Hej,
Som ni ser på bild ser kaklet ut att sitta fint vid första anblick men då vi även installerat en rund spegel med bakgrundsbelysning så syns ”tandningen” väldigt tydligt och hörnen på plattorna bildar tydliga linjer.

Vi har gjort en anmärkning och detta ska kollas på av besiktare. De menar på att det finns en viss tolerans/acceptans och att besiktaren kollar rakt framifrån från visst avstånd och den belysning som är standard (taklampan).

Vad säger ni? Någon kunnig som vet om det rimligtvis bör göras om eller om det finns möjligheter att på annat vis göra att linjerna blir mer anonyma.. som ni förstår är jag ingen expert.
 
  • Modernt badrum med tvättmaskin, tvättställ, spegel, skåp och neutral färgsättning. Reflektion av en person i spegeln.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt badrum med rund belyst spegel, toalett, handfat och person fotar spegelbilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan va bilden som luras men om man tittar på fogen ovanför/sidan om toan, då ser det ut som att själva plattorna är missformade och hörnen "sticker ut"
 
  • Gilla
Marcus0321
  • Laddar…
K
Det du benämner som ”tandning” kallas för fogsprång
 
  • Gilla
soda1122 och 1 till
  • Laddar…
R Rd 350 skrev:
Kan va bilden som luras men om man tittar på fogen ovanför/sidan om toan, då ser det ut som att själva plattorna är missformade och hörnen "sticker ut"
det var min tanke också att materialet/stenen och dess kanter må vara skurna och KAN få olika form/yta/kant
 
BKR har t.ex. i sina riktlinjer vilket största fogsprång som är okej.
 
  • Gilla
soda1122
  • Laddar…
Generellt sett så är släpljus "för elakt" när man bedömer om utförande är OK. Det finns som sagt normer för max accepterat fogsprång. Men den normen är rätt "förlåtande" i förhållande till hur bra det måste vara om man har släpljus.

OM vi antar att fogsprånget är någorlunda inom gränsen, så skulle jag nog överväga att skaffa en annan spegel. Som lösning.

När vi gjorde om badrummen för en del år sedan tittade vi på speglar med liknande belysning, jag dissade dem eftersom ljusbilden får spegeln att se mörk ut. Ljuset kommer "ut ur" ett svart hål, eftersom inget ljus träffar spegeln.
 
Redigerat:
  • Gilla
kulle och 10 till
  • Laddar…
M
Så stora plattor är svåra, du måste ha extremt hög kvalitet på dem för att det skall bli bra. Är plattorna verkligen rektifierade och är plattorna helt plana på kortsidorna? Är de inte det så finns inte mycket att göra åt det.
 
Ytterligare en aspekt är vem som tillhandahållit plattorna. Den som utför en besiktning kallas besiktningsman.
 
J Johan456 skrev:
Ytterligare en aspekt är vem som tillhandahållit plattorna. Den som utför en besiktning kallas besiktningsman.
trodde det hette besiktningsförättare. eller besiktningshen kanske nån använder sig av…?
 
S soda1122 skrev:
Hej,
Som ni ser på bild ser kaklet ut att sitta fint vid första anblick men då vi även installerat en rund spegel med bakgrundsbelysning så syns ”tandningen” väldigt tydligt och hörnen på plattorna bildar tydliga linjer.

Vi har gjort en anmärkning och detta ska kollas på av besiktare. De menar på att det finns en viss tolerans/acceptans och att besiktaren kollar rakt framifrån från visst avstånd och den belysning som är standard (taklampan).

Vad säger ni? Någon kunnig som vet om det rimligtvis bör göras om eller om det finns möjligheter att på annat vis göra att linjerna blir mer anonyma.. som ni förstår är jag ingen expert.
Vad är det för plattor??? Ser ju ut som det är fel på dom på bilderna..men en riktig plattsättare hade märkt det efter några stycken och kanske påpekat det för kunden som då fått tagit ställning.
 
Var på ett hotell med sådana bakgrundsbelysta speglar för några år sedan. Katastrofdåligt, såg ingenting. Min rekommendation är byt spegel (eller stäng av bakgrundsbelysningen) och montera en ordentligt belysning ovanför spegeln.
 
Redigerat:
  • Gilla
PeterAri och 1 till
  • Laddar…
Största tillåtna fogsprånget på plattor störe än 15x15 är längden+bredden/1000 +1mm men max 2mm ett bra riktvärde är kanten på ett körkort/kreditkort.
 
  • Gilla
soda1122
  • Laddar…
My advice? Also turn on the upper light and problem solved.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vem valde plattorna? I mina ögon är det plattorna som är för ojämna för att uppnå önskat resultat.
 
Som tidigare nämnts så ser plattorna ut att vara ojämna inte helt plana. Då skulle säljaren av spegeln med bakbelysning informerat er om att just detta inträffar när man har bakgrundsbelyst spegel som skapar släpljus vilket inte är lämpligt när man har ojämnheter av något slag. Vad heter plattan ni har på väggen?
 
  • Gilla
Bromma1927 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.