Jag röstar på magnet som tidigare nämnts.
Med en sån här
https://www.clasohlson.com/se/Neodymmagnet/p/31-566
fäst i botten på på en plasthylsa, wire igenom och fäst med en försänkt låsskruv.
Andra wiren fästs i änden på en bit stål med lagom diameter som passar i hylsan. Släppkraften borde gå att justera ner med tape eller plastshims emellan, från 30kg oshimsat.

32mm i diameter, är det för stort?
Möjligen funkar det med två mindre magneter istället om de samverkar.

/Höghus
 
  • Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
Gör ett fett snäpplås.
Någonting i stil med grejen jag gjort för att komprimera tappar. Trycket mellan lagren ställs genom att ändra skruvarna som håller ihop det.
Trä limmas i snickeriverkstad med metallklämmor och långa bultar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Borde gå att ställa så att t exempel en karbinhake som hålls av lagren lossnar vid ungefär samma moment. Blir lätt att återställa.

Mvh Findus
 
Blir det inte lika tungt att återställa som att utlösa? Kan vara jobbigt.

Jag tror att magneterna kan funka om justerbarheten går att få till dvs.

Dock är kraven lite väl luddiga. Jag har alldeles för många gånger varit med om helt onödiga 'skall' krav.
 
findus42 findus42 skrev:
Gör ett fett snäpplås.
Någonting i stil med grejen jag gjort för att komprimera tappar. Trycket mellan lagren ställs genom att ändra skruvarna som håller ihop det.
[bild]
Borde gå att ställa så att t exempel en karbinhake som hålls av lagren lossnar vid ungefär samma moment. Blir lätt att återställa.

Mvh Findus
Nånting måste väl flexa för att det där ska fungera? I ditt fall flexar ju tapparna. Hård karbinhake mot hårda kullager finns det inget som ger sig. Kan fungera men känns som en hundradels inställning att få till det.
 
A andersda skrev:
Dock är kraven lite väl luddiga. Jag har alldeles för många gånger varit med om helt onödiga 'skall' krav.
Vi drar i en vajer, ca 100mm slaglängd i draget. Kraften vid draget är max ca 150N. Om kraften överstiger 200N (ca, vi kan behöva labba fram det där) ska något sorts förband som håller ihop vajern dela på sig. Förbandet ska vara stumt innan delning snarare än att töjas för att sen delas.

Två ska men det är så det är tänkt.
 
Inte vad du frågade efter men…
Kan du göra om draget till att göras med en roterande rörelse? I så fall finns det mekaniska vridmomentbegränsare som slirar eller kopplar isär driften.

/Höghus
 
Höghus Höghus skrev:
Inte vad du frågade efter men…
Kan du göra om draget till att göras med en roterande rörelse? I så fall finns det mekaniska vridmomentbegränsare som slirar eller kopplar isär driften.

/Höghus
Njäe, det blir komplicerat.
 
Går det att avbryta draget med eklektisk signal? Hur snabbt är systemet?
Jag tänker en momentnyckel med "genomgående axel" där din last är i ena ändan av axeln och en microbrytare i andra, när momentet uppnås och nyckeln "knäcker" slår brytaren om. (Kanske även går göra så vajern hoppar av axeln.)
Detta innebär väl dock en momentnyckel med konstant spänd fjäder vilket har andra nackdelar.

Magnet var nog det första jag tänkte liksom många andra varit inne på. Vid en sån lösning, om det är själva magneten som släpper behöver den nog skyddas på något vis för att inte få repeterade hårda stötar.
 
Jag har stött på en sån där nån stans, men mins inte var.
Tänk vattenslangskoppling, fast en axel (hanen) med spår, där motstående del (honan) har fjädrande kulor som ligger i spåret. Vid en viss kraft orkar fjädrarna/kulorna inte hålla mot längre och axeln lossnar.
Klickas tillbaka lika som en Gardenakoppling.
 
richardtenggren
Jag tänkte mig typ ett lås likt detta med fjädrar avvägda för att släppa vid maximalt drag.

Gult säkerhetsbälte och svart spänne, närbild, otydlig bakgrund, möjlig del av säkerhetsutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Putte G...
  • Laddar…
A andersda skrev:
Blir det inte lika tungt att återställa som att utlösa
En karbinhake har en ledad öppning på en sida. Kan återställas genom att enkelt sätta tillbaka.
Enkel digital teckning av ett öra med konturlinjer på vitt papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ola C Ola C skrev:
Nånting måste väl flexa
Allt flexar. Gäller att välja dimensioner som fungerar för uppgiften.
Mvh Findus
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Riggade upp för test.
Använde grejerna jag har till pilbågarna.
Ett hemmagjort träexperiment med metallbeslag, rep, och en fjädervåg som mätsystem, placerat i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter lite mek med inställningen.

Utlösningen ligger mellan 19 och 21kg beroende på om jag drar lite olika.

Mvh Findus
 
  • Gilla
  • Älska
tobbbias och 6 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Gör ett fett snäpplås.
Någonting i stil med grejen jag gjort för att komprimera tappar. Trycket mellan lagren ställs genom att ändra skruvarna som håller ihop det.
[bild]
Borde gå att ställa så att t exempel en karbinhake som hålls av lagren lossnar vid ungefär samma moment. Blir lätt att återställa.

Mvh Findus
En utmärkt lösning skulle jag säga! Grovjustera flexet och därmed när det släpper med dimensionerna på profilerna och finjustera med muttrarna. Kalibrera med en fiske eller bagagevåg.
Och då är jag ändå elektronikkonstruktör och skulle lätt få ihop en lösning med lastcell och elektromagnet. Keep it simple stupid. Hade noggrannheten behövt vara bättre hade nog lastcellslösningen varit nödvändig.
 
  • Gilla
findus42 och 1 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Nä, vi ska dra i en sak en given sträcka. Ibland hakar det upp sig inne i mekanismen vi testar o då drar vi sönder saker. Normalt drar vi ca 120-150N men prylarna klarar nog 200, fast de klarar inte tvärstopp o att maskinen fortsätter att dra. Så, det här är en säkerhetsmekanism.
Enklaste, snabbaste och billigaste åtgärden måste ju helt klart vara att montera en tryckregulator på cylindern ni drar med och justera så att kraften aldrig överstiger 200N. Vad jag förstår är ju syftet med mekanismen förhindra skador på övrig utrustning.
 
  • Gilla
Minnie Mesola och 5 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Riggade upp för test.
Använde grejerna jag har till pilbågarna.
[bild]
Efter lite mek med inställningen.
[video]
Utlösningen ligger mellan 19 och 21kg beroende på om jag drar lite olika.

Mvh Findus
Ah nu e jag med, fatta inte riktigt det var en frihängande sträcka flexande profil fram till kullagerna när du först la upp bilden.

Det där kan funka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.