Vi har precis installerat bergvärme i huset, och som arv från el/oljepanna så har vi element av den allra tunnaste sorten, gissningsvis från 80-nångång.

Det fungerar rätt ok, vattentemperaturen är 41℃ vid strax under 0℃ utomhus, men på sikt vore det såklart med optimalt om alla element byttes till tjockare.

Det är däremot svinkallt i ett rum i källaren (gamla garaget) som bara har ett enda litet element. Tidigare värmdes det av värmeläckage från elpannan.

Om man skulle byta enbart det elementet till ett större, eller rentav en fläktkonvektor, hur mycket skulle man störa det övriga värmesystemet?

Det är ett 1-rörssystem, och jag är osäker på ifall garaget sitter först eller sist i sin slinga.
 
Beroende var pannrum är i jämnförelse med garage så kanske man kan dra fram en ny stam till det nya elementet. Ett fläktelement har ju den fördelen att man kan få många kw att värma luften med å kan tänka mig att om man kör in en blöt bil torkar den upp fortare.
 
Behöver det uppvärmas i detta rum? Hur används det?
Är det en enda slinga för hela huset?
Om garaget är i närheten av BV kan det gå att ansluta elementet där till ett separat avstick från pannan så att det får ett egen slinga. Då reduceras påverkan till de övriga elementen.
 
Alltid svårare med 1-rörs, men är garaget sist så borde konvektor fungera bra, allt flöde genom konvektorn och starta fläkten vid värmebehov borde inte påverka övriga element och en kall retur till VP
 
Det är ett föredetta garage, numera igenmurat och inrett.

Vi har redan 3 slingor, så en fjärde skulle kännas lite väl kanske?

Övervåningen har en egen, men källare och bottenplan delar dumt nog på 2 st.
 
Säker på att det inte redan är separerade slingor? Jag har 2 ettrörsslingor, en till våningsplanet och en till källaren.
 
I 1-rörsystem har varje slinga en strypventil som brukar sitta på returen. Strypventilerna används för att balansera flödena mellan de olika slingorna. Byter du en eller flera radiatorer till större så behöver du troligen justera en eller flera strypventiler.

Vi har ett liknande system med tre 1-rörsslingor på boendevåningen med fem radiatorer i varje slinga samt en slinga med två radiatorer i garagen i källarvåningen. I vårt hus är strypventilerna placerade nära elpannan.

Radiatorerna i högtemperatursystemet från 1981 är typ Aga Thermopanel, många är enkelpaneler utan konvektorplåtar. De gamla radiatorerna ska så snart det blir lite varmare bytas mot Purmo Thermopanel V4. Det blir 13 st typ TP22 och 2 st TP21 i boendevåningen. Systemet är dimensionerat med gratisprogrammet Purmo Calculator för att klara framledningstemperatur 45 grader C vid -18 grader C utomhus.

Vi har originalritningarna på huset. Tyvärr stämmer både VVS- och elritningarna dåligt. På VVS-ritningen är det ritat 4 st 1-rörsslingor i boendevåningen men någon tyckte tydligen att det räckte med 3 st slingor där. Enligt beräkningarna ska det fungera med befintliga 12 mm prisolrör och moderna stora radiatorer. För att verifiera hur slingorna är dragna så har jag mätt temperatur in och ut på alla radiatorer. När jag lossar de gamla radiatorerna så ska jag suga en tråd från radiator till radiator för att mäta rörens längder mer exakt än gissa utgående från den felaktiga ritningen.

Den lilla risken som jag ser är att det nu beräknade tryckfallet för den längsta slingan ligger precis på gränsen för vad den gamla cirkulationspumpen klarar. Att gå upp till en större pump är ett minimalt problem. Kommande bergvärmepump har en betydligt bättre cirkulationspump.

Om du loggar vad ni har för framledningstemperatur vid olika temperaturer ute så kan du studera hur mycket COP förbättras vid eventuellt byte till större radiatorer.
 
T TommyC skrev:
I 1-rörsystem har varje slinga en strypventil som brukar sitta på returen. Strypventilerna används för att balansera flödena mellan de olika slingorna. Byter du en eller flera radiatorer till större så behöver du troligen justera en eller flera strypventiler.

Vi har ett liknande system med tre 1-rörsslingor på boendevåningen med fem radiatorer i varje slinga samt en slinga med två radiatorer i garagen i källarvåningen. I vårt hus är strypventilerna placerade nära elpannan.

Radiatorerna i högtemperatursystemet från 1981 är typ Aga Thermopanel, många är enkelpaneler utan konvektorplåtar. De gamla radiatorerna ska så snart det blir lite varmare bytas mot Purmo Thermopanel V4. Det blir 13 st typ TP22 och 2 st TP21 i boendevåningen. Systemet är dimensionerat med gratisprogrammet Purmo Calculator för att klara framledningstemperatur 45 grader C vid -18 grader C utomhus.

Vi har originalritningarna på huset. Tyvärr stämmer både VVS- och elritningarna dåligt. På VVS-ritningen är det ritat 4 st 1-rörsslingor i boendevåningen men någon tyckte tydligen att det räckte med 3 st slingor där. Enligt beräkningarna ska det fungera med befintliga 12 mm prisolrör och moderna stora radiatorer. För att verifiera hur slingorna är dragna så har jag mätt temperatur in och ut på alla radiatorer. När jag lossar de gamla radiatorerna så ska jag suga en tråd från radiator till radiator för att mäta rörens längder mer exakt än gissa utgående från den felaktiga ritningen.

Den lilla risken som jag ser är att det nu beräknade tryckfallet för den längsta slingan ligger precis på gränsen för vad den gamla cirkulationspumpen klarar. Att gå upp till en större pump är ett minimalt problem. Kommande bergvärmepump har en betydligt bättre cirkulationspump.

Om du loggar vad ni har för framledningstemperatur vid olika temperaturer ute så kan du studera hur mycket COP förbättras vid eventuellt byte till större radiatorer.
Du ser ingen risk att så många radiatorer på samma klena rör riskerar kavitationsskador pga. att du kommer behöva ett extremt högt flöde för att över nog med värme?
 
Jag ska klara mig med 0,7 m/s vattenhastighet så ingen risk här.
 
T TommyC skrev:
Jag ska klara mig med 0,7 m/s vattenhastighet så ingen risk här.
Vill inte stöka ner tråden, men av nyfikenhet, vilken temperatur har du räknat med att få fram till sista radiatorerna på slingorna?
 
Vid 45 grader C in på radiator 1 fick jag 36,8 grader C in på radiator 5 i samma slinga. 2032 W totalt i den slingan. Purmo Calculator ger bara effekterna per radiator, inte temparatur in. I vårt fall sitter de sista två radiatorerna i varje slinga i samma rum så där lär viss utjämning av lufttemperaturen ske.

Kör man in lite varmare vatten i en slinga så går det att strypa lite på ventilerna i början av slingan för att få varmare vatten längre ner i slingan. Eller så är man lat och låter thermostaterna sköta eventuell strypning.

Visst hade 4 radiatorer per slinga varit att föredra men att slippa dra nya rör är mer attraktivt. Det tar nog till efter nästa vinter innan jag får bekräftat att jag har tänkt och räknat rätt.

Jag har en bekant som har gjort en liknande konvertering. Det tog tre VVS-firmor innan det blev bra. Kostnaden kommer dom inte ihåg. Jag orkar inte tjafsa med idioter så jag gör nästan allt själv. Stor fördel om det sker misstag, det är bara att göra om och göra rätt samt betala lärpengarna.
 
T TommyC skrev:
Vid 45 grader C in på radiator 1 fick jag 36,8 grader C in på radiator 5 i samma slinga. 2032 W totalt i den slingan. Purmo Calculator ger bara effekterna per radiator, inte temparatur in. I vårt fall sitter de sista två radiatorerna i varje slinga i samma rum så där lär viss utjämning av lufttemperaturen ske.

Kör man in lite varmare vatten i en slinga så går det att strypa lite på ventilerna i början av slingan för att få varmare vatten längre ner i slingan. Eller så är man lat och låter thermostaterna sköta eventuell strypning.

Visst hade 4 radiatorer per slinga varit att föredra men att slippa dra nya rör är mer attraktivt. Det tar nog till efter nästa vinter innan jag får bekräftat att jag har tänkt och räknat rätt.

Jag har en bekant som har gjort en liknande konvertering. Det tog tre VVS-firmor innan det blev bra. Kostnaden kommer dom inte ihåg. Jag orkar inte tjafsa med idioter så jag gör nästan allt själv. Stor fördel om det sker misstag, det är bara att göra om och göra rätt samt betala lärpengarna.
Helt rätt att göra själv. Är inte många firmor som faktiskt bryr sig om att räkna ordentligt.

Jag drog själv nyligen vattenburet i min egen kåk. Vart fenomenalt bra, dock 2-rörsystem såklart eftersom jag började med blankt papper.
 
Det är ju extra kul när det blir väldigt bra och man har gjort allt själv. Vanliga VVS-installationsfirmor har inte kunskap att göra dimensioneringen. Vanliga kunder förstår inte skillnaden mellan en installatör och en VVS-konsult och vill inte betala för tiden det tar att göra en omsorgsfull dimensionering.
 
Spännande input från Tommy.
Är såklart också sugen på att göra saker själv, men den dagen allt ska bytas vill man såklart ha en dimensioning gjord av någon som kan :p

Vi har som sagt ett par slingor som är blandade över BV och källare, så gör man om i källaren så blir det lite påverkan uppe.

Pumpen kör nu på sin standardinställning vilket håller 7℃ grader skillnad mellan fram/retur.
 
Kanske en dum fråga, men ska man öppna eller stänga en strypventil om man vill ha kallare i en slinga?
Högre flöde på vattnet = mer värme som kommer tillbaka.

Hos oss sitter strypningarna på framledningen, ifall det gör någon skillnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.