Vi ska beställa en kamin inför nästa vinter (eller när man nu kan få den levererad). Den ska främst värma vardagsrummet lite extra när det blåser och vid rejäla köldknäppar. Den behöver inte ge värme hela dygnet, utan mest på eftermiddag/kväll när vi äter middag eller tittar på TV. Huset värms med bergvärmepump.

Nu står vi i valet och kvalet mellan en gjutjärnskamin i stil med Jötul F 200 och någon modern konvektionskamin. Jag har läst om skillnaderna i teorin, men hur är det i praktiken, vad är det för fördelar och nackdelar mellan en gjutjärnskamin med strålningsvärme och en konvektionskamin? Hur snabbt får man upp värmen med en konvektionskamin?

Jag har ingen erfarenhet av konvektionskamin men har eldat i gjutjärnsspis i stugan. Där funkar det ju ungefär som önskat, snabb värme som räcker halva natten om man lägger i en sista klabbe när man går och lägger sig. Men där börjar man med ”kallt” hus (åtminstone tills muren har blivit varm), inte 18-19 grader.
 
M mrsnhp skrev:
Vi ska beställa en kamin inför nästa vinter (eller när man nu kan få den levererad). Den ska främst värma vardagsrummet lite extra när det blåser och vid rejäla köldknäppar. Den behöver inte ge värme hela dygnet, utan mest på eftermiddag/kväll när vi äter middag eller tittar på TV. Huset värms med bergvärmepump.

Nu står vi i valet och kvalet mellan en gjutjärnskamin i stil med Jötul F 200 och någon modern konvektionskamin. Jag har läst om skillnaderna i teorin, men hur är det i praktiken, vad är det för fördelar och nackdelar mellan en gjutjärnskamin med strålningsvärme och en konvektionskamin? Hur snabbt får man upp värmen med en konvektionskamin?

Jag har ingen erfarenhet av konvektionskamin men har eldat i gjutjärnsspis i stugan. Där funkar det ju ungefär som önskat, snabb värme som räcker halva natten om man lägger i en sista klabbe när man går och lägger sig. Men där börjar man med ”kallt” hus (åtminstone tills muren har blivit varm), inte 18-19 grader.
*
Vet inte vad du menar med en konvektionskamin men vet att många kaminer har för liten konvektionsdel. Det är den rökgasväg dit flammornas ljus inte når. Många små kaminer har rökröret anslutet direkt från flamrummet. Då blir rökgastemperaturen i skorstenen hög och kan skada isoleringen och man går miste om mycket värme.
En bra kamin bör ha roster och asklåda så man slipper raka ur eldstaden. Kaminer med konvektionsdel brukar vara högre än eldstadsutrymmet.
En kamin bör inte ha stål i flamrummet, utan gjutjärn eller helst keramik. Spjäll bör finnas på rökkanalen för att hindra invändig nerkylningen efter eldning.
*
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
J Jochi skrev:
*
Vet inte vad du menar med en konvektionskamin men vet att många kaminer har för liten konvektionsdel. Det är den rökgasväg dit flammornas ljus inte når. Många små kaminer har rökröret anslutet direkt från flamrummet. Då blir rökgastemperaturen i skorstenen hög och kan skada isoleringen och man går miste om mycket värme.
En bra kamin bör ha roster och asklåda så man slipper raka ur eldstaden. Kaminer med konvektionsdel brukar vara högre än eldstadsutrymmet.
En kamin bör inte ha stål i flamrummet, utan gjutjärn eller helst keramik. Spjäll bör finnas på rökkanalen för att hindra invändig nerkylningen efter eldning.
*
Tack för tips!

Med konvektionskamin menar jag kamin med dubbla väggar där värmen sprids med luftcirkulation istället för bara strålningsvärme. Dvs de flesta ”moderna” kaminer. Det är ju mest sådana man ser i hemmamiljöer, medan gjutjärnskaminer med strålningsvärme oftare brukar sitta i fritidshus.
 
M mrsnhp skrev:
Tack för tips!

Med konvektionskamin menar jag kamin med dubbla väggar där värmen sprids med luftcirkulation istället för bara strålningsvärme. Dvs de flesta ”moderna” kaminer. Det är ju mest sådana man ser i hemmamiljöer, medan gjutjärnskaminer med strålningsvärme oftare brukar sitta i fritidshus.
M mrsnhp skrev:
Tack för tips!

Med konvektionskamin menar jag kamin med dubbla väggar där värmen sprids med luftcirkulation istället för bara strålningsvärme. Dvs de flesta ”moderna” kaminer. Det är ju mest sådana man ser i hemmamiljöer, medan gjutjärnskaminer med strålningsvärme oftare brukar sitta i fritidshus.[/
Kamin med dubbel vägg är att föredra då den minskar risk för brännskador och kräver skydd på närliggande vägg och golv
 
Redigerat:
J Jochi skrev:
Kamin med dubbel vägg är att föredra då den minskar risk för brännskador och kräver skydd på närliggande vägg och golv
Den modellen på gjutjärnskamin som vi tittar på har någon sorts extra plåt för att skärma av hettan på baksidan och vid sidorna, så det kan man ha även utan konvektion. Jag vet dock inte hur det påverkar kaminens funktion i övrigt.
 
Har ni tittat på en speciell modell eller storlek? Eller är den Jötul endast som första idé? Kan vara läge att funder på hur många kvm som ska värmas eller hur många kubik meter på ett ungefär. Tråkigt att köpa för liten eller på tok för stor kamin. Hur mycket isolering finns i tak/golv/väggar? Budget för kamin mm.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Finns även Dovre, Vermont Castings, Heartstone mfl.
Letar själv efter liknande modell.
Dock som med så mycket annat är leveranstiden fruktansvärd sedan 2år tillbaka. Finns iofs modeller från andra tillverkare med betydligt kortare leveranstider. Är dock inte säker på kaminer från östblocket eller franska märken. Hitta även en del märken i Storbritannien som skulle kunna vara något.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
När ni tänker på att montera in en kamin av något slag, se då efter var skorstenen går ut , bak eller rakt upp, det sista är bäst. När skorstenen montera så har man den första biten oisolerad, brukat kunna vara minst en meter, det är många kW där, som annars går upp i rök. Det finns ett minmått på hur långt ner från taket en isoleringen ska gå. Otroligt vilken effekt det blir och massor med extra värme blir det. En del kan tycka det ser fult ut, med ett svartrör ovanför. Vad är fult och vad är värme som man får gratis.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Har ni tittat på en speciell modell eller storlek? Eller är den Jötul endast som första idé? Kan vara läge att funder på hur många kvm som ska värmas eller hur många kubik meter på ett ungefär. Tråkigt att köpa för liten eller på tok för stor kamin. Hur mycket isolering finns i tak/golv/väggar? Budget för kamin mm.
Enligt kalkyler ska vi inte ha mer än 4-5 kW. Det är bara ett par rum som ska värmas ”lite extra” vid behov. Det behöver inte vara just Jötul, men det var en modell vi såg i butiken och tyckte såg bra ut. De snackade om leveranstid på kanske 6 månader på Jötul, så den kan man kanske få före nästa vinter. Contura var det värre med, där sa dom att hela årets produktion redan är bokad.
 
Sen och inte minst, en kamin/elstad ska av tung konstruktion för att magasinera värme. Många är enkla plåtskåp och blir 100 C vid att elda 50 tändstickor och kallna efter 2 min. Bortkastad energi, det mesta går till kråkorna.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Enligt kalkyler ska vi inte ha mer än 4-5 kW. Det är bara ett par rum som ska värmas ”lite extra” vid behov. Det behöver inte vara just Jötul, men det var en modell vi såg i butiken och tyckte såg bra ut. De snackade om leveranstid på kanske 6 månader på Jötul, så den kan man kanske få före nästa vinter. Contura var det värre med, där sa dom att hela årets produktion redan är bokad.
Jötul är fina kaminer.
Skulle själv inte välja Contura, det skulle inte passa hos oss.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
När ni tänker på att montera in en kamin av något slag, se då efter var skorstenen går ut , bak eller rakt upp, det sista är bäst. När skorstenen montera så har man den första biten oisolerad, brukat kunna vara minst en meter, det är många kW där, som annars går upp i rök. Det finns ett minmått på hur långt ner från taket en isoleringen ska gå. Otroligt vilken effekt det blir och massor med extra värme blir det. En del kan tycka det ser fult ut, med ett svartrör ovanför. Vad är fult och vad är värme som man får gratis.
Vi har befintlig skorsten som ska renoveras (glidgjutning), så tanken är att rökröret från kaminen får gå ut bakåt in till skorstenen. Eller skulle det funka att låta den gå upp en bit först och sedan in i skorstenen för att ta vara på lite mer värme? Det finns inget hål just nu, så det måste dom ändå ta upp.
 
Det går utmärkt att göra så, det är en skorstensmut bakom. så något branskydd behövs inte bakom. Fet att tänka på är, slutar pipan i höjd med kaminen eller går den ner i en källare, framgår inte om ni har källare. Der viktiga är då att det finns en sotlucka som är lätt att komma åt. Går pipan långt ner kan man muta igen den delen meden botten där rökröret går in och ha en sotlucka på rökröret., Det är kanon med med en skorsten, hugges rökröret in på avständ från take så behövs ingen isolering, utan 100 % överskottsvärme hamanr i rummet. Vill man lyxa till det lite kan man ha en fläkt som blåser mot röret och surrar runt värmen.

Edit Det går bra att gå en bit mot taket ( obs avstånd ) med rökröret och sätta ett T-stycke och rör som går in i stocken, då kan man ha en lucka för sotning och komma åt allt i pipan, har ingen betydelse att det 90 vinklar. Se även till att få ett spjäll i rölkröret för att kunna strypa om det behövs. För sent ska syndaren vakna och då är det för sent
 
Redigerat:
J jonaserik skrev:
Det går utmärkt att göra så, det är en skorstensmut bakom. så något branskydd behövs inte bakom. Fet att tänka på är, slutar pipan i höjd med kaminen eller går den ner i en källare, framgår inte om ni har källare. Der viktiga är då att det finns en sotlucka som är lätt att komma åt. Går pipan långt ner kan man muta igen den delen meden botten där rökröret går in och ha en sotlucka på rökröret., Det är kanon med med en skorsten, hugges rökröret in på avständ från take så behövs ingen isolering, utan 100 % överskottsvärme hamanr i rummet. Vill man lyxa till det lite kan man ha en fläkt som blåser mot röret och surrar runt värmen.

Edit Det går bra att gå en bit mot taket ( obs avstånd ) med rökröret och sätta ett T-stycke och rör som går in i stocken, då kan man ha en lucka för sotning och komma åt allt i pipan, har ingen betydelse att det 90 vinklar. Se även till att få ett spjäll i rölkröret för att kunna strypa om det behövs. För sent ska syndaren vakna och då är det för sent
Det finns ett par olika pipor. En går ner i källaren och en har faktiskt öppningen in i vardagsrummet men stannar ett par decimeter nedanför taket så den är nog inte lämplig. Tanken är att använda den som går ner i källaren, som har varit till värmepannan på den tiden då det var olja/ved.

I butiken sa dom att man inte behöver spjäll på rökröret på den modellen på kamin som vi tittade på, men vi borde kanske insistera på att vi vill ha det ändå. Ibland blåser det rakt ner i skorstenen, och det är ju inte kul när man tex öppnar luckan på kaminen för att rengöra.
 
Der är perfekt med den pipan som har varit till en panna. då när det sotas så hamnar allt i källaren och vad mer. Inget DJ-A sot i något rum uppe, samt att det är gott om plats för sotet längst ner. Vid eldning så åker en del sot iväg med gaserna, en del små¨andra större, dom senare ramlar då ner och pipan och rör sätts inte igen. Sen att ha ett spjäll, oavsett vad dom säger så sätt dit ett, dom har bara info från tillverkaren och går på det. Många gånger så bör man strypa lite på draget och sen sägs det nog, att det gör man på kaminen och inte i röret. Som sagt sent ska syndaren vakna och då är det för sent att ändra om något
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.