Hur får man in spännbanden under skorstensröret (dvs längst ner precis ovanför kaminen) för att sedan kunna dra den uppåt med spännbanden?
 
Redigerat:
Det räcker att det sitter under isoleringen på kaminröret, det behöver inte gå under själva röret.

Bild på hur det såg ut hos oss när vi hade lyft bort kaminen. Satte en stolpe under mest för säkerhets skull.
 
  • Svart vedeldad kamin med orange spännband, trägolv, vit dörr, fönster och vaser i bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P pezlin skrev:
Det räcker att det sitter under isoleringen på kaminröret, det behöver inte gå under själva röret.

Bild på hur det såg ut hos oss när vi hade lyft bort kaminen. Satte en stolpe under mest för säkerhets skull.
Det kanske klarnar för mig om jag öppnar ”spännet/ringen” som sitter runt röret, men just nu ser jag ingenstans där det går att få in ett spännband alls (dvs inte under isoleringen). Tack för din förklaring!
Svart rörformig skorsten med reflekterande silhuett inklusive kaffemaskin i förgrunden på en mörk yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild, mörkt rum, del av objekt med fjädrar och skruvar, otydliga bakgrundsobjekt, svagt ljus till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Annars får du kanske prova att spänna en rem hårt runt röret med 2 andra remmar som lyftöglor mellan rör och rem, svårt att förklara...
 
Sitter med ett liknande problem. Har en contura 550 kamin som behöver lyftas för golvläggning. Funderar på om det skulle fungera att lyfta hela kaminen med skorsten med en domkraft och palla under med några reglar? Behöver lyfta några cm för att kunna dra bort glasskivan den står på.
 
J Jonand2 skrev:
Sitter med ett liknande problem. Har en contura 550 kamin som behöver lyftas för golvläggning. Funderar på om det skulle fungera att lyfta hela kaminen med skorsten med en domkraft och palla under med några reglar? Behöver lyfta några cm för att kunna dra bort glasskivan den står på.
Tror du att du får in domkraften under kaminen (ovan glaset)? Hur?
 
Tänkte man kunde palla upp med reglar som får stå upphöjda på var sin sida av glaset. Men kanske är bättre att lyfta endast röret med spännband.
 
J Jonand2 skrev:
Tänkte man kunde palla upp med reglar som får stå upphöjda på var sin sida av glaset. Men kanske är bättre att lyfta endast röret med spännband.
Hur har det gått, har du fått till det?

Jag var i kontakt med min lokala återförsäljare av Contura i somras för att höra om det skulle vara möjligt att byta ut gnistskyddet mot ett som skjuts in istället, men det var ett svalt intresse för att hjälpa till så det dog ut. Vi har också en Contura 550, installerad för 13 år sedan. Återförsäljaren var osäker på om vår kamin stod på fötter så att vi kunde använda ett gnistskydd som går att plocka bort då de äldre kaminerna inte hade fötterna som krävdes.

Men måste man verkligen lyfta upp kaminen för att få dit ett gnistskydd som går att plocka bort?

Vi har tillluft genom golvet underifrån och skorsten ovanför och idag ett ellipsformat golvskydd i plåt som går runt kaminen. Men det går att rucka och flytta gnistskydd några millimeter så kaminen verkar inte stå direkt på golvskyddet. Jag tänker att man kanske skulle kunna klippa upp gnistskyddet med plåtsax för att få bort det, och sen bara sätta dit ett nytt som skjuts dit framifrån. Men det förutsätter att man inte måste lyfta upp och få dit fötter för det nya gnistskyddet.

Edit: får korrigera mig själv, efter att ha testat lite till verkar det som att hela kaminen rör sig med gnistskyddet, så kanske att den ändå står på skyddet.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.