Noramasen Noramasen skrev:
Ett alternativ är Icopal flexisteel YEP1800. Den har dessutom en öppettid på 12 månader och är då lämplig att ha då det kan dröja innan plåttaket är på plats.
Tack! Vad tror ni om de kör med hp530 och plåttaket kommer på inom 1-2veckor är det för lång tid? Har köpt ett färdigt koncept av hustillverkare som fixat hantverkare, så är orolig att de inte kommer lyssna och byta sort då det är den andra jag köpt.. (stod iofs t-domo i offerten)
 

Bästa svaret

henrik erikson henrik erikson skrev:
Tack! Vad tror ni om de kör med hp530 och plåttaket kommer på inom 1-2veckor är det för lång tid? Har köpt ett färdigt koncept av hustillverkare som fixat hantverkare, så är orolig att de inte kommer lyssna och byta sort då det är den andra jag köpt.. (stod iofs t-domo i offerten)
Kollade lite på det fabrikatet (t-dominerar)och det ser ut att vara likvärdigt med hp530. Det avgörande är ifall det är AMA som ligger som grund för taket. Då är det de som ska stå för det enligt AMA föreskrivna underlagspappen. Annars så är det ett tycke från min sida att det borde gå med tanke på taklutning. En aspekt i att det inte är godkänt av AMA är troligtvis att den är inte tjock nog och därmed tätas inte klammerskruven på likvärdigt vis som den tjockare pappen. Jag har själv ingen annan erfarenhet än att varit anställd under tiden jag använde hp-530. Vid bandtäckning och då utgår man ifrån att det är godkänt utan ifrågasättande.
 
  • Gilla
henrik erikson
  • Laddar…
Jag skulle ta ledigt från jobbet och övervaka jobbet. självklart ska pappen bytas och den ska monteras enligt monteringsanvisningen
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Johansson1342 Johansson1342 skrev:
Jag skulle ta ledigt från jobbet och övervaka jobbet. självklart ska pappen bytas och den ska monteras enligt monteringsanvisningen
Vår storebror som är byggnadsingenjör kollade till när de var klara med papp och såg bra ut, de har även vart plåtslagare där
Idag och satt plåt på halva taket. :)
 
  • Byggarbetsplats med stomme till hus, byggnadsställningar, arbetare på tak, blå himmel, omringat av träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
henrik erikson henrik erikson skrev:
Tack! Vad tror ni om de kör med hp530 och plåttaket kommer på inom 1-2veckor är det för lång tid? Har köpt ett färdigt koncept av hustillverkare som fixat hantverkare, så är orolig att de inte kommer lyssna och byta sort då det är den andra jag köpt.. (stod iofs t-domo i offerten)
den har ju varit godkänd i flertalet år innan någon fick för sig annat och det gäller inte bara hp530 utan flertalet andra modeller också.

den kommer med all säkerhet funka alldeles utmärkt om den läggs, tycker ändå en hustillverkare borde köra med modeller som rekommenderas för ett visst montage.
 
D danne_88 skrev:
den har ju varit godkänd i flertalet år innan någon fick för sig annat och det gäller inte bara hp530 utan flertalet andra modeller också.

den kommer med all säkerhet funka alldeles utmärkt om den läggs, tycker ändå en hustillverkare borde köra med modeller som rekommenderas för ett visst montage.
ja hoppas! Vi märker väl om 5/10 år om det inte blev så lyckat.
 
Inga hängrännor?
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Noramasen Noramasen skrev:
Inga hängrännor?
Det ska bli hängrännor. Har de gjort något fel igen?
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
henrik erikson henrik erikson skrev:
Det ska bli hängrännor. Har de gjort något fel igen?
Säkerligen i sin ordning, bara det att jag ser inte något att sätta dessa i än. Och ändå sitter fotplåten på plats.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
henrik erikson henrik erikson skrev:
Det ska bli hängrännor. Har de gjort något fel igen?
det ska monteras rännkrokar
 
Är det ett nyckelfärdigt hus? Och hur är takfoten konstruerad, jag ser inga takstolstassar? Förmodligen bara jag som inte hänger med i utvecklingen;):cool:
 
Noramasen Noramasen skrev:
Är det ett nyckelfärdigt hus? Och hur är takfoten konstruerad, jag ser inga takstolstassar? Förmodligen bara jag som inte hänger med i utvecklingen;):cool:
Det är inte utveckling.... men många snickare gör så... o sen ringer dom o vill ha rännorna monterade.. så då blir det kompaktkrok på fotbrädan och måånga svärord för att fotplåten sitter.....
 
  • Gilla
Noramasen
  • Laddar…
Noramasen Noramasen skrev:
Är det ett nyckelfärdigt hus? Och hur är takfoten konstruerad, jag ser inga takstolstassar? Förmodligen bara jag som inte hänger med i utvecklingen;):cool:
Det är köpt av en husfirma som man kan rita upp hus själv och sedan tar de fram ett färdigt skal och montering via dem (de fixar en firma som gör jobbet) vad är takstolstass? Det är möjligt att de gjort fel igen för krokarna är ju inte monterade…. Bifogar en bild på takstolarna monterade
 
  • Ett pågående husbygge med trästomme, isolering, synliga takbjälkar, mot klarblå himmel och naturbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träkonstruktion, oisolerat hus under uppbyggnad, fönster, soligt, byggmaterial synligt, öppen takstol, inomhusbyggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggnad under konstruktion med ställning, isolering, snö, delvis täckt med presenning, röd träbyggnad bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Takstolstass är sista biten på takstolar som sticker ut.,på den sitter det ofta en bräda som kallas takfotsbräda,i ditt fall behövs den för att montera rännkrokar på
 
  • Gilla
Noramasen
  • Laddar…
Jag blev lite ledsen när jag såg att det skulle läggas ett "klick-tak" istället för en falsad bandtäckning.. tänk på att när plåten läggs direkt mot underlaget och inte är buren av läkt måste alla infästningar av pappen tejpas/strykas för att förhindra rost på baksidan pga kondens. Jag skulle dock kräva att dina "hantverkare" pappar om hela taket om det ser ut sådär. Det ska även ligga en pappremsa under fotplåt/ackesprång för ev. Kondens.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.