Min fiber kommer in i garderoben i hallen, som just nu är under renovering. För nån vecka sen "slutade plötsligt internet att fungera" efter att jag hållit på och rumstera om i garderoben, och efter en del felsökning insåg jag att det berodde på att fiberkabeln mellan fiberboxen och mediakonverteraren hade halkat ur läge, i anslutning till fiberboxen. Då löste jag problemet genom ett lätt dutt på kabeln.

Idag kom jag åt kabeln igen, och då trillade kabeln ur fiberboxen. Hur jag än har försökt att sätta tillbaka den, så får mediakoverteraren inte kontakt med min ISP. Frågan är: är min kontakt trasig? Dels undrar jag om den blåa "ramen", ser den ut som den ska? Kabeln klickar inte i kontakten, utan trillar ur vid minsta beröring. Det kanske är som det ska? Sen undrar jag om själva kontakten, har jag lyckats trycka sönder den?
 
  • Blå plastfäste mot vit bakgrund, inbyggd metallskruv, monteringsdetalj, närbild, installationselement.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Fastnar inte kontakten så är det något fel. Skräp? Ser lite udda ut med det vita inuti kontakten.

Den goda nyheten är att den blåa vanligen bara är en skarvbit. Det sitter ett till kontaktdon på andra sidan av den, under locket. Den blåa är också billig att byta om det bara är den som är trasig. Dock bör du kontakta din ISP eftersom fibern inuti dosan är väldigt känslig.
 
Enklast är nog att kontakt internetoperatören. Troligtvis är det en snabb fix med det bildunderlag och den beskrivning TS har.
 
J
M merbanan skrev:
Enklast är nog att kontakt internetoperatören. Troligtvis är det en snabb fix med det bildunderlag och den beskrivning TS har.
Det är ju alltid enklast att be någon annan, men här på byggahus är vi ju lite tvärtom :p
 
  • Gilla
  • Älska
Lullejulle och 4 till
  • Laddar…
Svårt att se men tycker det ser ut som att det vita som ser ut att vara delar av är styrningen som gått sönder och säkert då ligger ivägen för att du ska få dit kontakten som du ska. Ring din ISP och säg som det är. Kablen borde inte hänga ut på ett sådant vis att man fastnar i den.
 
  • Gilla
Thorsan
  • Laddar…
Jag tackar för de svar jag har fått än så länge. Det låter som att ett första steg är att kontakta min ISP. Jag hoppas att jag har huvudet med mig och uppdaterar tråden med senaste info imorgon. :)
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Det är ju alltid enklast att be någon annan, men här på byggahus är vi ju lite tvärtom :p
Jo, finns inte på kartan att jag skulle slösa tid på att ringa min ISP, men i detta fall så kostar det för mycket tid och pengar på att köpa delarna man behöver. Speciellt när man förmodligen skulle få dessa utan kostnad från nätägaren.
 
  • Gilla
  • Haha
Vera11 och 2 till
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Jo, finns inte på kartan att jag skulle slösa tid på att ringa min ISP, men i detta fall så kostar det för mycket tid och pengar på att köpa delarna man behöver. Speciellt när man förmodligen skulle få dessa utan kostnad från nätägaren.
utan kostnad? Anser de att du skadat delarna finns ju risken att du får stå för allting....både besök och delar.
 
  • Gilla
@ndreas och 1 till
  • Laddar…
Kan du lägga upp bild som visar kontakten på kabeln du försöker sätta i?
 
J Jocke Best skrev:
Håller med om ovan men det kan vara en idé att först byta patchkabeln först om den är trasig i den kontakten som ska in i mellanstycket. Ser ut som en vanlig sc-sc.
[länk]
Håller med. Har man lyckats peta ut den två gånger, kanske trasig om den inte fastnar, så är ett nytt mellanstycke och en villapatch småpengar att byta. Mellanstycke och villapatch, 100-150 kr.

Redigerat: Och de nya är rena och fina, även om det finns rengöringsutrustning, för en billig penning.
 
Redigerat:
J
Har vi fått ett barn? Som gillar oss? :)
Skärmdump av en forumdiskussion där en användare svarar på en annan användares kommentar.
 
  • Haha
  • Gilla
merbanan och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Håller med. Har man lyckats peta ut den två gånger, kanske trasig om den inte fastnar, så är ett nytt mellanstycke och en villapatch småpengar att byta. Mellanstycke och villapatch, 100-150 kr.

Redigerat: Och de nya är rena och fina, även om det finns rengöringsutrustning, för en billig penning.

Min internetoperatör verkade inte alls van vid den här typen av problem, utan jag fick återkommande förklara att frågor som "vad har den (fiberboxen) för MAC-adress" och "känns strömadaptern varm eller kall" inte var relevanta frågor att svara på. Sen sa de att brukar återkomma inom tre arbetsdagar när en tekniker har tittat på det hela, med tillägget att om teknikern kommer ut och bedömer att det är ett kundrelaterat fel så kommer de att ta ut en avgift.

Då tänker jag: det låter som att jag inte har så mycket att förlora (de lär väl anse att det är ett handhavandefel från mitt håll). En ny kabel (jag kan, ikväll när jag är hemma igen, lägga upp bild på den jag redan har) och ett nytt mellanstycke kostar inte så mycket. Att byta mellanstycke, är det svårt? Jag tänker att inkommande fiberkabel är rätt känslig (den är ju väldigt tunn iaf).
 
Om det är svårt eller inte?
Det tråkiga svaret är beror på hur händig du är. Fiberboxarna kan vara knepiga att öppna och beroende av hur man slingat inkommande fiber kan den ligga oskyddad vid mellanstycket.
Sedan funderar jag på vad du gör i garderoben som orsakar de här problemen. Har du lossat delar av installationen utifrån att villapatchen/fiberkabeln släppt?

ISP support kör med checklistor och kan även vara utlagt på annat företag. Så det bästa är att låta dem fråga på annars stökar du till det:cool:
 
J Jocke Best skrev:
Det är ju alltid enklast att be någon annan, men här på byggahus är vi ju lite tvärtom :p
Se till att ev servicekille har lång resväg, typ dagsresa minst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.