Hej!

Det har blivit dags att ta tag i gillestugan i vårat hus från 1976. Som ska bli vårat tv-rum. Ca 20 kvm.

Jag har tagit bort en ventilerad vägg med furupanel och håller nu på med golvet. Verkar vara träreglar och isolering direkt mot oisolerad betongplatta, det gamla vanliga.
Dränering med isodrän runt hela huset gjordes 2021 vilket gjorde stor skillnad. Källardoften försvann och i samband med att plastgolv och andra gamla ytskikt plockats ut har det blivit riktigt trevligt klimat därnere.

Men .. gillestugan grubblar jag över. Vad ska jag göra åt golvet? Nivell-system känns för dyrt baserat på vad jag läst att andra betalat.

Tänkte att jag skulle uppdatera med förutsättningarna när jag fått upp golvet och plockat bort isoleringen. En tanke jag hade var att lägga syllpapp under mdf-kloss och sen regel uppepå. Eventuellt plastkilar också mellan regel och mdf-kloss om så behövs pga högst sannolikt ojämn platta. Eller bara gjuta hela skiten men det känns också dyrt.

Någon som har tips och idéer?
 
  • Renoveringsarbete, obehandlade väggar, exponerad isolering, trägolv, byggnadsreparationer inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träpaneler, tomma rum, öppen spis, trägolv, innerbelysning, heminteriör, korridor, osynlig möblering, bostadsområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomrum med trägolv, vit tegelkamin, träpaneltak, renoveringsmaterial, en soptunna med avfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
Finns det något problem idag?
Jag har 70-tals hus med platta på mark, gillestuga med stående panel och spånskiva på golvet. Har aldrig haft nån lukt eller fukt så jag la foam och laminatgolv. Innan låg det heltäckningsmatta på spånskivan. Väggar och tak sprutmålades. Ytterväggar isolerade med 200mm dränskiva.
 
Nej inte nämnvärt. I besiktningsprotokollet i samband med att vi köpte huset och därefter dränerade så togs det prover under golvet som visade på värde som låg strax under mikrobakteriell tillväxt.
 
Jag la platon med ventilerade lister i förra gillestugan, hade jag gjort om det idag hade det blivit en lyxigare heltäckningsmatta som kan "andas". Dämpar ljud och ger en varmare känsla.
 
  • Gilla
postkontrollen
  • Laddar…
Update!

Jag har tagit mig en titt under isoleringen nu. Reglar ingjutna i betongplattan. Vad säger ni som sitter på kunskapen? Något i mig säger att dessa ska tas väck. Svårt att säga om de är impregnerade eller ej. Jag har inte gjort någon fuktmätning. Kände ingen doft genom masken när jag arbetade, ska lukta i rummet imorgon när glasfiberdammet lagt sig.
 
  • Träreglar på betonggolv, isoleringsmaterial mellan, påbörjad golvkonstruktion, renovering, träbjälkar, vägg med radiator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arbetsområde med träspån, spik, smutsigt betonggolv, gult verktyg och träplank.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ombyggnad med exponerade träbjälkar på ett betonggolv, vitputsad vägg, väntande på nytt golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
hampasnöret och 1 till
  • Laddar…
J_P_K J_P_K skrev:
Update!

Jag har tagit mig en titt under isoleringen nu. Reglar ingjutna i betongplattan. Vad säger ni som sitter på kunskapen? Något i mig säger att dessa ska tas väck. Svårt att säga om de är impregnerade eller ej. Jag har inte gjort någon fuktmätning. Kände ingen doft genom masken när jag arbetade, ska lukta i rummet imorgon när glasfiberdammet lagt sig.
På bilderna ser betonggolvet och de ingjutna reglarna väldigt torra ut. Skaffa eller hyr en fuktmätare och kolla fuktnivån i reglarna. Sätt näsan mot reglarna och lukta. Det enda korrekta svaret är att du ska ta bort de ingjutna reglarna. Med tanke på det fina skicket hade jag nog låtit det vara som det är. Det är lätt att kommentera några bilder utan att se och känna rummet live.
 
J_P_K J_P_K skrev:
Update!

Jag har tagit mig en titt under isoleringen nu. Reglar ingjutna i betongplattan. Vad säger ni som sitter på kunskapen? Något i mig säger att dessa ska tas väck. Svårt att säga om de är impregnerade eller ej. Jag har inte gjort någon fuktmätning. Kände ingen doft genom masken när jag arbetade, ska lukta i rummet imorgon när glasfiberdammet lagt sig.
Ta bort de ingjutna reglarna. Lägg sedan flytspackel över hela golvet. Rekommenderar sedan Icopal Fonda special där du fäster den mot betonggolvet med butyltejp utmed väggarna och ev skarvar med åldersbeständig tejp. Sedan lägger du på stegljudsdämpare och därefter ett trägolv, inte ett laminatgolv som blir kallt. Ett annat alternativ är att du inte fäster Icopal fonda med butyltejp ut låter det vara lite öppet utmed väggarna med ventilerade golvsocklar så kommer ev fukt upp som du sedan kan ta ut via ventilationen. Intressant att följa arbetet och hur du gör.:)
 
I mitt hus som byggdes 76 har jag 7 cm frigolit som ligger direkt på oisolerad betong i källaren utan någon plastfolie mot betongen. Flytande 22 mm golvspån på med luftspalt runtom o luftad golvlist plastmatta har fungerat bra hela tiden.
 
  • Gilla
postkontrollen
  • Laddar…
Tack för alla svar och tips. Intressant att höra förslag på olika lösningar. Jag tar till mig dem i mitt övervägande.

Bild på fuktmätning i ingjuten regel (högsta värdet jag mätte upp).

Känner en doft i gillestugan nu när större delen av betongplattan och reglarna exponerats. Dålig erfarenhet av mögeldoft men det luktar lite svagt jordkällare(?).
 
  • Ett gult Stanley fuktmätarverktyg mot en träyta som visar 17.1°C och olika fuktighetsnivåer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J_P_K J_P_K skrev:
Tack för alla svar och tips. Intressant att höra förslag på olika lösningar. Jag tar till mig dem i mitt övervägande.

Bild på fuktmätning i ingjuten regel (högsta värdet jag mätte upp).

Känner en doft i gillestugan nu när större delen av betongplattan och reglarna exponerats. Dålig erfarenhet av mögeldoft men det luktar lite svagt jordkällare(?).
Även om det är drygt så är det rätta att ta bort reglarna… En snikvariant av Nivell är att använda karmskruv på vanliga reglar - såg någon på forat som gjort det. Smart ändå!
 
  • Gilla
postkontrollen
  • Laddar…
Hej igen. Väcker liv i tråden igen.

Projektet i gillestugan är igång igen.
De ingjutna reglarna togs bort och rännorna har fyllts igen.

Tänkte regla upp golvet igen och göra en liknande ventilerad lösning som var tidigare.

Min tanke är att regla upp standard cc 60 med kortlingar (längs de två längre väggarna och i mitten?) för stabilitetens skull. Isolering mellan reglarna, typ cellplast. Balksko eller vinkeljärn mellan vägg och reglarnas ändar för att hålla allt på plats. Terrassfötter (typ https://www.jemfix.se/terrassfot-35-70-mm-heco/5101/9055638/) som skruvas fast i betongen och sen i reglarna, en meter emellan.

Dimension på reglar tänker jag 45x95 mm.

Kanske lite flummigt beskrivet men jag tar gärna emot inputs från er om vad ni tror om upplägget. Förtydligar gärna om det finns oklarheter i det jag skrivit.
 
  • Oavslutat rum under konstruktion, spånbeklädd golv, avfallssäck, svagt upplyst, kablar och rör på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett oinrett vindsvåningsrum med isolering synlig, arbetsljus, fönster, betonggolv och trätrappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lägger till två simpla skisser. Kanske ger något. Ena bilden är ett slags minimum konstruktionsmässigt och den andra är förstärkt, tagit höjd för möblering längs väggar, bokhyllor etc.

Brunt: Träreglar/kortlingar
Grått: Nu igenfyllda men tidigare ingjutna träreglar i golvet
Svart: Terassfötter
 
  • Rutigt papper med handritat rutnät, svarta punkter och bruna linjer, liknar en trädgård eller spelplan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • På bilden syns en handritad skiss av galler eller staket med mått antecknade, troligen en designplan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppdatering.

Bestämde mig för att gjuta pelare vid varje stötta i betong. Därefter placera gummibalksko ovanpå som reglarna får vila i. Det var lite jobb med att få allt i våg och rätt nivå men förhoppningsvis var det värt mödan. En laser är ju ovärderlig när man gör något sånt här.

För närvarande är alla små pelare gjutna och håller på att brinna samtidigt som jag går ner och fuktar lite då och då.
 
  • Oavslutat byggprojekt, betonggolv med orange markeringar, kabel, vit tegelvägg, arbetsbelysning, rått ytskikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Orange korsmärkning på betonggolv med kablar, antyder möjlig byggarbetsplats eller markering för infrastruktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tom betongkällare med ventiler i golvet, två fönster, dörr, ledningar och sparsam belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete, utstakning med laser, golvöppningar, cementhink, arbetsverktyg, byggrot, orenoverad inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete, tomma rum, utsågade hål i betonggolvet, kablar, hink, byggradio, oavslutat projekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träpelare i betongform, uppställt för gjutning, konstruktion pågår, arbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbit i betong i pappersrör, konstruktion, hantverk, arbete pågår, golvet underlag, röd markering, hand håller trä.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete, vägg och golv utan ytskikt, elinstallationer synliga, skyddade rör, grova material, konstruktionsexponering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träplanka med vattenpass står i pappersrulle på betonggolv, verktyg för mätning eller byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
Ett satans jobb , blir nog bra detta när reglarna kommer på . Är huset fuktigt i plattan ? Varför gör du detta . Blir de någon värme eller isolering
 
Varför inte bara använda nivell eller vad det heter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.