• Gilla
karlmb
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du är ett offer för dunning Kruger-effekten
Det utesluter jag inte, men tills vidare tänker jag utgå från att du inte är svagbegåvad utan förstår att tolka verkligheten ungefär lika bra som jag eller bättre. Och då är din pompösa fasad rätt tröttsam.
 
  • Gilla
Myckling och 6 till
  • Laddar…
Minnie Mesola
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det utesluter jag inte, men tills vidare tänker jag utgå från att du inte är svagbegåvad utan förstår att tolka verkligheten ungefär lika bra som jag eller bättre. Och då är din pompösa fasad rätt tröttsam.
Malmberg är helt fantastisk, för jag är övertygad om att han på allvar anser sig bära på överlägsna gener som tack och lov förts vidare till "Bastarderna:p". En man som helt enkelt vet bäst och alltid har rätt, kan man inte annat än beundra på samma sätt som gamla Maoister -"Kapitalet skall krossas till varje pris", utan tanke på den egna säkerheten. Så Anders. -Köp genast en representabel bil med personlig nummerskylt (Anders1), så att pöbeln lätt känner igen dig och i god tid kan vika undan när du med all rätt färdas snabbt i vänsterfilen.

Mercedes 600. Allt annat osar pöbel lång väg och i denna kan du även vinka åt populasen när du ger dig ut på Eriksgata.

CMC-M205-Pullman-LA-Hero.jpg
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Malmberg är helt fantastisk, för jag är övertygad om att han på allvar anser sig bära på överlägsna gener som tack och lov förts vidare till "Bastarderna:p". En man som helt enkelt vet bäst och alltid har rätt, kan man inte annat än beundra på samma sätt som gamla Maoister -"Kapitalet skall krossas till varje pris", utan tanke på den egna säkerheten. Så Anders. -Köp genast en representabel bil med personlig nummerskylt (Anders1), så att pöbeln lätt känner igen dig och i god tid kan vika undan när du med all rätt färdas snabbt i vänsterfilen.

Mercedes 600. Allt annat osar pöbel lång väg och i denna kan du även vinka åt populasen när du ger dig ut på Eriksgata.

[bild]
Kompletteras med rattmuff och MUF flaggor på framskärmarna! :D
 
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Malmberg är helt fantastisk, för jag är övertygad om att han på allvar anser sig bära på överlägsna gener som tack och lov förts vidare till "Bastarderna:p". En man som helt enkelt vet bäst och alltid har rätt, kan man inte annat än beundra på samma sätt som gamla Maoister -"Kapitalet skall krossas till varje pris", utan tanke på den egna säkerheten. Så Anders. -Köp genast en representabel bil med personlig nummerskylt (Anders1), så att pöbeln lätt känner igen dig och i god tid kan vika undan när du med all rätt färdas snabbt i vänsterfilen.

Mercedes 600. Allt annat osar pöbel lång väg och i denna kan du även vinka åt populasen när du ger dig ut på Eriksgata.

[bild]
Enda mercan som inte är turkburk är denna

C4S_034C%20%287%29.jpg
 
  • Gilla
andersda och 3 till
  • Laddar…
D
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Enda mercan som inte är turkburk är denna

[bild]
Vilket märke och modell kan anses bättre att köra än andra?
 
K karlmb skrev:
Fast nu skrev jag inte att du måste gå ut på vägrenen om det är skymd sikt eller något slags hinder där. Så släpp den halmgubben.
Man måste inte gå ut på vägrenen över huvud taget. Kör du om mig varken kan eller bör du alltså förutsätta att jag går ut på vägrenen.

K karlmb skrev:
Bra att vi är överens om att jag genom att påkalla uppmärksamhet och att du går ut ut på vägrenen för att underlätta min omkörning, inte bryter mot någon regel.
Det många tyvärr tror sig veta är att jag genom att göra så här gör mig skyldig till brottet att tvinga ut någon (den jag vill köra om) på vägrenen, vilket alltså inte stämmer.

Och då kommer vi till den andra motstridiga paragrafen här som handlar om att man är skyldig att underlätta för någon att köra om en.
Hur tycker du att du uppfyller den om du av principskäl inte går ut på vägrenen pga du håller tillåten hastighet?
Intressant vad @Dilato citerar från NTF för övrigt. Oklart hur/var detta är formulerat på något sätt i lagen och hur det ev. tolkas av en domstol. Har någon mer information om detta vore det intressant.

I trafikförordningen står bland annat detta:
3 kap. 2 § Avståndet till ett framförvarande fordon skall anpassas så att det inte finns risk för påkörning om det saktar in eller stannar. Avståndet skall också anpassas så att andra trafikanters omkörning underlättas.
Dvs. jag underlättar din omkörning genom att inte ligga i bagageluckan på bilen framför.

Jag kan också underlätta omkörning genom att hålla mig längre till höger på körbanan och sakta in (om jag finner det lämpligt). Det är heller inte ett krav på mig att sakta in, jag får dock inte öka hastigheten eller på andra sätt försvåra omkörningen.

Hittar du någon notering i lagtexten om att jag aktivt måste göra något när jag blir omkörd?
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
D djac skrev:
Vilket märke och modell kan anses bättre att köra än andra?
Det är ju som med märken på kläder och allt anat, det säger mycket om personen.
Kör du linux fick du inte ligga när du pluggade på KTH tex
 
D
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är ju som med märken på kläder och allt anat, det säger mycket om personen.
Så vilka skulle du då välja?
 
F frasen_36 skrev:
Du får inte begära (som du skriver "önska") genom helljussignal att den framför dig ska bereda plats gör dig genom att köra ut på väggrenen.
Var står det i lagen?
 
D djac skrev:
Så vilka skulle du då välja?
Om jag köpte bil idag skulle det bli en Porsche Taycan
Men jag drömmer om en eldriven Cayman
 
D
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Om jag köpte bil idag skulle det bli en Porsche Taycan
Men jag drömmer om en eldriven Cayman
Nästa generation, denna visade sig inte hålla det som är porschestandard, i mina ögon.
 
D djac skrev:
Nästa generation, denna visade sig inte hålla det som är porschestandard, i mina ögon.
Så är det alltid vara early adopter.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Kör du om mig varken kan eller bör du alltså förutsätta att jag går ut på vägrenen.
Definiera förutsätta. Jag ser givetvis om du gör det eller inte.
Är vi inte överens om att det står i lagen att man ska underlätta omkörning och hålla till höger?
 
F
K karlmb skrev:
Var står det i lagen?
Det vet jag inte, men jag vet att ingen får tvinga eller kräva att någon ska köra ut på väggrenen.
All väggrenskörning sker helt på frivillig sätt och på egen risk.
Frånsett givetvis när det gäller att ge fri väg åt utryckningsfordon.
 
  • Gilla
Minnie Mesola
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.