Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Den är redan här!
Håller med hur i fin har någon missat det??
 
TRJBerg
C Cerb skrev:
Det förändrar väl precis 0 av min poäng?

Du kan ha 1000 luftvärmepumpar och presentera förbrukningen utan att det säger ett dyft om värmekomforten.
Hur är ditt resonemang bakom det påståendet?
 
S
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Den är redan här!
isåfall fattar jag inte varför folk är rädda för lågkonjuktur.

företag redovisar skitbra resultat, folk har massor av pengar, börsen är nästan på ATH, bostadsmarknaden har inte ens tappat coronauppgången.

Om det inte blir värre än såhär är det ingenting att bry sig i.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Hur är ditt resonemang bakom det påståendet?
superenkelt?

3st llvp, 11000kWh, 175kvm.

Säger den faktan något alls om hur varmt det är? Eller hur jämn temperaturen är mellan rum, våningar? Lokalt kalldrag?
 
C Cerb skrev:
Det förändrar väl precis 0 av min poäng?

Du kan ha 1000 luftvärmepumpar och presentera förbrukningen utan att det säger ett dyft om värmekomforten.
H Husärlivet skrev:
Därför har man 2 llvp
vi har perfekt komfort hemma. 22-23 grader inne båda plan . Tot 90 kvm. Då är båda pumparna inställda på 22-23 grader. Känns som vi har fin cirkulation på luften i huset samt låg Rh. Total elförbrukning ink hushålls ström nu dessa vintermånader har legat på ca 900 kWh per månad. Vårat hus ligger på landet där det blåser en hel del. Sen sommaren har vi bättre komfort än många andra tanke på ac. Vi har även vattenburet system som ska uppgradera en gammal vedpanna till luft vatten. Men som vi känner nu så har vi det hur bra som helst med värmen
 
H Husärlivet skrev:
Därför har man 2 llvp hahaha
Och då hade du kanske en för klen värmepump samt snålt isolerat hus som läcker ut värmen?
 
Har inte läst allt men jag har direkt el, ca 4000kr (900kwh) elräkning december, 2000kr (1000kwh) januari (inklusive allt). Betydligt lägre än dom flesta här med dyra bergvärmepumpar osv. Hemligheten är en liten kamin i vardagsrummet. En modern luft luft pump drar knappt något.
 
  • Gilla
Lekmanna
  • Laddar…
LLVP fungerar super för många mindre hus med icke komplexa planlösningar etc.

Det största negativa för upplevelsen jag hade med vår är att jag har byggt extremt ljudtäta rum pga att vi har små barn och jag vill inte behöva be någon vara tyst etc. när barnen sover utan leva på som vanligt. Problemet är då när man stänger en dörr, något som för mig är en möjlighet som bara MÅSTE finnas för alla sovrum i huset. I dessa rum blir det ju såklart iskallt snabbt när det är -20 ute.

Bara denna aspekt är just i mitt liv värd bra mycket pengar. Förstår att andra inte ser det alls på samma sätt.
 
D Daniel__s skrev:
Har inte läst allt men jag har direkt el, ca 4000kr (900kwh) elräkning december, 2000kr (1000kwh) januari (inklusive allt). Betydligt lägre än dom flesta här med dyra bergvärmepumpar osv. Hemligheten är en liten kamin i vardagsrummet. En modern luft luft pump drar knappt något.
Den jämförelsen går inte alls att göra utan att veta hur varmt du hade inne och hur stor yta du värmer.

Ska man skryta om sin förbrukning så kan man inte bara presentera 1 parameter av åtminstone 3 väsentliga.
 
C Cerb skrev:
Den jämförelsen går inte alls att göra utan att veta hur varmt du hade inne och hur stor yta du värmer.

Ska man skryta om sin förbrukning så kan man inte bara presentera 1 parameter av åtminstone 3 väsentliga.
130m2 + källare delvis uppvärmd. se3 (Stockholm) håller minst 22grader, 24-26grader vardagsrum. Gillar inte att frysa men ok att sova svalt, 20grader.
Glömde nämna att vi har laddhybrid på förbrukningen.

Inte skryta utan ville berätta att det går att leva i hus med direktverkande el med smart styrning på bla vvb och luft värmepumpen utan att bli ruinerad.
 
C Cerb skrev:
LLVP fungerar super för många mindre hus med icke komplexa planlösningar etc.

Det största negativa för upplevelsen jag hade med vår är att jag har byggt extremt ljudtäta rum pga att vi har små barn och jag vill inte behöva be någon vara tyst etc. när barnen sover utan leva på som vanligt. Problemet är då när man stänger en dörr, något som för mig är en möjlighet som bara MÅSTE finnas för alla sovrum i huset. I dessa rum blir det ju såklart iskallt snabbt när det är -20 ute.

Bara denna aspekt är just i mitt liv värd bra mycket pengar. Förstår att andra inte ser det alls på samma sätt.
Sant i det du säger. Stänger barnen rummen då blir de kallt
 
C Cerb skrev:
Att lyckas få en låg elräkning trotts stor yta är inte detsamma som god värmekomfort.

Jag värmde 241kvm med 1 llvp under hösten/vintern medans jag gjorde installation av vattenburet och väntade på borrning. Förbrukade 12041kWh under 2022, men det var ju svinkallt så fort det var under 0 ute och man frös ihjäl om man ens tänkte på att stänga en dörr.
C Cerb skrev:
Att lyckas få en låg elräkning trotts stor yta är inte detsamma som god värmekomfort.

Jag värmde 241kvm med 1 llvp under hösten/vintern medans jag gjorde installation av vattenburet och väntade på borrning. Förbrukade 12041kWh under 2022, men det var ju svinkallt så fort det var under 0 ute och man frös ihjäl om man ens tänkte på att stänga en dörr.
Vi har 21 grader i huset, så kallt är det inte. Kan tilläggas att vi har en braskamin som vi eldar i om det är väldigt kallt ute. Men då blir det bara två inlägg per eldning.
 
S SueCia skrev:
isåfall fattar jag inte varför folk är rädda för lågkonjuktur.

företag redovisar skitbra resultat, folk har massor av pengar, börsen är nästan på ATH, bostadsmarknaden har inte ens tappat coronauppgången.

Om det inte blir värre än såhär är det ingenting att bry sig i.
Tja, vi har över 30% reell nedgång just i snitt och prognosen är närmare 50% i slutet av året. Jag vet inte vilken sten du ligger under men stor är den.
 
S
G guggen skrev:
Tja, vi har över 30% reell nedgång just i snitt och prognosen är närmare 50% i slutet av året. Jag vet inte vilken sten du ligger under men stor är den.
Men vart är påverkan då? Eller menar du att du märker av det här stort i din omgivning? :O
 
S SueCia skrev:
Men vart är påverkan då? Eller menar du att du märker av det här stort i din omgivning? :O
Absolut. Folk går mindre på krogen, små butiker har börjat stänga, totalt nybyggstopp etc. i min bransch går yxan ganska friskt, de flesta stora tech bolag har avskedat minst 10% av personalen. Detaljhandel får ganska mkt styrk också Men de stora personal neddragningar har nog inte kommit än, framförallt i byggsvängen. De som har pengar konsumerar tyvärr fortfarande för mkt och driver på inflationen vilket bara gräver ett djupare dike framför oss.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.