mot botten och ändträet. Träet i botten kommer om det är obehandlat inte vara ”lika törstigt” som en målad panel. Jag har som sagt själv den här typen av panel och jag har sett det ett otal gånger i olika miljöer där ute också.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag kan tänka mig att nedbrytningen startar så fort man sätter upp obehandlat virke utomhus, men det tar förstås ett tag innan det ruttnat. :)
Japp! Så är det ju :) men vi pratar mycket mycket långsam process om träet får sitta på ett fördelaktigt sätt. Sparkar man däremot ner en obehandlad 45x95 i marken som fundament till sitt jakttorn så pratar vi en halv säsong innan det är dags att börja renovera sitt bygge. .
 
Nissens
M Mulvaden skrev:
Slagregn på en fasad (även om man bor i Göteborg och får det oftare än alla andra) kommer även det att hanterats av obehandlat panel och dess naturliga fukthantering. Även när det rinner ner mot botten och ändträet. Träet i botten kommer om det är obehandlat inte vara ”lika törstigt” som en målad panel. Jag har som sagt själv den här typen av panel och jag har sett det ett otal gånger i olika miljöer där ute också.
Självklart suger ändträet fukt i en obehandlad panel, det är trams att tro något annat. Att målad panel skulle suga mer än obehandlad i ändträet stämmer inte eftersom man behandlar ändträet och målar det. Vet inte varför du pratar om slagregn, vanlig vind finns överallt, och det bejövs inte mycket för att panel skall bli blöt. Många byggnader har litet takutstick, och är de lite högre så behövs det knappt någon vind alls för att regnet hamnar på panelen.
 
Nissens Nissens skrev:
Självklart suger ändträet fukt i en obehandlad panel, det är trams att tro något annat. Att målad panel skulle suga mer än obehandlad i ändträet stämmer inte eftersom man behandlar ändträet och målar det. Vet inte varför du pratar om slagregn, vanlig vind finns överallt, och det bejövs inte mycket för att panel skall bli blöt. Många byggnader har litet takutstick, och är de lite högre så behövs det knappt någon vind alls för att regnet hamnar på panelen.
Jag säger inte att det inte suger. Men om man har en målad bräda och vatten rinner ner på den och man nu inte skulle ha skyddat ändträet så kommer det träet att både suga mer och, vad som värre är, inte torka upp på ett bra sätt. Det var därför jag skrev ” av yttersta vikt” att man skyddar ändträet om man målar.

Med omålad panel blir processen annorlunda. Att ändträet i det fallet inte suger upp lika mycket beror på att träet högre upp redan har blötts en aning. Men det viktiga att ta till sig att fuktvariationen inte ställer till det för det omålade virket. Som en del tror märker jag.

(edit: felstavningar)
 
Redigerat:
D
mwiderlov mwiderlov skrev:
tack för bra svar! Yes har tänkt stadga upp mer, ville bara få upp skiten innan vintern kom :-D

Ska jag inte ta mig an möglet innan jag penslar på med olja/impregnering? :p
Välkommen till Byggahus! Jag tycker synd om dig som får se din frågeställning drunkna i käbbel. Om du har fått svartmögel där lönar det sig inte att ta bort det. Sporerna är ständigt i luften omkring plankorna. Om förutsättningarna är rätt börjar det växa. Men svarta prickar på undersidan av en altan hade jag inte oroat mig över. Om de får ligga fritt från marken torde de hålla länge.
 
  • Gilla
Minnie Mesola
  • Laddar…
Nissens
M Mulvaden skrev:
Jag säger inte att det inte suger. Men om man har en målad bräda och vatten rinner ner på den och man nu inte skulle ha skyddat ändträet så kommer det träet att både suga mer och, vad som värre är, inte torka upp på ett bra sätt. Det var därför jag skrev ” av yttersta vikt” att man skyddar ändträet om man målar.

Med omålad panel blir processen annorlunda. Att ändträet i det fallet inte suger upp lika mycket beror på att träet högre upp redan har blötts en aning. Men det viktiga att ta till sig att fuktvariationen inte ställer till det för det omålade virket. Som en del tror märker jag.

(edit: felstavningar)
Självklart målar och gärna oljebehandlar man ändträ när man målar panel. Jag tror inte på att du vet något om hur obehandlat ändträ suger på en målad panel, INGEN testar det eftersom ingen gör på det viset.

OM din teori stämmer så bekräftar det ju det som är självklart för alla som har erfarenhet och/eller sunt förnuft:
Målad panel är skyddad från fukt och annan miljöpåverkan och håller oerhört mycket längre än obehandlat trä utomhus.

Obehandlat trä har en väsentligt kortare livslängd än målat eller tryckimpregnerat virke. Både teori och praktik visar det. :)
 
Nissens Nissens skrev:
Självklart målar och gärna oljebehandlar man ändträ när man målar panel. Jag tror inte på att du vet något om hur obehandlat ändträ suger på en målad panel, INGEN testar det eftersom ingen gör på det viset.

OM din teori stämmer så bekräftar det ju det som är självklart för alla som har erfarenhet och/eller sunt förnuft:
Målad panel är skyddad från fukt och annan miljöpåverkan och håller oerhört mycket längre än obehandlat trä utomhus.

Obehandlat trä har en väsentligt kortare livslängd än målat eller tryckimpregnerat virke. Både teori och praktik visar det. :)
Tror jag lägger ner det här med dig. Du får leva vidare med dina övertygelser, det står dig fritt. Fattar inte ens att jag orkade bemöta i första läget när jag tänker efter.:)
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
Tomture61
Tror jag aldrig sett ett hus / byggnad med träpanel som varit helt obehandlat , på ngt sätt .
Tjära - slamfärg - plastfärg - linoljefärg är alla till för att skydda + förlänga livet på tex fasadpanel .
Plus göra det vackrare (y)

Hade efter mitt husbygge en liten pall ståendes på garagegrunden med spillbitar , braohavirke .
Stod nog under bar himmel i ca 10 år , slarvigt / luftigt staplat .
När jag behövde ngt så kapade jag till en bit från högen .
Trät var grått på utsidan men helfriskt 0,5 mm ned .

Trä som inte får torka helt går däremot en tidig död till mötes .
På min egen lockläkt panel så ligger virket omlott / tajt mot varandra + rätt vindstilla på baksidan .
Oljat ändträ + grundfärg och plastfärg på utsidan .

Impregnerat virke mår också bättre av ngn slags behandling , blir färre sprickor i trät tex.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mulvaden
  • Laddar…
Minnie Mesola
Tomture61 Tomture61 skrev:
Hade efter mitt husbygge en liten pall ståendes på garagegrunden med spillbitar , braohavirke .
Stod nog under bar himmel i ca 10 år , slarvigt / luftigt staplat .
När jag behövde ngt så kapade jag till en bit från högen .
Trät var grått på utsidan men helfriskt 0,5 mm ned .
Jag har en byssja som jag provisoriskt:D ställde lite slarvigt på lastpallar medans jag tänkte -det fixar jag imorgon. Det var tjugo år sedan!:p
Nissens borde nog pyssla med något annat än att bygga jakttorn iallafall om han tullar för mycket på den obligatoriska dunken med hembränt:sick:. Men, som sagt var. Hans snickrande har ju inget med stående panel eller reglar på altan att göra överhuvudtaget.

Minnie
 
Redigerat:
  • Gilla
Mulvaden
  • Laddar…
Tack så mycket ☺️

D datja skrev:
Välkommen till Byggahus! Jag tycker synd om dig som får se din frågeställning drunkna i käbbel. Om du har fått svartmögel där lönar det sig inte att ta bort det. Sporerna är ständigt i luften omkring plankorna. Om förutsättningarna är rätt börjar det växa. Men svarta prickar på undersidan av en altan hade jag inte oroat mig över. Om de får ligga fritt från marken torde de hålla länge.
 
Nissens Nissens skrev:
Rätt märkligt påstående. Alla som bygger tex jakttorn vet vilken enorm skillnad det är på obehandlat och tryckimpregnerat virke.

Om dina altaner är byggda av kärnvirke kan det möjligtvis stämma, men vanligt obehandlat virke ruttnar inom några år.
Tjena, Sorry att jag missade ditt svammel. Du kan få komma och provhoppa på min trall om du vill. Hela stommen byggd av fulplank från byggmax för 20 år sen. Börjar bli dags att byta den tryckta trallan på grund av torrsprickor men all under ligger dikt mot mark och är lika fräsch nu som när jag la den.

Om skiten får torka så ruttnar den inte.
 
Nissens
bHANS bHANS skrev:
Tjena, Sorry att jag missade ditt svammel. Du kan få komma och provhoppa på min trall om du vill. Hela stommen byggd av fulplank från byggmax för 20 år sen. Börjar bli dags att byta den tryckta trallan på grund av torrsprickor men all under ligger dikt mot mark och är lika fräsch nu som när jag la den.

Om skiten får torka så ruttnar den inte.
Det är inte jag som svamlar. Underhåll av jakttornen har gått ner till i stort sett noll sedan jag började med tryckt virke för 25 år sedan.

Du är nog rätt ensam om att tro att tryckimpregningen inte gör någon skillnad. Det hjälper liksom inte att du står och hoppar på din altan… :)
 
  • Gilla
mgranbom
  • Laddar…
Han är inte ensam om att tro, eller veta, rättare sagt, att träet inte ruttnar om det får torka. Att det ska vara så svårt att begripa för dig.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Nissens
M Mulvaden skrev:
Han är inte ensam om att tro, eller veta, rättare sagt, att träet inte ruttnar om det får torka. Att det ska vara så svårt att begripa för dig.
Jag bara berättar om de erfarenheter jag själv har, och det är en stor skillnad på hur obehandlat respektive tryckbehandlat virke håller.

Om du menar att jag skulle gå runt och torka träet i jakttornen, så har jag aldrig någonsin gjort det - varken med obehandlat eller tryckimpregnerat virke.

I Sverige generellt är det inte många torra månader per år så hur man skall torka träet kan man ju undra. Självklart pratar vi virke som inte är under tak…
 
Nästa gång du snickrar på ett jakttorn, lägg eller spika fast en bit obehandlat virke på t.ex ett tvärslå på tornet så kan du själv hålla koll på hur lång tid det tar innan det ruttnar bort. ”Omedelbart” som nån skrev om jag minns rätt stämmer inte, det tror jag inte du tror heller. Men jag gissar att både du och jag hinner trilla av innan du kan rapportera tillbaka här att träet är kaputt.
 
  • Gilla
lodin92
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.