in an old house, you can determine the location of the floor beams by the layout of the floor/ceiling boards - they are perpendicular to the ceiling beams.
 
  • Gilla
AYG
  • Laddar…
Troligtvis inte bärande i ordets egentliga betydelse. Men Alla väggar i ett hus styvar upp och speciellt placerade så som den du vill ta bort.
I vindutsatta lägen kommer man att märka att huset rör mer på sig när det blåser mycket.
 
  • Gilla
AYG
  • Laddar…
Det går ju en skjutdörr in i väggen, hur skulle den kunna bära nått alls? Det ser ut som vanliga 22 eller eventuellt 25mm bräder på varsin sida av skjutdörren, dom bär ingenting.
 
  • Gilla
AYG
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Det går ju en skjutdörr in i väggen, hur skulle den kunna bära nått alls?
I wrote to a long time ago but there is no shortage of philosophers ;-)
 
  • Gilla
AYG
  • Laddar…
BirgitS
AYG AYG skrev:
Är det inte lättare att betrakta den som bärande och ersätta väggen med rätt storlek limträ t.ex.? Jag är nybörjare så jag kanske frågar dumma frågor :giggle:
Det finns inga dumma frågor.

En balk är inte rätt åtgärd om väggen i huvudsak är stabiliserande och behövs för att hindra att ytterväggen viker sig utåt. Du måste ta in en byggkonstruktör som kollar och räknar ut vad du behöver göra. Ingrep i bärande konstruktioner kräver också en godkänd bygganmälan innan jobbet påbörjas.
 
  • Gilla
AYG och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns inga dumma frågor.

En balk är inte rätt åtgärd om väggen i huvudsak är stabiliserande och behövs för att hindra att ytterväggen viker sig utåt. Du måste ta in en byggkonstruktör som kollar och räknar ut vad du behöver göra. Ingrep i bärande konstruktioner kräver också en godkänd bygganmälan innan jobbet påbörjas.
This wall only serves as a partition. It is not load-bearing and does not stabilize. Its design does not allow it. Do you think that these few slats on a flimsy structure can stabilize something? As I wrote before - if there are logs above the doors - I would leave them.
 
  • Gilla
AYG
  • Laddar…
S
S sturnus skrev:
This wall only serves as a partition. It is not load-bearing and does not stabilize. Its design does not allow it. Do you think that these few slats on a flimsy structure can stabilize something? As I wrote before - if there are logs above the doors - I would leave them.
Hela hus är byggda utav plankväggar i sverige förrut i tiden. Väggar av denna kaliber kan verkligen vara stabiliserande för hela konstruktionen, om det är i detta fallet kan bara en konstruktör svara på. Du kan inte komma med sådana påståenden när det gäller såhär allvarliga saker.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
S SvanteC skrev:
Hela hus är byggda utav plankväggar i sverige förrut i tiden. Väggar av denna kaliber kan verkligen vara stabiliserande för hela konstruktionen, om det är i detta fallet kan bara en konstruktör svara på. Du kan inte komma med sådana påståenden när det gäller såhär allvarliga saker.
It's possible, but this wall has a door inside, which proves the lack of a structure that could strengthen anything, and it's not planks, but slats. In addition, the OP wants to dismantle a fragment of the wall, the part between the chimney and the opposite wall and the transverse wall in the attic remain.
 
  • Gilla
AYG
  • Laddar…
Den är nog bärande. Det är mer troligt att golvbjälkarna för öv är ca 4 m än 5,4.
 
  • Gilla
AYG och 1 till
  • Laddar…
AYG AYG skrev:
Väldigt bra rekommendation. Mycket information där, tack!
Jag citerar:
"För att kunna avgöra om en vägg är bärande måste man studera riktningen på golvbjälkarna i våningen ovanför. Även om en mellanvägg inte är bärande kan man upptäcka att den ersätter en golvbjälke i bjälklaget ovanför."

Menar det att jag måste riva alla takpanel i bottenvåningen för att kunna bestämma om den väggen är bärande eller inte?
Är det inte lättare att betrakta den som bärande och ersätta väggen med rätt storlek limträ t.ex.? Jag är nybörjare så jag kanske frågar dumma frågor :giggle:
Eller titta hur golvbrädorna på övervåningen ligger.
 
  • Gilla
AYG
  • Laddar…
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Den är nog bärande. Det är mer troligt att golvbjälkarna för öv är ca 4 m än 5,4.
If it is as you write, what hold the long walls would not diverge upwards. I don't know how many houses you have designed/built, but there are rules. One of them is to make the structural elements as short as possible. The joists in this case are 5.4 m. Otherwise, they would have to be supported on the chimney or have a length of 8.16.
 
Uppdatering 1: Idag jag har tagit bort tak- och golvlister.
Brädorna på bada golvet och taket går tvärs mot väggen brädor.
Några vägg brädor nås inte taket alls.
Vad tror ni?
 
  • Renoveringsprojekt i rum, vägg med avlägsnat gips avslöjar träreglar, oavslutad renovering, byggmaterial och verktyg synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv möter grov, ojämn vägg. Skarven behöver kanske finputsning eller list. Rustikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på trägolv och isoleringsmaterial med spikar och suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv möter laminatgolv vid tröskel, med slitage och smuts; behöver städning och eventuell underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träplankor staplade, möjligtvis byggmaterial, med suddig förgrund och bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en väggkant som möter ett golv med synlig skarv och små skador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Your photos clearly show that the ceiling and floor boards go along the building, i.e. the floor and ceiling joists are transverse. To convince the all unfaithful Thomas (and yourself) dismantle 2-3 planks from the wall, preferably near the door. I suppose there may be 1-2 logs above the door that you should leave.

P.S.
Which kommun do you live in? Maybe it's close?
 
Redigerat:
  • Gilla
AYG
  • Laddar…
Det går ju att räkna på det där... Men gamla plankstomme hus behöver stöd för att inte bli som "öppnade mjölkkartonger"
Väggen du funderar på att ta bort är det enda stödet för långsidans yttervägg.
Den styvar upp. Övervåningen behöver sannolikt inte den väggen för att bära och du kommer inte tappa bärighet i taket/mellanbjälklaget, men du kommer att tappa styvhet i huset. Det kommer att röra mer på sig när det blåser.

Jag hade en liknande vägg i mitt hus med plankstomme, byggt 1946.
När jag flyttade den 6-8dm så märkes det en tydlig skillnad när det blåste.
När den nya väggen var uppsatt så vart det tyst och stumt igen.
Gör som du vill men jag hade behållt den.
 
  • Gilla
AYG och 1 till
  • Laddar…
Väggen bär inte nånting alls. Den är uppsatt senare. Du ser ju att golvreglarna som bär ovanvåningen går i samma riktning som väggen. Dom går på 5,4m längden och är fästa i stockväggarna. Troligtvis är mellanbjälklaget byggt av 63 eller 75mm X 225mm reglar. Det syns också tydligt att golvbräder och takpanel går in under väggen, alltså den är byggd senare.

Ta bort några bräder så ser du hur det ser ut bakom, men alla ser ju att det där är tunna bräder och stumpar och ingen plankvägg överhuvudtaget. Det kan finnas två stockvarv högst uppe på väggen bakom bräderna som har som funktion att hålla ihop ytterväggarna så att dom inte buktar ut. Om dessa finns där kan du inte ta bort dom, men väggen ser för klen ut på bilderna för att det ska finnas några såna bakom bräderna. Troligtvis är golvreglarna i mellanbjälklaget "knuttimmrade" för att styva upp konstruktionen.
 
  • Gilla
AYG
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.