Hej. Letar efter hus att köpa. Är mest intresserad av hus med bergvärme. Har däremot sett några väl renoverade, intressanta hus som har luftvärmepump och elelement. De är förstås billigare att köpa än hus med bergvärme.

Eftersom husen jag kollar på är välrenoverade så är det inte allt för intressant att riva upp alla väggar o.s.v. för att kunna sätta dit vattenburna element. Så frågan är om det finns vettiga sätt att dra rör till elementen utan att vara redo att behöva renovera varje rum.

Eller är det mer värt att ha luftvärmepumpen tills det är dags att renovera flera rum?
 
Finns det källare så tas alla rör upp från den, önskeläge. annars blir det utvändigt på vägg, ett aber blir när en dörr ska passeras. Hugga in i väggarna uteslutet. Så ett hus med vattenvärme i är att föredra. om det inte är för gammalt och har ett äldre 1-rörssystem och rören kommer upp från golvet. då kan det bli problem, inte bra.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Finns det källare så tas alla rör upp från den, önskeläge. annars blir det utvändigt på vägg, ett aber blir när en dörr ska passeras. Hugga in i väggarna uteslutet. Så ett hus med vattenvärme i är att föredra. om det inte är för gammalt och har ett äldre 1-rörssystem och rören kommer upp från golvet. då kan det bli problem, inte bra.
Okej. Att dra vattenrör i en krypgrund. Är det en dålig idé?
 
Det går bra att dra värmerör i krypgrunden bara de isoleras noggrant och rejält.

Bergvärme är främst en fördel i Norrland, norr om Gävle. Luftvattenvärmepump är minst lika ekonomiskt i södra halvan av landet när man räknar in alla kostnader. Blir ju mer en estetisk fråga vad man tycker om utedellen och om man vill ha kompressorn brummande ute eller inne i huset.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Beror helt på om det är görligt att jobba där. . Är den tät och ingen frysrisk så går det bra, bara att rören bör isoleras för att inte tappa värme. Oavsett så är det mycket lägre temp i en krypgrund och värmeförlusterna kan bli höga, AJ AJ där kutar kW iväg till mössen.
 
  • Gilla
Mjauet
  • Laddar…
J
J Josth skrev:
Det går bra att dra värmerör i krypgrunden bara de isoleras noggrant och rejält.

Bergvärme är främst en fördel i Norrland, norr om Gävle. Luftvattenvärmepump är minst lika ekonomiskt i södra halvan av landet när man räknar in alla kostnader. Blir ju mer en estetisk fråga vad man tycker om utedellen och om man vill ha kompressorn brummande ute eller inne i huset.
Ja, bor norr om Gävle. Massvis med bergvärme-hus här i trakterna men de husen går åt som smör.

Tack för de bra svaren. Trots denna tråd, har jag blivit bara ännu mer fundersam. :D
 
Är det ett äldre hus tex sekelskifte kan du snyggt dra tex kopparrör själv utanpåliggande, det passar antagligen sämre i ett modernare hus. Det tar kanske en vecka om du är riktigt nogrann.
Jag har gjort flera hus, senast iår då jag drog till vårt lilla hus på ca 90m2, men 1700 tal = många rum, ingen vettig grund etc. Kostade ca 40k i material (+ radiatorer). Jag körde 22mm kopparrör i två slingor i hela huset.
 
  • Vit ribbad radiator mot rödvit tapet, kopparledningar, antik stil, traditionell, varmvatten, uppvärmning, interiör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Det går att dra rör i golvsocklar också, om det hjälper....
 
  • Gilla
Mjauet
  • Laddar…
Excel
Går väl att dra i vägg också. Skär upp gipset i nederkant alt dra i golv. Att lyfta spånskiva att dra där.
 
  • Gilla
Mjauet
  • Laddar…
Ni som förespråkar att fälla in rör i en befintlig konstruktion, har ni tänkt igenom de praktiska aspekterna av hur arbetet ska utföras? Vilken typ av rör? Hur görs böjar, skarvar och avledningar? Hur mycket tid kommer det hela att ta inklusive att återställa alla ytskikt?

Jag studerade många varianter av att fälla in rör. Detta var efter att jag hade läst dåliga råd här och på värmepumpsforum. Det finns en myt som säger att 15 mm rör kan överföra max 1,5 kW. Detta är fel eller beror på begränsningar som inte redovisas. Det går att överföra drygt 2 kW med 12 mm rör. Innan jag förstod detta så trodde jag att jag skulle dra ett nytt 2-rörssystem.

Jag studerade alla tänkbara varianter av infällda rör och insåg att det blir väldigt mycket extra arbete och kostnader till liten nytta. Dra rören utvändigt som flera redan har föreslagit. Det blir minsta arbetsinsatsen och kostnaden. Tänk igenom all dragning och dimensionera hela systemet noga. Man kan måla kopparrör i samma färg som väggen (lödkopplingar som ovan blir diskret) eller så kan man använda kromade eller förzinkade rör efter tycke och smak.

För min del slutade hela våndan över hur rören skulle dras när jag insåg att det gick att återanvända de existerande 12 mm prisolrören som är dragna i golven i 1-rörskonfiguration.
 
  • Gilla
Mjauet och 1 till
  • Laddar…
Är inte ett sekelskifteshus och känner att utanpåliggande rör runt om i rummen hade kunnat förstöra en del av planlösningen. Men det är ju garanterat enklare än att dra det innanför väggarna. Och om man drar det utomhus lär det kunna bli problem med kylan.

Detta tåls att fundera några timmar till på.
 
Är även golven nyrenoverade? Annars kanske vattenburen golvvärme kan vara nått att fundera över?
 
För att golvvärme ska fungera bra gäller det att ha tillräckligt tjock isolering under golvet. Boverket rekommenderar minst 250 mm. Vårt hus har 100 mm frigolit och 20 mm trä ovanpå betongplattan som är 100-250 mm tjock. Räkna på energiläckaget och jämför golvvärme med radiatorer. Troligen ett orimligt stort och dyrt jobb i de flesta äldre hus samt ökad driftskostnad jämfört med radiatorer.
https://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2002/grundtips_for_golvvarme.pdf
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Jag studerade många varianter av att fälla in rör. Detta var efter att jag hade läst dåliga råd här och på värmepumpsforum. Det finns en myt som säger att 15 mm rör kan överföra max 1,5 kW. Detta är fel eller beror på begränsningar som inte redovisas. Det går att överföra drygt 2 kW med 12 mm rör. Innan jag förstod detta så trodde jag att jag skulle dra ett nytt 2-rörssystem.
Att man säger detta är för att man då tänker på ett lågtemperaturssystem. Över 1500W i 15mm cu eller förzinkat ger då så höga flöden att man riskerar både sus i rören och i förlängningen kavitationsskador.

Bygger du högtemperatursystem stämmer det såklart inte, men detta vill såklart ingen med värmepump göra.
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Är det ett äldre hus tex sekelskifte kan du snyggt dra tex kopparrör själv utanpåliggande, det passar antagligen sämre i ett modernare hus. Det tar kanske en vecka om du är riktigt nogrann.
Jag har gjort flera hus, senast iår då jag drog till vårt lilla hus på ca 90m2, men 1700 tal = många rum, ingen vettig grund etc. Kostade ca 40k i material (+ radiatorer). Jag körde 22mm kopparrör i två slingor i hela huset.
Vi funderar på att byta från direktverkande el till bergvärme. Fick offert på ca 350000 . Vi bor i två våningshus, lite annorlunda planlösning.
Du har alltså dragit ledningarna själv?
Skicka gärna lite fler bilder:)
Undrar även om du behandlar kopparledningarna, så de behåller sin färg och inte ärjar .
/ Jea
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.