Kollar på Lg f1468qd och på bosch was28492sn. Undrar vad ni tror om de olika om någon har erfarenheter om service garantier kvalitet och effektivitet mm.

Tack för åsikterna.
 
Utan minsta tvekan Bosch!
Riktigt bra jrejer som tål att användas ofta och mycket.
Koreanerna ligger fortfarande bakom tyskarna när det gäller mekaniska lösningar.
/JaGus
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Håller med JaGus
 
Är av rakt motsatt uppfattning. LG's direct drive är i mitt tycke överlägset på marknaden och du har dessutom 10 års motorgaranti. Jag har haft LG tvättmaskin nu i 5 år och aldrig haft något problem och det är skönt att man kan ha sovummet vägg i vägg med tvättstugan utan att störas av maskinen när den centrifugerar.

Jag har även haft LG på väldigt mycket annat (tv, hemmabio, datorkomponenter) under många år och har aldrig haft problem med en enda apparat. Att LG skulle ha dålig kvalitet är ett gammalt rykte som tyvärr är svårt att tvätta bort.

Oavsett vad jag skall handla nu för tiden undersöker jag alltid om LG har nån produkt som täcker mina behov för då vet jag att jag har bekymmersfri drift framför mig.

Och nej, jag jobbar inte på LG eller har på något sätt någon koppling till företaget, är bara en nöjd kund.
 
Har också en LG (har inte modellbeteckningen i huvudet) och är kanonnöjd hittills. Tyst och tvättar bra, inga som helst problem under tiden vi har haft den , dock bara 2 år än så länge.
 
Har en 10 år gammal tvättmaskin Bosch serie 8 WAS32465SN som fungerat felfitt.
Enda underhåller är att någon gång per år plocka ut hårstrån som snurrat sig runt axeln i 'rens-facket' nedtill med en vinklad pincett.
Har också sedan 1 mån en tvättmaskin LG FV90JNS2QE som däremot orsakade oljud med mycket kraftiga vatten-stötar, så jag var tvungen att installera en vattenstötdämpare innan vattenrören i radhuset gick sönder.
Anledningen till LG valet var att de samt AEG & Samsung var de enda som hade tvättpelare med tvättmaskin och torktumlare med vänsterhängda dörrar (eller omhängbara), annars hade valet varit Bosch eller eventuellt Miele.
LG tvättpelaren står på en 30cm hög sockel 'Nordic Quality Exclusive' med låda som har egna gummifötter som dämpar, behövs inga gummidämpare till tvättmaskinen & torktumlaren LG RV9DN9029. Mellan maskinerna LG's egen staplingshylla DSTWH som gör att man bara behöver lossa skruvar framtill vid framtida byte av torktumlare.
Tvättmaskinen vibrerar nästan ingenting vid centrifugering, kanske 1mm. Allt står stadigt och förflyttar sig ej på mitt betonggolv. Viktigt att transportskruvarna demonteras och att ALLT står i våg.
Mycket nöjd med LG maskinerna efter 1 månads användning.
 
LG hette tidigare Goldstar... Inget man vill minnas...

BOSCH alla dagar i veckan!!!
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Vi har en ca 10 år gammal LG 8 kilos directdrive, och en Bosch IQ5 iSensoric med iDose ca 6 år gammal. Vet inte exakt hur gamla de är, taget från minnet.

Den mest oproblematiska maskinen har varit Bosch, enda var att det blev problem med autodosering av sköljmedel - visade sig att sköljmedlet blev som en äcklig gelé efter ett tag. Lösningen var att rensa ur doseringsfacket och sluta använda sköljmedel, köra litet ättika som sköljmedel bara vid behov. Mycket trevlig maskin annars och iDos mycket välfungerande system som underlättar. Överlag låga vibrationer, bra tvättresultat.

Den äldre LG hade först ett liv i ett badrum med träbjälklag. Funkade fint, inga nämnvärda vibrationer. Sedan blev det en incident där det tvättats plagg innehållande några femkronor av det äldre snittet. Dessa sköt hål i yttertrumman så maskinen började läcka. Inte maskinens fel såklart, men detta lagades på goodwill för en relativ spottstyver. Maskinen blev stående, lagad, men ur drift något år eftersom vi skaffat Boschen som ersättare.

När vi senare driftsatte denna LG i nya tvättstugan i källaren så vibrerade den något fruktansvärt vid centrifugering. Hade en tråd om detta på detta forum. Visade sig bero på något så banalt som att bakre plåten av tunnplåtsmodell blivit inbucklad och tog emot direktdriftsmotorn. Kanske inträffat under transport osv. Efter åtgärd har den fungerat perfekt därefter, i många år.

Båda maskinerna sitter alltså idag på betongbjälklag i tvättstuga källare, båda faktiskt igång just nu. Helt ohörbara båda två på våningsplanet ovanför under drift. LG-maskinen har sina förtjänster i ångprogram och skonsam tvätt av ull tex merinoullplagg, något mera sofistikerade optioner. Bosch har sina finesser med iDos och kanske mer "go-to" pga sitt litet mer användarvänliga användargränssnitt.

Jag ser båda maskinerna som extremt kompetenta. Skulle dock säga att LG-maskinen är mera beroende än Bosch av att vara uppställd på ett riktigt stabilt underlag gärna betonggolv, kanske beror detta på just direktdriften och att trumman blir tyngre pga den integrerade motorn, Annars, riktigt bra maskiner.

Båda valdes med grundkriteriet att absolut *inte* ha åderdomliga kolborstförsedda motorer vilket ledde till alltför tidig död för alla deras föregångare i vårt hushåll. Välj aldrig en maskin med kolborstmotor!
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Runt sekelskiftet köpte jag en LG med directdrive, första som kom tror jag. Gick till för en 6-7 år sen då jag bytte lager i trumman pga missljud. Fick av misstag nå icke märkeslager vid beställningen men säljaren bedyrade att de var bra. tre år senare var det dags igen men då blev det en ny maskin då sambon ville ha tumlare. (Samsung) Men LG maskinen finns kvar och ska lagas. Det är inget som helst fel på den i övrigt. Väldigt nöjd med den.
 
A
Coolman Coolman skrev:
LG hette tidigare Goldstar... Inget man vill minnas...

BOSCH alla dagar i veckan!!!
och nu Life is Good
 
  • Gilla
  • Haha
lob och 1 till
  • Laddar…
Coolman Coolman skrev:
LG hette tidigare Goldstar... Inget man vill minnas...
Lucky Goldstar för att vara noggrann... ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Finns ingen anledning att racka ner på LG generellt tycker jag. Som skrivet tidigare, ja vi hade ett bekymmer när det råkade cetrifugeras gamla femkronor som pangade hål i yttertrumman av plast. I stort sett alla yttertrummor idag är gjort i plast, undantag någon Miele-modell. Maskinen reparerades och blev mycket bra efter att en inbucklad bakplåt åtgärdades och allt vad vibrationer försvann, totalt. Vi kör denna maskin flera ggr per vecka, klockren.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
A
H Harald Blåtumme skrev:
Finns ingen anledning att racka ner på LG generellt tycker jag. Som skrivet tidigare, ja vi hade ett bekymmer när det råkade cetrifugeras gamla femkronor som pangade hål i yttertrumman av plast. I stort sett alla yttertrummor idag är gjort i plast, undantag någon Miele-modell. Maskinen reparerades och blev mycket bra efter att en inbucklad bakplåt åtgärdades och allt vad vibrationer försvann, totalt. Vi kör denna maskin flera ggr per vecka, klockren.
förvånansvärt vanligt fel
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
förvånansvärt vanligt fel
Haha... ja det blev en ögonöppnare för oss när vi fick tillbaka maskinen efter reparation: reparatören hade tejpat fast två stycken femkronor (gamla stora modellen) som påträffats i yttertrumman, de hade bearbetats till ett typ 8-kantsformat :rofl:

Rejäla krafter blir det under centrifugering och det är en kostsam reparation. Det var verkligen fint av dem att ta merparten av reparationskostnaden på goodwill.

Sedan dess är det strikta instruktioner till de som använder tvättstugan att verkligen se till att tömma alla fickor ordentligt vilket varit litet si och så med uppenbarligen.

Det har även påträffats mobiltelefon vid ett tillfälle... kom hem och hörde att det slamrade något fruktansvärt i maskinen, avbröt den pågående 60-graders tvätten och fiskade upp sonens IP-klassade Samsung ur det ångande tvättmedelsvattnet. Både maskinen och telefonen överlevde, enda som luren klagade på var att "fukt detekterats, vänligen blås rent laddningsporten" eller något i den stilen - bara att spola av tvättmedlet och torka av (y)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.