Jag fick precis höra att luftluftvärmepumpen drar inget mer om den står på 20 eller 30. Den har samma styrka oavsett temp. Pumpen på luftvärmepump har samma watt oavsett temperatur därför dom är bra Stämmer detta? Isåfall vill jag ju verkligen kräma på med pumpen.
 
Det är klart att det går åt massor med mer energi om du vill ha 30 °C inne istället för 20 °C. Kanske inte ens luftvärmepumpen klarar av att hålla 30 °C(?) Beror på husets isolering, utetemperatur och effekt på värmepumpen.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
H huberta skrev:
Jag fick precis höra att luftluftvärmepumpen drar inget mer om den står på 20 eller 30. Den har samma styrka oavsett temp. Pumpen på luftvärmepump har samma watt oavsett temperatur därför dom är bra Stämmer detta? Isåfall vill jag ju verkligen kräma på med pumpen.
vad är det som är 20 resp. 30 grader ? Luften inomhus? Framtemp?
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
vad är det som är 20 resp. 30 grader ? Luften inomhus? Framtemp?
börvärde på pumpen
 
Du har alltså aldrig hört eller sett uttrycket
"Om du sänker temperaturen en grad kan du spara 5 procent i uppvärmningskostnad" ?
 
H huberta skrev:
börvärde på pumpen
så framtempen ?
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
så framtempen ?
det jag ställer in på pumpen
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
så framtempen ?
Na.. En llvp ställer man inte framledningstenperatur på. Det TS pratar om är inställning av önskad inomhustemperatur.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
A
du skall nog välja noga vilka du skall lyssna på

om detta hade varit sant så skulle ju alla kört på 25C och inte som nu sänka sina värmepumpar till 17C vilket du kan läsa överallt på nätet inklusive i byggahus.
5% ökning per grad är en bra tumregel
så om väremkällan drar 2000W vid 20grader celsius så drar den 3260W vid 30C celsius dvs en ökning mes 68%.

om din elvärme kostar 6000.- per månad idag så blir det istället 10000.-
så det kostar dig bara 4000.- mer per månad
 
  • Gilla
fisgris8 och 2 till
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Na.. En llvp ställer man inte framledningstenperatur på. Det TS pratar om är inställning av önskad inomhustemperatur.
det är väl ändå framtempkurvan som pumpen styr mot. Som sedan blir en bekväm inomhus temperatur.
 
Ts hörsägen kanske baseras på att luftvärmepumpen bara går med en effekt? Vad som saknas som svar då är att om man vill ha varmare så måste värmepumpen gå längre tid, och på det sättet drar det mer ström än om man har 20 gr.
 
  • Gilla
Kluffe och 1 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
det är väl ändå framtempkurvan som pumpen styr mot. Som sedan blir en bekväm inomhus temperatur.
Finns det någon llvp på svenska marknaden där man ens kan se gastemperaturen mellan ute och inomhusenheten?
 
  • Gilla
Tomture61 och 1 till
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Finns det någon llvp på svenska marknaden där man ens kan se gastemperaturen mellan ute och inomhusenheten?
fel av mig, missade att det var LLVP
 
Det är klart att ju mer pumpen går ju mer effekt kräver den.

Dock kan det ju finnas lite tankevurpor och viss sanning om pumpen är underdimensionerad och aldrig når önskad temperatur.

Provade effektmäta min första LLVP i hetaste sommarvärmen när den körde kyla och skilnaden i effektförbrukning och temperaturen på luften som lämnade pumpen var exakt densamma oavsett om pumpen stod på 17 eller 20 grader då den ändå gick på samma sätt då det var 22-23 i rummet.

På samma sätt kan den mycket väl dra lika mycket watt just för stunden om den står inställd på 20 eller 30 om den redan går max och det är riktigt kallt i utrymmet.
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
En LLVP drar lika mycket energi oberoende om termostaten står på 20⁰ eller 30⁰ upp tills rumstemperaturen är 20⁰.
När rumstemperaturen blir 20⁰ så kommer värmepumpen att stänga av sig om den står på 20⁰, men om den står på 30⁰ så kommer den fortsatta att gå till det blir 30⁰.
 
  • Gilla
Nalleboda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.