Hej,

Har ett inplastat enplanshus på 112 kvm med frånluftsvärmepump och mekanisk tilluft, alltså friskluftventiler i vägg (Fresh 80, 6 st, rengjorda originalfilter, ej pollenfilter). Jag har precis mätt upp flödet i frånluftsdonen, 4 st, till 43 l/s, fördelat enligt husritning (10+10+10+13). Jag har använt Testo 417. Kallrasskydd vid spisfläkt gör sitt jobb, och vedspisen läcker pyttelite (2,5 l/s) utåt med spjället stängt. Så långt allting väl.

När jag mäter flödet över väggventilerna kommer jag totalt bara upp i ca 18 l/s. Hur kan det komma sig? 4 av 6 ventiler sitter i sovrum, och där ska man ju enligt uppgift ha 4 l/s per sovplats. För att komma upp i det måste jag öka fläkthastigheten med ca 65 procent, vilket ger en motsvarande överventilation (mätt vid frånluftsdon). Hur går detta ihop? Vad göra?

Tacksam för inspel.
 
BirgitS
Kan luften komma in på andra ställen kring fönstren därför att de inte är helt tätade?
Eller kring ytterdörrar?
Du kan gå runt med ett stearinljus eller tändare och kolla om det finns drag på fler ställen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Kan luften komma in på andra ställen kring fönstren därför att de inte är helt tätade?
Eller kring ytterdörrar?
Du kan gå runt med ett stearinljus eller tändare och kolla om det finns drag på fler ställen.
Har testat, men det finns inget uppenbart drag någonstans. Huset är från tidigt 2000, men tätningslisterna i fönstren är nog aldrig bytta. Men det är inget man känner direkt, som sagt.
 
BirgitS
Då har nog tätningslisterna sett sin bästa tid passera. Om det kommer in luft kring alla fönster så blir det en stor yta och därmed lite luft per ytenhet vilket gör det svårt att känna.

Har taket mörknat lite i vinkeln mot ytterväggen?
Hade det problemet i vissa rum där vi bodde förut och det berodde på att det inte var helt tätt utan lite smutsig luft läckte in.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Då har nog tätningslisterna sett sin bästa tid passera. Om det kommer in luft kring alla fönster så blir det en stor yta och därmed lite luft per ytenhet vilket gör det svårt att känna.

Har taket mörknat lite i vinkeln mot ytterväggen?
Hade det problemet i vissa rum där vi bodde förut och det berodde på att det inte var helt tätt utan lite smutsig luft läckte in.
Du har nog helt rätt, misstänker jag, även om jag inte ser någon mörknad. Känner jag med ena handen vid en ny altandörr och med andra handen vid ett fönster intill så tror jag att jag förnimmer en liten, liten skillnad. Nya lister får bli planen. Att det skulle vara så mycket som 25 l/s!
 
K kalash skrev:
Hej,

Har ett inplastat enplanshus på 112 kvm med frånluftsvärmepump och mekanisk tilluft, alltså friskluftventiler i vägg (Fresh 80, 6 st, rengjorda originalfilter, ej pollenfilter). Jag har precis mätt upp flödet i frånluftsdonen, 4 st, till 43 l/s, fördelat enligt husritning (10+10+10+13). Jag har använt Testo 417. Kallrasskydd vid spisfläkt gör sitt jobb, och vedspisen läcker pyttelite (2,5 l/s) utåt med spjället stängt. Så långt allting väl.

När jag mäter flödet över väggventilerna kommer jag totalt bara upp i ca 18 l/s. Hur kan det komma sig? 4 av 6 ventiler sitter i sovrum, och där ska man ju enligt uppgift ha 4 l/s per sovplats. För att komma upp i det måste jag öka fläkthastigheten med ca 65 procent, vilket ger en motsvarande överventilation (mätt vid frånluftsdon). Hur går detta ihop? Vad göra?


Tacksam för inspel.
*
Förklaring är att huset läcker. Det är svårt att bygga ett tätt hus. När kravet på ökad täthet kom någon gång efter år 1975 utfördes täthetsmätningar. Ett fönster eller dörr sattes igen med en skiva med en kanalanslutning för en fläkt i det fria som blåste in luft i huset. För godkänd täthet fick flödet uppgå till visst värde vid visst fläkttryck, baserat på husets omslutningsytor. Ett helt tätt hus finns inte. Läckor finns på många ställen t ex mellan gavelspets och tak. På ett sätt kan man glädja sig åt att uteluft fördelas på många ställen. Det minskar drag jämfört med koncentrerat intag.
Tänk så fort en cykelslang blir tom när den punkterats av ett häftstift.
 
Redigerat:
Absolut, på ett sätt ger det ju definitivt bättre komfort att luften kommer från många ställen. Det är just det där med sovrummen jag försöker få till.
 
Mäter du tilluften ett ett korrekt sätt? Det kan vara svårare mätningar, tex om du har väldigt låga tryckfall över uteluftsventlerna. Då riskerar själva mätningen att störa flödet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jochi
  • Laddar…
Jag tror det åtminstone. Testo 417, med ”lilla” tratten. Det går ju bara 6 tilluftsventiler på 4 frånluftsdon, så i idealfallet borde det inte vara så stor skillnad, tänker jag, men jag är å andra sidan total novis på området.
 
K kalash skrev:
Jag tror det åtminstone. Testo 417, med ”lilla” tratten. Det går ju bara 6 tilluftsventiler på 4 frånluftsdon, så i idealfallet borde det inte vara så stor skillnad, tänker jag, men jag är å andra sidan total novis på området.
Det har inte bara med antalet ventiler att göra. Är det låga tryckfall och instrumentet tillför tryckfall blir resultatet fel.

Går det att mäta med en varmtrådsanemometer är det sannolikt bättre. Bild på donet ute och inne?
 
Väggmonterad cirkulär ventilationsöppning med justerbart lock på en texturerad vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilationsgaller på rödmålad vägg, ute på hus. Slitet utseende, behöver rengöras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit rund brandvarnare monterad på vägg med synlig kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
K kalash skrev:
[bild] [bild] [bild]
Inte lätt att mäta det där. Jag hade tagit bort gallret på utsidan och mätt lufthastigheten i flera punkter i ett plan och räknat fram flödet. Visserligen tar man ju bort ett tryckfall med gallret men det har nog ingen större betydelse då det ju sitter ett filter i donet.

Nått sånt här:

https://www.proffsmagasinet.se/mati...MI54Hb0cXM_QIVDZiyCh2icw7mEAQYFCABEgJrQvD_BwE
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Inte lätt att mäta det där. Jag hade tagit bort gallret på utsidan och mätt lufthastigheten i flera punkter i ett plan och räknat fram flödet. Visserligen tar man ju bort ett tryckfall med gallret men det har nog ingen större betydelse då det ju sitter ett filter i donet.
Så länge det inte är vindstilla ute är det väl svårt… eller menar du inne i kanalen? Oavsett så har jag inte tillgång till varmtrådsinstrument, tyvärr.
 
K kalash skrev:
Så länge det inte är vindstilla ute är det väl svårt… eller menar du inne i kanalen? Oavsett så har jag inte tillgång till varmtrådsinstrument, tyvärr.
Du kommer väl inte åt i kanalen så därför det näst bästa
 
Redigerat:
  • Gilla
kalash
  • Laddar…
Nu är alla lister bytta, men jag kan faktiskt inte mäta någon skillnad. Måste fortfarande ligga på 160% av normen för att kunna se 4 l/s. Ska se om jag kan fixa en varmtrådsanemometer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.