C cazz skrev:
Tänkte mer storleken på kärlen.
Kärlen för papper är väldigt stor, om man nu inte har "ingen reklam" skylt så fyller man inte den inte så fort så det behövs tömmas varannan vecka.
Samma sak med färgat glas, De flesta som har färgat glas är väll det som har dricka i sig som vinflaskor eller ölglas. Har inte sett annars så mycket som har färgat glas men ska erkänna det är inte så jag har tittat efter.

Att tömma mat och rester varannan vecka är ett måste men jag hade nog sagt tömma plast och wellpapp behövs mer än färgade glas och papper.
Verkar väldigt olika det här. Hos mig är det mat/plast/färgat glas samt restavfall i kärl 1 som töms varannan vecka och papp/tidning/metall/ofärgat glas i kärl 2 som töms var fjärde.

Hur och vad man fyller är nog väldigt olika. T.ex. vår tidningen är också mer eller mindre tom medans färgat glas fylls fort. Metall är också mer eller mindre tom för oss medan papp sällan räcker till. Ofärgat glas har vi sällan något och matavfall känns omöjlig att fylla för oss.
 
  • Gilla
cazz och 1 till
  • Laddar…
Blodsoppen
Här i min kommun, och grannkommunen haft vi två tunnor. En brun för matavfall som tömmes var annan vecka. En svart för restavfall som tömmes var 4 eller var annan vecka. Resterande avfall som glas, plast, papp och metall slängs på lokala insamlingsstationer som finns utplacerade i samhällena
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Förpackningar är avfall med producentansvar, precis som elektronik och däck t ex. Sånt avfall är producenterna ansvariga för insamling och återvinning av. Det ska inte tas om hand i den kommunala hanteringen av hushållsavfall, alltså slängas som restavfall/brännbart i din soptunna.
Mer info finns på din lokala avfallshuvudmans hemsida!
"Får och får", om du lägger förpackningar i påsar för restavfall som går till förbränning är det ingen som i praktiken kommer att protestera av de som tömmer din soptunna. Blir mera en fråga för ditt eget engagemang i hantering av det det avfall man får hemma.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Bättre system i England där de kör med färgade påsar, bara att kasta i rätt färgad påse o sedan ner med allt i tunnan.
Ja, färgade påsar är nog bättre (i väntan på att AI-robotar gör sorteringen helt åt oss).
Folk har så olika vanor men vilket avfall det blir.
För oss som inte köper tysk öl på bruna flaskor, och inte har dagstidningar eller reklam, gapar dessa fack tomma varje vecka. Men pappersförpackningar räcker bara halva tiden mellan tömningarna :(
 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Var ju någon rapport som visade att enbart 10% av återvunna plastförpackningar kunde återvinnas resterande 90% gick till förbränning i alla fall. Jag är rätt övertygad av att dessa 10% som blev återvunna är PET flaskor i retur och att alla övrig plast som sorteras är just nu helt förgäves, med en förhoppning om att det ska gå bättre i framtiden och att vi då har system och rutiner för att det ska bli bra då.
 
Unikt namn
Det finns väl 1000 sorters plast och enstaka är meningsfull att återvinna ffa av ekonomiska skäl.
Det underlättar inte att plast en bi/restprodukt från oljeindustrin, och det finns enorma mängder att tillgå.

Men "renare" bränsle (dvs ej hushållsblandat skräp) är enklare att förbränna effektivt.
Så det finns ändå en poäng att plast-sortera. Trots att FTI strävar efter att ha ihjäl vår sorteringsvilja med förpackningar som innehåller många olika material som både "behöver" rengöras och tas isär.
 
A AndersS skrev:
"Får och får", om du lägger förpackningar i påsar för restavfall som går till förbränning är det ingen som i praktiken kommer att protestera av de som tömmer din soptunna. Blir mera en fråga för ditt eget engagemang i hantering av det det avfall man får hemma.
Nej, du kommer inte få böter eller så. Men allas renhållningsfaktura blir dyrare när alla kunder måste betala för förbränningen av förpackningar som Förpackningsinsamlingen egentligen skulle ta hand om och bekosta hanteringen av.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Det finns väl 1000 sorters plast och enstaka är meningsfull att återvinna ffa av ekonomiska skäl.
Det underlättar inte att plast en bi/restprodukt från oljeindustrin, och det finns enorma mängder att tillgå.

Men "renare" bränsle (dvs ej hushållsblandat skräp) är enklare att förbränna effektivt.
Så det finns ändå en poäng att plast-sortera. Trots att FTI strävar efter att ha ihjäl vår sorteringsvilja med förpackningar som innehåller många olika material som både "behöver" rengöras och tas isär.
Eller som en bekant på ett "tekniskt verk" för avfall utryckte det när vi pratade om förbränning "vid 1100 grader brinner allt".
 
  • Gilla
Peter787 och 2 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Nej, du kommer inte få böter eller så. Men allas renhållningsfaktura blir dyrare när alla kunder måste betala för förbränningen av förpackningar som Förpackningsinsamlingen egentligen skulle ta hand om och bekosta hanteringen av.
Förbränning blir inte dyrare, värmeverken får idag köpa in för att kunna producera fjärrvärme och ev. el.
Möjligtvis att sopbilen får göra extra tömning om jag fyller tunnan lite mera.

Men enkelt förklarat, så det det mesta att elda ur enbart den aspekten.
https://www.avfallsverige.se/fakta-...g/avfall-som-behandlas-med-energiatervinning/

Och det importeras avfall
https://www.tekniskaverken.se/hallbarhet/ekologisk-hallbarhet/import-av-sopor/
 
Redigerat:
  • Gilla
ajn82 och 3 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Förpackningar är avfall med producentansvar, precis som elektronik och däck t ex. Sånt avfall är producenterna ansvariga för insamling och återvinning av. Det ska inte tas om hand i den kommunala hanteringen av hushållsavfall, alltså slängas som restavfall/brännbart i din soptunna.
Mer info finns på din lokala avfallshuvudmans hemsida!
Jag menar att den begagnade förpackningen kan vara brännbart avfall och inte måste sorteras och hanteras som återvinning, men jag har precis som du @SågspånPappspikEternit ingen länk som stöder min tro.

Om jag slänger förpackningen som det varit vispgrädde i i brännbart tror jag är upp till mig, då energiåtgången av att tömma ut resterna av grädden torde vara mindre än värmevärdet i förpackningen.
Om jag betraktar gräddförpackningen som avfall får jag väl inte ens transportera den själv enl gällande regelverk.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Förbränning blir inte dyrare, värmeverken får idag köpa in för att kunna producera fjärrvärme och ev. el.
Nej. Om du levererar t ex skogsflis eller fossil olja till värmeverket får du betalt, men kommer du med sopor får du betala.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Nej. Om du levererar t ex skogsflis eller fossil olja till värmeverket får du betalt, men kommer du med sopor får du betala.
Om det stämmer så ser jag inte någon logik.;)
 
F fribygg skrev:
Jag menar att den begagnade förpackningen kan vara brännbart avfall och inte måste sorteras och hanteras som återvinning, men jag har precis som du @SågspånPappspikEternit ingen länk som stöder min tro.

Om jag slänger förpackningen som det varit vispgrädde i i brännbart tror jag är upp till mig, då energiåtgången av att tömma ut resterna av grädden torde vara mindre än värmevärdet i förpackningen.
Om jag betraktar gräddförpackningen som avfall får jag väl inte ens transportera den själv enl gällande regelverk.
Nej, du kommer inte bli hängd om du slänger gräddpaketet i brännbart. Men enligt den ansvarsfördelning som gäller för avfall i Sverige omfattas förpackningar av producentansvar, vilket betyder att producenternas organisation ska ta hand om förpackningsavfallet på sin bekostnad. Det ska inte den kommunala renhållningen sköta.

Att det går att bränna förpackningar är en annan fråga.
 
N
C cazz skrev:
Tänkte mer storleken på kärlen.
Kärlen för papper är väldigt stor, om man nu inte har "ingen reklam" skylt så fyller man inte den inte så fort så det behövs tömmas varannan vecka.
Samma sak med färgat glas, De flesta som har färgat glas är väll det som har dricka i sig som vinflaskor eller ölglas. Har inte sett annars så mycket som har färgat glas men ska erkänna det är inte så jag har tittat efter.

Att tömma mat och rester varannan vecka är ett måste men jag hade nog sagt tömma plast och wellpapp behövs mer än färgade glas och papper.
Här ingår tidningar i den tunna som töms var fjärde vecka.
I den som töms varanann vecka är det kartong/wellpapp istället för som i ditt fall tidningar.
Tunna 1 (töms var fjärde vecka): Plast (stort fack), tidningar (stort fack), metall (litet fack), och ofärgat glas (litet fack,).
Tunna 2: (töms varanann vecka): Restavfall (stort fack), pappkartonger/wellpapp (stort fack), gröna påsen till biogas (litet fack), färgat glas (litet fack).
 
Redigerat:
  • Gilla
cazz
  • Laddar…
Blodsoppen
Det är väldigt märkligt att vi har så skilda system beroende påvar i landet man bor.
I långa loppet tror jag det hade varit mest miljö och ekonomiskt att elda det som gick att elda. I moderna fina värmeverk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.