richardtenggren richardtenggren skrev:
Du hann med en och annan Arboga nu på morgonen alltså, ändå med bibehållna resultat ;)
Morgonstund har te i mun. ”Pelarborr” hör kvällen till.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
”Work in progress”

Snickeriverktyg och tillbehör, katalogsida med bilder, beskrivningar på tyska och engelska, måttangivelser, ULMIA-märket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Teknisk manual för justering av sågutrustning med diagram och instruktioner på tyska, från Ulmia Ott.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktygsbänk med träbit, borrade hål, mätritningar, Sandvik-verktyg och metallkomponenter. Arbetsmiljö för snickeri eller hantverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkstadsmiljö, grön metallkomponent på metallbord, verktyg och mobiltelefon synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träplatta med metallkomponenter, skruvar, kanske en del av maskin eller verktyg. Hantverk eller industriell miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkstad med träbearbetningsutrustning, bänkslip och skruvstäd synliga, verktygsbänk, träplattor i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En rostig sexkantig bult i ett trägolv; närbild, slitna detaljer, metallisk textur, ingen person synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett skivstångsända med en skruvad del och en lös viktskivsmutter på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallfot med gängad axel och skruvskallar på träyta. Industriellt utseende, maskinell komponent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktyg för träbearbetning, troligen en slipmaskin med inställningsgradskiva och svart handtag. Metall och trä synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktyg för slipning av verktyg eller saxblad, med ställbart jigghuvud, på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träsvarv i verkstad med chiselklämma, trästycke och gradindelad skiva. Verktyg synliga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart bromsskiva med gröna bromsbelägg, monteringsbult, träyta, verkstadsmiljö i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart cykelsadel monterad på pelare med demonterad basdel framför på träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkstadsbild: trä pressas ihop med skruvtving, mätskala i bakgrund, verktygsmaskiner skymtar bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital skjutmått mäter en bult på en verkstadsbänk. Precision, verktyg, mätning, konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkstad med träsvarv, arbetsbänk, verktyg och snickerimaskiner. Oorganiserad, många objekt i bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
  • Gilla
trycklös och 5 till
  • Laddar…
Miljöombyte

”Det är så hälsosamt och stärkande i fjällen,
och över vidderna man tydligt hörde smällen”,……………

Utsikt över snötäckt landskap med fjäll, träd och stuga, förgrundsoskärpa på ölburk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


 
  • Gilla
Plåtbob och 3 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
”Det är så hälsosamt och stärkande i fjällen,
och över vidderna man tydligt hörde smällen”,……………
....o när man äntligen fått syn på ekorren, var sikten skymd av pelarborren.


Nä jag går och snickrar igen, här gör jag ingen nytta.:rolleyes:
 
  • Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
J
Bara en fundering.

Visst är det härligt att kunna gå ”all in” på digitala mätverktyg och äntligen få allt perfekt till hundradels mm.

Men säg mig: Hur vet du att det du ser är vad du får eller vad som är? Har du någon kalibrerad referens som gömmer sig bakom pelarborren?

Fint jobbat oavsett, hade jag endast haft hälften hade jag varit överlycklig.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
J johmi skrev:
Bara en fundering.

Visst är det härligt att kunna gå ”all in” på digitala mätverktyg och äntligen få allt perfekt till hundradels mm.

Men säg mig: Hur vet du att det du ser är vad du får eller vad som är? Har du någon kalibrerad referens som gömmer sig bakom pelarborren?

Fint jobbat oavsett, hade jag endast haft hälften hade jag varit överlycklig.
Hej @johmi!

Där träffade du huvudet mitt på spiken!
Inlägget har jag gjort för att visa att det inte behöver kosta all världens pengar för att använda lite digitala hjälpmedel i verkstaden.
För mig är det liten utmaning att få till det med dom äldre maskinerna till rimlig kostnad.
Oavsett digital mätning så den avgörande mätningen görs alltid med ögonen och fingertopparna!
Dom är det mest använda mätverktygen i ”Snickerboa”.
”Pelarborrens” mätvärde 5,6 har inga referenser utan är mer som en hyllning till dom lyckliga medlemmarna på BH som har en äkta ”Arboga Pelarborr” i sina verkstäder.
Dag
 
  • Gilla
TriNitro och 1 till
  • Laddar…
”Snickerboas Pelarstudio”

Efter en veckas friskluft är arbetet i ”Snickerboa” åter igång.
För att höja kvaliteten på mina bilder och filmer har jag skaffat en mini, ministudio med belysning. Otroligt händiga små kuber som tillsammans med alla tillbehören fungerar precis som mina tidigare stora blixtsystem som jag har använt i min numera nerlagda studio.
Det extra handtaget med avtryckare gör fotograferingen betydligt enklare och avtryckaren kan kopplas loss och användas som fjärrutlösare. Då blir det mindre skakningar, skarpare bilder, när man fotograferar.
Förvånande billigt! En ”softbox” till en stor blixtutrustning kostar betydligt mer!
Dag

Verktyg och instrument uppställda på en slipmaskin i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på ett verktyg med en svart handtag och skala; del av verkstad, teknik eller hantverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Smarttelefon med trippelkamera och extra objektiv på i ett verktygsfodral, placerad på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lundo27 och 11 till
  • Laddar…
Snoten verkar ha en väldigt bra ljusspridning.Är den ställbar?
Jag hade placerat blixten med ljuskulan mittemot dess placering i bilden. Sedan hade jag dragit den med skygglapparna lite mer till höger för att få ljuset snett bakifrån. Det går verkligen att variera
 
A aglphoto skrev:
Snoten verkar ha en väldigt bra ljusspridning.Är den ställbar?
Jag hade placerat blixten med ljuskulan mittemot dess placering i bilden. Sedan hade jag dragit den med skygglapparna lite mer till höger för att få ljuset snett bakifrån. Det går verkligen att variera
Hej @aglphoto!

Visst finns det oändliga möjligheter att sätta ljusen. Den här uppställning var mest för att visa delarna som ingår.
I fortsättningen blir det nog färre ljuskällor vid fotografering. Små punktbelysningar av det som är viktigt i bilden. Av erfarenhet vet jag att ju fler ljuskällor man har desto svårare är det. Dessutom hanterar dagens mobil/kameror ljuset betydligt bättre/jämnare än dom rena digitalkamerorna.
Dag
 
Inkopplade!

Nu väntar vi bara på Vattenfall.
Panelerna på taket gav 0,8kw i mulet väder dom 10 minuterna dom testade anläggningen.
Bägge slingorna på taket gav ungefär lika mycket.
Dag

Solpanelssystem övervakningsapp; molnigt väder; visar aktuell och månatlig energiproduktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Solenergiomvandlare på vägg, elledningar, fönster, säkerhetskabel, utomhusinstallation, energihantering, grå sidopanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elcentral med säkringar, varningsskylt för backspänning, utomhusmiljö, snö rester, grå stolpe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Solenergi-inverter monterad på vägg med rör, kablar och säkerhetsvarningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 12 till
  • Laddar…
"Vem minns den snö som föll i fjol?"

Fönster med snötäckt utsikt och frost, hintar om en kall, grå vinterdag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Håll ut!
Det är snart slut!
Dag
 
  • Gilla
  • Ledsen
Beemaster och 1 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
"Vem minns den snö som föll i fjol?"

[bild]

Håll ut!
Det är snart slut!
Dag
Åååhhnoo! Då vet man vad som väntar. Tror jag passar på att ta ett varmt dopp till då innan man ska hem och leta fram släden..:D
 
  • Ett lyxigt semesterhotell med en stor utomhuspool, solstolar, parasoller, och tropisk grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Inkopplade!

Nu väntar vi bara på Vattenfall.
Panelerna på taket gav 0,8kw i mulet väder dom 10 minuterna dom testade anläggningen.
Bägge slingorna på taket gav ungefär lika mycket.
Dag
Det är väl inte ditt tak det står 0,8 KWh på. 1000W står det det på dammsugaren så kan du städa i en timme och har då förbrukat 1 kWh. Det blir en knapp timme på 0,8 kWh
[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
 
2023 Skottår?

Jag upplever att det har blivit något fel i årskalendern. Ett evigt skottande fastän nästa skottår är 2024. Det ständiga skottandet inverkar menligt på tiden att vara i ”Snickerboa”. Dagens skottande innebar att vi nu åter kan gå runt huset och både växthus, utegrill och vedförråd är tillgängliga.
Givetvis började det snö igen men enligt prognosen skall det övergå till regn och det är bra.

Vinterträdgård och möbler täckta av tjockt lager snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utomhusområde täckt av tjockt snötäcke, trädgårdsmöbler och grillparti synliga, kallt vinterlandskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snötäckt trädgårdsgång, fotspår, vinter, grå himmel, uteplats, snödrivor, kalt trä, orörd snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utomhuskök och möbler täckta med snö, kallt vinter tempot, övergivet utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så in i ”Snickerboa och fortsätta jobba.
Jag har ett nytt mål. MFT-bordet skall vara helt rent i fortsättningen för att kunna utnyttja dess storlek. Då blir det lite följdreaktioner på ett sådant beslut. Min Moxon som tog en ganska stor yta av MFT-bordet har hamnat på en ny plats. Vägghängt framför verktygsskåpen tror jag blir en bra plats. Nära till allt. Det stora Leinen skruvstycket som var fastsatt i ett hörn med 4 bultar har fått ett nytt ”Enpunktsfäste” och behöver inte stå på bordet hela tiden. Dom mjuka backarna var rätt slitna och ojämna så det blev en omgång i slipen för att få dom i vinkel igen. En träfjäder i rätt läge som låser plattan i T-spåret som omger hela arbetsbordet låser skruvstycket ihop med en M10 bult. På mitt bord har jag installerat ett antal Rampamuffar M10 i bordsytan på samma avstånd från kanten.

En av bitarna behövde en liten fals för fjädern och det blev ett utmärkt läge att prova den nya placeringen av Moxon ihop med det lilla skruvstycket och dom båda Ralihyvlarna. Skön känsla när dom krulliga spånen hopar sig!

Trots en hel låda med många vred fanns det inget lämpligt i M10 så det blev kombinera två bitar och lite superepoxi till ett som passade i det trånga utrymmet. Inte så vackert men funktionellt.

I stället så har jag plockat fram ett lite mindre skruvstycke ur förrådet som passar bra att ha på min Moxon. Utnyttjar dom borrade 20mm hålen i bordsytan och två 20mm rörstumpar håller det bra på plats. Stumparna är lite förskjutna så dom sätts i kläm med dom två vreden på moxonen.

När MFT-bordet är helt rensat får det bli en lätt slipning/inoljning av ytan som bär rätt många spår av flera års aktivitet. Men det är så det blir när man håller igång.

Här följer lite bilder på dom olika momenten.
Dag

Välorganiserad verkstad med verktyg, arbetsbänkar och upphängda handtag. Snickeri, ordning, kreativa projekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Arbetsbänk med skruvstäd, trä, hyvelspån och verktyg i snickeriverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sorterade svarta plastdelar och beslag i fack, möjligtvis belysning eller möbeltillbehör, ordnade i en låda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kaffekvarn uppifrån med kvarnad kaffe, mörk, använd, vridbar övre del, på träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svart hammare vilar på skruv på trä. Skugga. Skruv ser ut att ha magnetiska egenskaper. Arbetsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träbräda med skivstångplatta och lång bult mot mörk verkstadsbakgrund. Träningsutrustning, gör-det-själv-koncept.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svart plasthjul med metallskruv på träbräda, verktyg, industriell komponent, mekanisk konstruktion, ingen bakgrundsbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verkstadsmiljö, träkloss med skruvar, svart plastdel, metallskruv, bord med borrade hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träarbetsverkstad med skruvstycken, träblock, rundmönster på plattform, verktygsspår, hantverksmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träpanel med hål och skruv, framför mörkt borrat bord. Verkstads- eller byggnadsmiljö. Arbetsyta synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verkstadsinredning med grön skruvstycke, träplankor och metallverktyg; arbetsbänk; otydlig text; träbearbetning; inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skrivbänk i verkstad monterad på träbänk, verktyg och trälådor i bakgrunden, arbetsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grön skruvstycke på arbetsbänk i verkstad, trä och verktyg i bakgrunden, använd yta med hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En skruvstycken i en verkstad, oskärpa, verktyg i bakgrunden, person med bruna skor står nära.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svart skruvstycke fäst på träbänk i verkstad med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verktygslåda i trä med handtag och skruvtvingar på en arbetsbänk i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 8 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
”Halv böj”

Kontaktade igår leverantören av solcellerna och idag monteras ”den felande” länken!

[bild]

36 blir till 37 = Halv böj! Ibland går det fort i hockey!


PS.

Etymologi:
Härstammar från tiden då Systembolaget förvarade spriten bakom disken. På grund av Explorerns popularitet förvarades 37-centilitersflaskan högst upp, och expediten behövde endast göra en "halv böj" för att ta fram den åt kunden.
75-centilitersflaskan förvarades längre ner och kallades därför helböj.
Exakt så var det,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.