Hej,
Jag planerar att bygga till en våning på vårat hus för att få fler sovrum. Det naturliga hade ju varit att ställa takstolarna på husets långsidor som brukligt (taknocken i samma riktning som husets långsidor).
Men av diverse anledningar vill jag ställa dom på husets kortsidor:
-Jag vill inte bygga på en hel våning, utan snarare typ ett halvplan till så huset blir 1,5 plan (pga kostnad och husets utseende)
-Bygger jag 1,5 plan med taknocken längs med långsidorna hamnar husets gavlar rakt mot grannarna som finns relativt nära. Men har jag taknocken på andra ledden så blir istället ena gaveln mot skog, och andra gaveln med utsikt över åkrar och en sjö.
-Jag kommer göra utbyggnaden själv och undviker gärna "komplicerade" konstruktioner såsom takkupor för att komma åt utsikten.

Huset är ca 7,6*10m.
Så min fråga är, kommer det se jättekonstigt ut med takstolarna på fel ledd/taknocken åt fel håll?
Någon som kan bjuda på bildexempel på hus med taknocken åt fel håll?
 
  • Gilla
topmount
  • Laddar…
Om du börjar med egna bilder/ritningar blir det lättare att ge feedback...
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Lite bilder, samt detaljplan. Mitt hus är 1:16 nede till höger på kartan.
 
  • Detaljplan för fastigheten i Södertälje, innehåller markanvändning, symboler, anteckningar, datum, skala.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rött trähus med veranda, trädgårdstrappa, fönsterblommor och höstlöv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rött trähus med svart tak, skorsten, däck och grönt gräs, molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rött hus med stort trädäck och integrerad badtunna, gräsmatta, höstväder, molnigt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsikt från en balkong med träd, ett fält, en bil och ett litet hus. Höstiga färger och fuktig atmosfär.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En enkel bild hur jag tänkte med takstolarna.
 
  • Röd trävilla med veranda, skorsten, stentrappa, blomlådor och omgivande grönska under gråmulen himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är de nya takstolarna tänkta att stå på den nya utbyggnaden? Om den gamla delen ska ta tyngden från det nya taket så måste man veta att väggen klarar den vikten. D.v.s. väggarna är olika om de ska bära en takstol eller inte
 
Huset ska inte byggas ut åt något håll förutom uppåt. I Princip ska väggarna höjas och nya takstolar på det.
Väggarna är 3" plankväggar.
 
Jag skulle säga - bygg två våningar med lite flackare takvinkel. Det är lika mkt jobb men bättre nyttjande av golvyta och enklare konstruktion än halvvåning med sneda väggar, mm mm.

Vi gjorde det för typ 20 år sen (oj, vad hände med tiden???).
 
  • Gilla
t230victor och 1 till
  • Laddar…
Fasting65 Fasting65 skrev:
Jag skulle säga - bygg två våningar med lite flackare takvinkel. Det är lika mkt jobb men bättre nyttjande av golvyta och enklare konstruktion än halvvåning med sneda väggar, mm mm.
Jag håller med. En våning till med samma takkonstruktion som nu. Jag är ingen detaljplansninja men det ser ju ut som om du får ha två våningar.
 
För att återgå till grundfrågan: Ja man kan ha takstolorna på längden.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Fasting65 Fasting65 skrev:
Jag skulle säga - bygg två våningar med lite flackare takvinkel. Det är lika mkt jobb men bättre nyttjande av golvyta och enklare konstruktion än halvvåning med sneda väggar, mm mm.

Vi gjorde det för typ 20 år sen (oj, vad hände med tiden???).
Huset ligger redan högre än grannarnas hus, och har relativt hög grundmur pga källare så jag är rädd att det kommer se konstigt ut samt sticka ut med två fulla våningar. Alla hus i närheten är enplans, förutom grannen bredvid som har ett ännu äldre 1,5 plans hus. Men ändå tittar jag ner på deras tak från mitt hus.
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Jag håller med. En våning till med samma takkonstruktion som nu. Jag är ingen detaljplansninja men det ser ju ut som om du får ha två våningar.
Se svaret ovan. Men ja, detaljplanen tillåter två våningar.
 
H hapazard skrev:
För att återgå till grundfrågan: Ja man kan ha takstolorna på längden.
Har du några bildexempel? Har googlat en del men inte hittat några bilder alls.
 
A adde_hjelm skrev:
Har du några bildexempel? Har googlat en del men inte hittat några bilder alls.
Mitt garage är typ 7m på gavelväggen och 6 djupt, med sadeltak (fackverkstakstol, så ganska flakt). Från sida eller framifrån syns det ju alls, på diagonalen anar man det men träd och buskar runt om så inget man tänker på.

Du kommer inte se det förutom i vissa vinklar.
 
Varför bygger du på höjden, någon specifik orsak ??
risken med två plan på 70 kvm med källare. Blir ganska mycket trappa och små plan. Och huset ser ut som ett torn alt. Ett jätte tak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.