Minnie Mesola
Nissens Nissens skrev:
Att bygga en stor ”kaninburrastgård” utan att den rör marken känns märkligt. Men den kanske hänger i luften?
Nejdå. Hörnena vilar på gamla plattor (Dansk sjösten). ,Inget nedgrävt här, inte.

Minnie
 
A Aunty skrev:
Folk som tror man kan bygga med vanligt obehandlat virke som altan mot mark har ingen aning.
Ja… men nu var det ju inte mot mark du pratade om tidigare. Du har inte en aning om vad du pratar om när du svamlar om obehandlat trä på fasad. :)
 
  • Gilla
Minnie Mesola och 1 till
  • Laddar…
A
M Mulvaden skrev:
Ja… men nu var det ju inte mot mark du pratade om tidigare. Du har inte en aning om vad du pratar om när du svamlar om obehandlat trä på fasad. :)
självklart är det mer utsatt på mark men även på fasad är det stort problem med obehandlat virke.
Eller varför tror du man målar fasader, använder plåtar, offerbrädor, vattbrädor, takutsprång etc?
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
självklart är det mer utsatt på mark men även på fasad är det stort problem med obehandlat virke.
Eller varför tror du man målar fasader, använder plåtar, offerbrädor, vattbrädor, takutsprång etc?
Nu blandar du lite olika grejer. Men det du skrev förut om fasadvirke och att de ruttnar är helt fel. Man målar bara av utseendeskäl. Kolla på träguiden om du inte tror mig.
 
A
M Mulvaden skrev:
Nu blandar du lite olika grejer. Men det du skrev förut om fasadvirke och att de ruttnar är helt fel. Man målar bara av utseendeskäl. Kolla på träguiden om du inte tror mig.
fast nu har du helt fel, färgen minskar rörelserna i träet, minskar sprickbildningar i träet, skyddar från UV-ljus som bryter ner träet,

finns många anledningar att man inte behövde måla äldre fasader men måste göra det nu
 
  • Gilla
Tomture61 och 2 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
fast nu har du helt fel, färgen minskar rörelserna i träet, minskar sprickbildningar i träet, skyddar från UV-ljus som bryter ner träet,

finns många anledningar att man inte behövde måla äldre fasader men måste göra det nu
Mm. Men du sa ” ruttna”. Att det torkar och att UV bryter ner ytan har jag inte sagt nåt om. Det kommer fortfarande hålla längre omålat än om du målar.
 
  • Gilla
  • Haha
Nissens och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Som mågon här sade om gamla byggnader i annan tråd: de vi har kvar och ser är de som överlevt. Inte de otaliga som ruttnat och gått under.
Att de överlevt kan bero på tillfälligheter, t ex mycket bra plats det uppförts på (låg fuktighet mm), tillfälliga egenskaper på just det virket (växtplats sort) eller annan tillfällighet.
 
Nissens
M Mulvaden skrev:
Nu blandar du lite olika grejer. Men det du skrev förut om fasadvirke och att de ruttnar är helt fel. Man målar bara av utseendeskäl. Kolla på träguiden om du inte tror mig.
Så enligt dig behöver man inte behandla ändträ i panelen?
 
Nissens
M Mulvaden skrev:
Ja… men nu var det ju inte mot mark du pratade om tidigare. Du har inte en aning om vad du pratar om när du svamlar om obehandlat trä på fasad. :)
Hur kommer det sig att obehandlat virke ruttnar i jakttorn, men att tryckimpregnerat virke inte gör det?
 
Nissens Nissens skrev:
Hur kommer det sig att obehandlat virke ruttnar i jakttorn, men att tryckimpregnerat virke inte gör det?
Jag bemöter vanföreställningarna som uttrycks om fasadvirke, jag har inte pratat om några jakttorn. Det har hävdats att fasadvirke ”ruttnar omedelbart ” om man inte målar. Det är helt fel.
 
  • Gilla
Minnie Mesola
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Så enligt dig behöver man inte behandla ändträ i panelen?
Det beror på. Målar man sin fasad med täckande färg är det av yttersta vikt att man skyddar ändträet, eftersom man hindrar det naturliga sättet för trä att torka. Med naket ändträ som utsätts för mycket stänk så kommer träet att bli kass på mycket kort tid.
Om träet inte är målat alls (och inte är byggt helt pannkaka) så kommer fukten som då och då vandrar upp i ändträet att torka ut utan trubbel
 
Redigerat:
TRJBerg
M Mulvaden skrev:
Det beror på. Målar man sin fasad med täckande färg är det av yttersta vikt att man skyddar ändträet, eftersom man hindrar det naturliga sättet för trä att torka. Med naket ändträ som utsätts för mycket stänk så kommer träet att bli kass på mycket kort tid.
Om träet inte är målat alls (och inte är byggt helt pannkaka) så kommer fukten som då och då vandrar upp i ändträet att torka ut utan trubbel
Vad jag har sett av obehandlat trä utomhus, t ex ytbeklänad bodar, så vittrar träet bort med tiden. Dvs det blir mer och mer poröst och börjar försvinna.
 
Nissens
M Mulvaden skrev:
Jag bemöter vanföreställningarna som uttrycks om fasadvirke, jag har inte pratat om några jakttorn. Det har hävdats att fasadvirke ”ruttnar omedelbart ” om man inte målar. Det är helt fel.
Har aldrig sett den formuleringen.

Du menar att panel ruttnar olika fort beroende på om den sitter på ett jakttorn eller på något annat?

Kan du utveckla det?

Jag kan tänka mig att nedbrytningen startar så fort man sätter upp obehandlat virke utomhus, men det tar förstås ett tag innan det ruttnat. :)
 
Nissens
M Mulvaden skrev:
Det beror på. Målar man sin fasad med täckande färg är det av yttersta vikt att man skyddar ändträet, eftersom man hindrar det naturliga sättet för trä att torka. Med naket ändträ som utsätts för mycket stänk så kommer träet att bli kass på mycket kort tid.
Om träet inte är målat alls (och inte är byggt helt pannkaka) så kommer fukten som då och då vandrar upp i ändträet att torka ut utan trubbel
Nja, man får ju föresätta att man har luftspalt bakom panelen, så nog torkar den.
Grejen är att ändträet blir blött varje gång panelen blir blöt eftersom vattnet rinner utmed panelen nedåt och hamnar alltid på ändträet. Sedan suger det obehandlade ändträet så fint upp vattnet som med tiden får det att ruttna.
 
A Aunty skrev:
du har ingen aning om vad du pratar om.

en modern panel som är obehandlad hade ruttnat omgående på hus idag.
Det här. Det är helt fel. Panel på hus sitter (i de allra flesta fall) på ett sånt sätt att det kommer klara sig bra eller bättre utan färg. Jag har både egna exempel och har sett det massvis av gånger. Man målar inte fasader för att skydda träet såsom Aunty m.fl verkar tro.

Om ett jakttorn (med fasad??) ruttnar så måste man kolla på hur det är byggt och varför träet sitter på ett sånt sätt att det blir dåligt. Men ja, jag hade också valt tryckat virke till en sån konstruktion, det känns dumt att ha en bärande konstruktion ute i skog och mark året runt oskyddat av annat än tryckat virke Som man dessutom ska klättra upp i.
 
Redigerat:
  • Gilla
Minnie Mesola
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.