A
Ä Äpplesnö skrev:
Jag fick slipa till den där bitten med vinkelslipen.
Men nu skulle jag vilja felsöka kaffebryggaren. Någon som kan hänvisa mig vart jag ska mäta på kretskorten, eller hänvisa mig till annat forum?

vid första inspektion ser alla lödningar OK ut.
mät elementet och termostaten samt överhettningsskyddet
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A
Fotografen Fotografen skrev:
Glöm inte Moccamaster. Vi har ett par på jobbet, inköpta 2010-2011 nånting och de har bryggt mellan 2 och 10 kannor om dan varje arbetsdag sedan dess. En eller annan kanna har strukit med genom åren men inte ett fel, ingen har blivit utan kaffe.
absolut!
 
E eshus skrev:
Men en triangel har den inte. Behövs för att reparera Brio leksakståg...
Den är ju nästan de lättaste. En avbruten skruvmejsel och en dremmel så har man 3kant
 
Ä Äpplesnö skrev:
Vad köper du för vit var du märken nu då?
Just brödrostar vet jag inte specifikt.
Moccamaster kaffebryggare har jag köpt 2 stycken, en hemma och en till landet. De är mellan 15 och 20 år gamla och funkar fint, reservdelar finns fortfarande. De är i mitt tycke i en klass för sig.
Aarke kolsyremaskin tycker jag är bra och kan rekommendera.
carbonaor_3_steel_45_updated_.png
Sen tycker jag Gränsfors yxor är bra (för att stycka kotletter tex :))
När det gäller vitvaror så är det svårt. Våra Siemens vitvaror (häll/ugn/fläkt, dubbla fullhöjds kyl och frysskåp) är 22 år gamla och tuffar på. Det säger ju tyvärr inte något direkt om dagens maskiner och dess kvalitet.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Det går tre trådar mellan de två korten ser jag när jag tittar noggrannare. De är märkta med funktion. GND, 5V och rel. Det enda kortet med displayen kan göra är att dra reläet som sitter på kraftkortet. Om displayen tänds upp som den skall så finns det 5V till det kortet. Då kan problemet till exempel vara:

- elementet
- överhettningsskyddet som som är prylen på elementet med en blå och en vit tygkabel.
- Reläet på kraftkortet.
- Någon av knapparna på displaykortet.

Vad du börjar med att kolla beror helt på hur felet yttrar sig.
 
  • Gilla
Frank_Vincent och 1 till
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Hel OBH Nordicas marknadside är att kopiera populära modeller från andra märken, i billiga värdelösa versioner. De verkar inte heller evolvera med tiden avseende kvalitet.
OBH Nordica köptes upp av ett franskt företag kring 2015 som har varumärken som Tefal, Rowenta, Krups mfl. OBHs verksamhet lades ner då. Jag vet inte hur det funkar idag med OBH Nordica om de typ dekaltrimmar liknande produkter från Tefals, Rowentas och Krups' sortiment?
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
OBH Nordica köptes upp av ett franskt företag kring 2015 som har varumärken som Tefal, Rowenta, Krups mfl. OBHs verksamhet lades ner då. Jag vet inte hur det funkar idag med OBH Nordica om de typ dekaltrimmar liknande produkter från Tefals, Rowentas och Krups' sortiment?
Kan ju vara så. Här kommer ett par billiga exempel på rent skamlösa designstölder. Det skulle kunna vara en BH-quiz - kan du originalet?
Röd köksassistent, visp, rostfri skål, äggvitor i bakgrunden, knappar, modern design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En grön och svart mixer från OBH Nordica, med genomskinlig kanna och svart lock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Outlet-försäljning av OBH Nordica dammsugare med tillbehör, inkluderar munstycken och laddningsstation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit och svart kaffebryggare med vattenbehållare och glaskanna, modern design, elektrisk, varumärket OBH Nordica.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
A
javisst i f-n jag hade en blender oxå som startvredet hela tiden lossnade på från ny
fy f-n vilket skit detta är
 
Bra att du vill laga. Men hur man kan komma på att köpa en annan kaffebryggaren än Moccamaster är ett mysterium för mig.
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Bra att du vill laga. Men hur man kan komma på att köpa en annan kaffebryggaren än Moccamaster är ett mysterium för mig.
Enkelt, jag vill att så många delar som möjligt sitter kvar på min bryggare när jag gör kaffe.

Hade en Philips som höll nästan femton år, och köpte en Melitta i samma stil. Prisklass 2-300kr.
Gör precis lika gott kaffe som en MM, ungefär lika fort.
En instegsmodell av MM kostar en rejäl slant, och då får man varken hylla för filtret, droppstopp, enkelt öppnat lock på kaffekannan och över filter och vattentank
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
J
S Småbrukaren skrev:
Bra att du vill laga. Men hur man kan komma på att köpa en annan kaffebryggaren än Moccamaster är ett mysterium för mig.
Jag kräver löstagbar vattentank. Hur man kan köpa en bryggare som inte har det är det verkliga mysteriet. Wilfa Precision eller Performance alla dagar i veckan!

https://www.wilfa.se/product/kok-sv/kaffebryggare-sv/performance-kaffebryggare/
 
J Jotsat skrev:
Jag kräver löstagbar vattentank. Hur man kan köpa en bryggare som inte har det är det verkliga mysteriet. Wilfa Precision eller Performance alla dagar i veckan!

[länk]
Äh, bara fylla kannan och slå i hur mystiskt blir det:crysmile:
Är inne på andra bryggaren av den här Philipsmidellen sedan slutet av 80-talet, inte en skruv öppnad.:cool:
En modern svart Philips kaffebryggare med vattentank och glaskanna fylld med bryggt kaffe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A Avemo skrev:
Det går tre trådar mellan de två korten ser jag när jag tittar noggrannare. De är märkta med funktion. GND, 5V och rel. Det enda kortet med displayen kan göra är att dra reläet som sitter på kraftkortet. Om displayen tänds upp som den skall så finns det 5V till det kortet. Då kan problemet till exempel vara:

- elementet
- överhettningsskyddet som som är prylen på elementet med en blå och en vit tygkabel.
- Reläet på kraftkortet.
- Någon av knapparna på displaykortet.

Vad du börjar med att kolla beror helt på hur felet yttrar sig.
Tack.

Vid tryck på ON tänds dioden som visar på och det klickar i apparaten som det brukar men sen värmer den varken vatten eller plattan.
 
electroluxaren skrev:
mät elementet och termostaten samt överhettningsskyddet

Ok, jag har en multimeter. Hur mäter jag?
 
A
Ä Äpplesnö skrev:
Ok, jag har en multimeter. Hur mäter jag?
hitta ändarna på den röda och blå mät över dessa så ligger termostaten i serie bör ha 25-50ohm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.