P
Till TS: Om du dessutom har beställt IP-Tv så tänk på att det brukar krävas en separat nätverkskabel från routern till den dosan. Kan ju ha betydelse för hur du drar rör eller vart du placerar router t.ex.
 
G Grra skrev:
Har inte själv kört konsument prylar de senaste ~10 åren så någon annan som bytt sådant ofta kanske kan ge mer tips om vad som är bra där... Men jag har sett saker som dessa tillverkare försökt sälja för >4000 kr per enhet som jag tycker är vansinne.
Jag hade en Jag körde Inteno , Technicolor, inteno och sedan technicolor nu igen iomed ny leverantör.
Min första Technicolor från teleia hade bättre wifi mot iphone än intenon dock gillar jag inteno och dess gränssnitt och funktioner som de lagt med, den kör iopsys, Jag gillar dess kompakta format så jag fortsätter med den.

Ineno känns som mer kvalite än Technicolor ingen av routrarna har dock inte fyllt sin syfte att tillhanda internet via kabel och wifi i både mindre och större lägenhet, även om det är komsumentprylar så måste det fungera tillfredställande annars tas produkten eller hela leverantören bort.
Farsan fick Neetgear från Comhem det fungerade också bra.

Enda problemet som uppstått är att nätadaptern lagt av det började runt 5 år på Inteno DG 200an.
Där ser man en skillnad på den som följer med nya technicolorn den är större tyngre, går att skruva upp.
Lite synd att det inte går att köra open-wrt eller ddr-wrt på dem.


Är dock lite sugen på en Mikrotik wifi router.
https://www.dustinhome.se/product/5...5MrdyKBS8FTvx7EcT_q5c1NBV5bWbNcBoCdq0QAvD_BwE
Beskrivning säger dock att det endast är 100mbit portar, stämmer det verkligen tror detta är ett tryckfel.
 
A A-Man_08 skrev:
Är dock lite sugen på en Mikrotik wifi router.
[länk]
Beskrivning säger dock att det endast är 100mbit portar, stämmer det verkligen tror detta är ett tryckfel.
Jag har en sådan utan WiFi och kör VPN genom den.
Den har 1 Gbps på ethernet portarna.
https://mikrotik.com/product/rb4011igs_5hacq2hnd_in

Har inte provat denna modells WiFi men bästa kompisen som är en haj på Mikrotik och driftar säkert 100+ enheter säger att han föredrar andra leverantörer för WiFi.

Men om den passar som hand i handske så kan du ju köra och ev komplettera med en AP om du behöver bra täckning långt bort i bostaden.
 
G Grra skrev:
Jag har en sådan utan WiFi och kör VPN genom den.
Den har 1 Gbps på ethernet portarna.
[länk]
Jag jag tror det är ett tryckfel.
På microtiks hemsida så tolkar jag det som 1gps portarna.
 
känns jobbigt att behöva drifta flera olika ekosystem för att få det bästa av alla världar ...
 
Hej,
Ett sista försök.
Min elektriker säger att detta är upplägget som jag ska ha, enligt mina önskemål. Jag säger att det inte går få till detta utan en router men han säger att det är såhär man gör... är jag ute o cyklar eller... är helt vilsen nu. Men visst saknas det en router???

Jag vill ha det till att från fiberkonvertern går det kabel till router. Från router till switch. Från switch till patchpanelen.
 
  • Skiss av nätverksinfrastruktur med patchpanel, switch, fiberbox och fiberkonverter. Enkel, schematisk och färgkodad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för konverter? Fabrikat och modell?
 
tommib
Ja, det beror helt på vad man menar med fiberconverter. Det behövs definitivt en router (i den allmänna betydelsen).
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Vad är det för konverter? Fabrikat och modell?
Det är väl nätägaren (telia i mitt fall) som installerar konvertern?
 
Har tyvärr ingen patchpanel men så här ser det ut i min källare ...;)

Så från switchen går det kablar direkt till dator/tv, osv.



Nätverksutrustning på vägg ovanför skrivare och monitor, inkluderar fiberkonverter, router och switch. Kablar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C Christoffer L skrev:
Har tyvärr ingen patchpanel men så här ser det ut i min källare ...;)

Så från switchen går det kablar direkt till dator/tv, osv.



[bild]
Aa exakt, men en dum fråga... går det inte dra från konverter direkt till switchen?... om det går så har ju min elektriker delvis rätt... vad är det för fördel med en router isf?
 
H Harey skrev:
Aa exakt, men en dum fråga... går det inte dra från konverter direkt till switchen?... om det går så har ju min elektriker delvis rätt... vad är det för fördel med en router isf?
Du kommer troligen inte ha någon tillgång till varken till din "fiberbox" eller "fiberkonverter", du "måste" ha en brandvägg(router) för NATning osv.

"Fiberboxen" i mitt fall "avslutar" bara fibern från gatan.
"Fiberkonverteraren" används för att dela upp de tjänster som kommer i fibern, internet, tv, telefon
Dessa två ägs av nätbolaget.
Routern är där mitt interna nät börjar och avslutas. (ägs av mig)
Swtichen används för att sprida internetuppkopplingen/sammanfoga mina noder .
 
H Harey skrev:
Aa exakt, men en dum fråga... går det inte dra från konverter direkt till switchen?... om det går så har ju min elektriker delvis rätt... vad är det för fördel med en router isf?
Fördelarna med en router är flera, den innehåller tex en brandvägg som åtminstone försvårar för diverse botnät att hacka dig. Utan en router är det inte säkert att mer än en enhet åt gången kan ansluta till internet (det beror på din ISP, hur många ip-adresser du får) och utan en router kan inte olika enheter i ditt hus prata med varandra.

Med andra ord, du måste ha en router.
 
Redigerat:
H Harey skrev:
Det är väl nätägaren (telia i mitt fall) som installerar konvertern?
I teorin skulle routerfunktionerna kunna vara inbyggda i konverter, därav min fråga. Då behövs ingen separat apparat utan du kan koppla den direkt till switchen.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Min önskan här hemma hade varit en rack-monterad linux dator (router eller vad ska man kalla det) direkt inkopplat i fibret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.