Tack för tips... men.
Som jag skrev här.
https://www.byggahus.se/forum/threa...h-maskiner-idag.250889/page-1018#post-5148515
”Vinjetter vill jag inte se. Inte heller några ansikten i eller höra någon snacka. Musik... noo... Eller uppspeedade delar.
Realtid i tystnad. Möjligen med mysigt maskinbuller. Det vill jag se.
Då går det att följa hur arbetet verkligen går till.”

Mycket snabbspolning på SoundOfSaws. Samt för mycket redigering för min smak.
Mvh Findus
 
  • Gilla
Snickarkirre
  • Laddar…
Den första biten du sätter fast med tvingen, den går emot mallen?
Så du får rätt avstånd mellan gångjärnen?
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
Precis. En pinne som används för att få en fast distans kallas tolk. Eller kallades tolk i forna tider när jag lärde mig sånt här.

Om tolk används både på dörr och karm vid förflyttning av gångjärnsmall kan man vara säker på att urtagen sitter lika långt från varandra.
Värdet av det i dörrsammanhang är förstås att ha gjort allt som går att göra för att båda gångjärnen skall bära dörren redan från dag ett. Dessutom går det fortare än att mäta sig fram.

För att nyansera...
Vid montage underlättas påhängandet av dörren om det nedre gångjärnet sitter någon mm för högt i karmen. De som lärt sig tekniken vilar dörren på det nedre. Lyfter vid låset tills de övre gångjärnen linjerar och ger nerändan en liten kick så att den ramlar på plats.

Inte självklart att perfektion är ens önskvärd...

Mvh Findus
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
När mallen är nära nog. Förflyttning.
Ritat och huggit tvärträ före.

Hugga ur hörn.

Mvh Findus
 
  • Gilla
andrefredriksson och 3 till
  • Laddar…
Vilken tur att det passade, jag skulle också vilja ha sån där tur oftast får jag göra om/justera båda två och tre gånger
 
  • Haha
Testarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.