Jag är meganybörjare på denna typ av fog, men jag har kommit fram till att busenkel bandsågsjigg som Ola är inne på verkar som en bra mellanlösning, här är Matt Cramona som förklarar:


Jag gjorde båda jiggarna som han pratar om, det gick rätt smidigt och kändes rätt bra redan från start.

För att enklare markera var man ska såga eh de rakare, var det någon (minns inte vem, möjligtvis Rob Cosman), som först sågade ner till linjen för laxstjärtarna, sen markerade med ett blad lika tjockt som sågen, så i det här fallet en bit bandsågsblad eller något med exakt samma tjocklek… jag har inte hunnit labba med detta men då borde det bli betydligt enklare att ställa in jigg nummer två, minska mängden stämjärnsarbete något och möjliggöra väldigt smalt mellan laxstjärtarna.

Helt oavsett används figursåg och stämjärn för att få till botten.

Jag har f.ö. Veritas 1:8-jigg, men den har legat och dammat några år (tror jag gav upp pga kass på stämjärn då, nu är jag inte lika kass), kan försöka mäta hur högt blad du behöver ha innan du slår i ryggen på en ryggsåg. Kan dock direkt säga att man inte ens kan göra ett märke med den japansåg med rygg jag har med denna jigg…
 
Jag får kolla på den videon, men det känns som att jag nog behöver ge bandsågen lite kärlek om jag ska använda den till snygga fogar. Den sågar rakt och snällt för det jag mest har den till - dvs klyvning av grövre stycken och som ett mindre sågverk för kul trä/träd jag får tag i. Men såglinjerna blir ju lite mer darriga än jag vill ha i en finfog.

@Svante Svenson Menar du Veritas magnetguide? Jag tittade på den, men skippade den för att såg just väldigt hög ut och för att den bara har en vinkel. Jag beställde nyss den från Katz-Moses som nämndes tidigare. Flera vinklar och den ser lägre ut. Får väl se hur lång tid det tar för den över Atlanten. Till dess får jag öva helmanuellt och hoppas att den hunnit bli överflödig när den kommer.

En sak jag kom att tänka på. Halvförtäckta sinkor går ju att fixa med en sån där jigg för fräs, men jag har svårt att se hur mycket hjälp man kan få om man ska göra dem för hand. Jag har aldrig provat att göra sådana än och tänkte testa i helgen. Enligt min lärare är det "lite lättare" med halvförtäckta än öppna.
 
Hep Hep skrev:
Halvförtäckta sinkor går ju att fixa med en sån där jigg för fräs, men jag har svårt att se hur mycket hjälp man kan få om man ska göra dem för hand.
Man kan få mycket hjälp utan köpefräsjigg. Jag gör sällan såna fogar att det skulle motivera en köpjigg och dessutom gillar jag smala pins som fräsen inte kan göra.

Så, man kan få mycket hjälp med egen variant på fräsning för att få bort det mesta materialet även om man handsågat. Framförallt får man (mha fräsanhållet) hjälp med inre linjen som är rätt dryg/svår då den går i fiberriktningen.

Så här fräser jag bort det mesta även om jag handsågar. https://www.byggahus.se/forum/threa...och-maskiner-idag.250889/page-48#post-2438778

Edit...sågar ju inte ens i det inlägget, jag frihandsfräser o trimmar sen med stämjärn. Jaja, det funkar för båda metoderna.

Om du skrollar ner till lådbygget i denna tråden används tekniken ovan i skarpt läge, bandsågen för sinkorna också ser jag. Blev riktigt nöjd med dom halvtäckta sinkningarna. https://www.byggahus.se/forum/threa...ch-mastodont-som-vanligt.278459/#post-2500074

Edit2. Demar ju tekniken här kom jag på, 0:28 o framåt. Som du ser kan man frihanda rätt bra, bättre än man kanske tror om man inte provat.
 
Redigerat:
  • Gilla
Svante Svenson
  • Laddar…
Ett annat trix man kan använda om man handsågar sina dovetails är att fräsa ett grunt spår (typ 0.5mm djupt) på insidan av delen med sinkorna.

Två funktioner, dels är det en väldigt bra referensyta när man ska lägga ihop bitarna o märka ut tapparna, dessutom får man en perfekt inre baslinje för sinkorna och gömmer tapparnas inre baslinje så man slipper va så noga med den. Hela insidan av fogen får alltså perfekt utseende utan ansträngning o man kan koncentrera sig på utsidan.

Träplankor med tand och spår i en verkstad, sammansatta för att skapa en stor yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
mnils och 4 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
@Svante Svenson Menar du Veritas magnetguide? Jag tittade på den, men skippade den för att såg just väldigt hög ut och för att den bara har en vinkel.
Exakt. Den bygger cirka 4 cm verkar det som. En fördel med att den bara har en vinkel är att man inte av misstag kan råka ta fel vinkel när man är förvirrad. :D
 
Ola C Ola C skrev:
Man kan få mycket hjälp utan köpefräsjigg. Jag gör sällan såna fogar att det skulle motivera en köpjigg och dessutom gillar jag smala pins som fräsen inte kan göra.

Så, man kan få mycket hjälp med egen variant på fräsning för att få bort det mesta materialet även om man handsågat. Framförallt får man (mha fräsanhållet) hjälp med inre linjen som är rätt dryg/svår då den går i fiberriktningen.

Så här fräser jag bort det mesta även om jag handsågar. [länk]

Edit...sågar ju inte ens i det inlägget, jag frihandsfräser o trimmar sen med stämjärn. Jaja, det funkar för båda metoderna.

Om du skrollar ner till lådbygget i denna tråden används tekniken ovan i skarpt läge, bandsågen för sinkorna också ser jag. Blev riktigt nöjd med dom halvtäckta sinkningarna. [länk]

Edit2. Demar ju tekniken här kom jag på, 0:28 o framåt. Som du ser kan man frihanda rätt bra, bättre än man kanske tror om man inte provat.
[media]
Precis. Och glöm inte slå på textningen till engelskan.

Ola hedrar mig i filmen som ni ser..
Ett träblock med markerade utskärningsområden ligger på en bänkskruvstäd; penna ritar dit linjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Beskow93 och 1 till
  • Laddar…
K
S Svante Svenson skrev:
Jag är meganybörjare på denna typ av fog, men jag har kommit fram till att busenkel bandsågsjigg som Ola är inne på verkar som en bra mellanlösning, här är Matt Cramona som förklarar:

[media]
Jag gjorde båda jiggarna som han pratar om, det gick rätt smidigt och kändes rätt bra redan från start.

För att enklare markera var man ska såga eh de rakare, var det någon (minns inte vem, möjligtvis Rob Cosman), som först sågade ner till linjen för laxstjärtarna, sen markerade med ett blad lika tjockt som sågen, så i det här fallet en bit bandsågsblad eller något med exakt samma tjocklek… jag har inte hunnit labba med detta men då borde det bli betydligt enklare att ställa in jigg nummer två, minska mängden stämjärnsarbete något och möjliggöra väldigt smalt mellan laxstjärtarna.

Helt oavsett används figursåg och stämjärn för att få till botten.

Jag har f.ö. Veritas 1:8-jigg, men den har legat och dammat några år (tror jag gav upp pga kass på stämjärn då, nu är jag inte lika kass), kan försöka mäta hur högt blad du behöver ha innan du slår i ryggen på en ryggsåg. Kan dock direkt säga att man inte ens kan göra ett märke med den japansåg med rygg jag har med denna jigg…
Riktigt sketchy snubbe, och mycket tomsnack. Sanslöst att han lyckas få ut nästan 20 min video av något som egentligen borde ta 2 min att visa
 
Många bra idéer hittills. Jag får läsa, titta och testa mig fram. Nu är det en hel del annat sim ska byggas först, så det är inte så bråttom tills det är skarpt läge. Jag fick just besked om att plastkiggen är på väg, så jag tar väl upp försöken när den kommer.

Under tiden kan jag ju roa mig med att se laxstjärtar överallt.
Två mackor med ost på skärbräda, delade på mitten, skymtar grönsaker, lite smulor synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
mnils och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Under tiden kan jag ju roa mig med att se laxstjärtar överallt.
[bild]
Det där är inga laxstjärtar, det är butterflies. Obligatorisk ingrediens om man bygger epoxiflodbord:rolleyes:
 
  • Gilla
  • Haha
Karrock och 2 till
  • Laddar…
Jag såg det som fyra laxstjärtar, men det är tydligen bra att jag går i skolan. Hur är nu igen - måste man passera riverepoxytablestadiet, eller är det ok att hoppa över det?
 
Hep Hep skrev:
Jag såg det som fyra laxstjärtar, men det är tydligen bra att jag går i skolan. Hur är nu igen - måste man passera riverepoxytablestadiet, eller är det ok att hoppa över det?
Tror bara det är obligatoriskt för att bli stor i ytube-världen..
Tänk, hade Ola slängt upp ett sånt hade han lätt haft 300000 följare idag..
 
Hep Hep skrev:
Jag såg det som fyra laxstjärtar, men det är tydligen bra att jag går i skolan. Hur är nu igen - måste man passera riverepoxytablestadiet, eller är det ok att hoppa över det?
Flodbordstrenden är i fritt fall utför så du kan med gott samvete hoppa över epoxislabbandet.
 
Ola C Ola C skrev:
Flodbordstrenden är i fritt fall utför så du kan med gott samvete hoppa över epoxislabbandet.
Skönt att höra. Nu använder jag svart eller mörkbrun epoxy för att laga skador i ek, men det kanske är ok. Vad är det traditionella materialet att fylla i kvisthål i trä? Trä?
 
Hep Hep skrev:
Skönt att höra. Nu använder jag svart eller mörkbrun epoxy för att laga skador i ek, men det kanske är ok. Vad är det traditionella materialet att fylla i kvisthål i trä? Trä?
Vet knappt vad traditionella metoden är, brukar själv såga bort större defekter. Har nångång använt epoxi med färgpigment som jag själv mixat ihop eller använt smältvax, för att fylla igen småsaker.
 
Jag tror att bandsågsjiggar och Olas ändträfräsjigg gör att man kan spruta ut sinkningsar som en liten fabrik. När jag slarvade och sket i att markera utom djupet blev det såhär, inte bra, men förvånande okasst:
Träkloss med synliga årsringar och sågspån, närbild på hantverk eller snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

då använde jag första biten, den med stjärtarna, för att placera bandsågsjiggen. Det är bara på djupet jag varit med handsåg och stämjärn… gör man detta bara lite mer noga tror jag att de sitter på första försöket. Om man dessutom gör många bitar med samma går det ju i ett nafs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.