Jag håller på med en totalrenovering, och börjar bli trött i hammararmen... :) om några veckor skall jag börja sätta träplank som fasad, har funderat på en spikpistol, har sökt på forumet och läst, men blir inte riktigt klok, vad skall jag ha för pistol? skall väl spika med 3tums spik. blir det dyrare? alltså, måste man köpa speciell spik? eller hur fungerar det? vad krävs det för kompressor? sedan skall jag ju spika takpapp snart med, vad skall man ha för pistol till det? tusen tack.
 
Du ska ha en pistol som tar 50-90mm spik, 21°. Det finns inte alltför dyra på de vanlig ställena för verktyg; Harald Nyborg, Biltema, Jula, Clas Ohlson. Köper du en proffsmodell är de naturligtvis bättre, men de billigare duger som instegmodell.
Spiken är speciell, dvs den är bandad. Den finns på samma ställe som du köper pistolen. Den är bra mycket dyrare än spik i lösvikt. Biltema hör till de billigaste.
Kompressor - nästan vad som helst duger. En spikpistol drar inte så mycket luft. Den bör ge 8 kg tryck, och det gör väl de flesta. Det måste finnas en regulator, så du kan ställa ner trycket. Kortare spik kräver lägre tryck. Det är också bra om det finns en oljesmörjare.
Takpapp kräver en speciell form av pistol. De är mycket dyrare än de "vanliga". Eftersom man använder den förhållandevis sällan kan det vara idé att hyra den. Spikandet på taket snabbas upp väldigt mycket, så den är till stor nytta.
Om man vill är spikpistoler utmärkta objekt att importera från USA. De är avsevärt mycket billigare där, och man behöver inte bekymra sig om att vi har olika spänning (vilket omöjliggör import av elverktyg).
 
Tack, skall gå in till Harald nyborg i eftermiddag och kolla läget. Det blir nog till att hyra en pappspik-pistol.
 
Totte_S
Jag har en sån där från Harald och den är helt OK. Har spikat flera 10000 spik med den. Jag har en Bostich också och den är bättre, men skillnaden är inte särskilt stor. Den viktigaste skillnaden är att det går att spika ankarspik med Bostichen. Detta bör inte vara någon avgörande fördel för de flesta.
 
Jag har samma från Harald och den funkar till belåtenhet än så länge.
 
Har oxå en Harald. Den har lite benägenhet till att slå dubbelspik annars är det en av de bästa investeringarna till mitt bygga. Speciellt när man svallar tak.

Du bör helst ha minst 2,5 hp kompressor och gärna en som klarar upp till 10 bar. I annat fall får kompressorn svårt att hinna med när man slår 90 spik.
Denna fungerar utmärkt HARALD NYBORG - hobbyfixarnas paradis
 
Det stämmer. När jag läser om dubbelslag friskas minnet upp. Den första spikpistolen från Harald sköt dubbelspik. Den bytte jag med en gång, och den andra jag fick funkade problemfritt.
 
Är intresserad av en Harald-Nyborg, men undrar om jag kan använda typ Gunnebo 21 graders spik till den?
 
Nu har jag använt min från Harald Nyborg lite mer och håller på att bli jäkligt less på den......slår dubbelspik var och varannan gång....riktigt irriterande :(
 
Xiter skrev:
Är intresserad av en Harald-Nyborg, men undrar om jag kan använda typ Gunnebo 21 graders spik till den?
Det går utmärkt.
 
Jesca_j skrev:
Nu har jag använt min från Harald Nyborg lite mer och håller på att bli jäkligt less på den......slår dubbelspik var och varannan gång....riktigt irriterande :(
Så ska det inte vara. Ta tillbaka den och få den utbytt.
 
Som vanligt så köpte man den och hade som hyllvärmare ett år innan man använde den....lämpligt så att garantin hinner gå ut! :D
 
Jag har köpt 3 Dewalt spikpistoler och är lika nöjd med alla 3.
En för "PYTTESMÅ" dyckert, en för "LITE STÖRRE PYTTESMÅ" dyckert och en värsting för 90 mm trådspik.
Efter att ha testat och använt mina pistoler så har jag upptäckt:
1. Den för minsta dycketspikarna är i mitt tycke/användningsområde för liten, dyckertarna är för klena , ungefär som små nålar.
2. Den stora spikpistol kräver hyfsat jämt tryck , mellan 6 - 8 bar då jag skråspikar t ex reglar , jag har skruvat upp kompressorn så att den ligger och jobbar på högre tryck än den var inställd på från leverans.
3. Liten kompressor räcker gott om du inte skall tokspika, då jag t ex har reglat upp väggar etc så har min 2.5 hk fungerat helt ok.
4. Importera från USA, fungerar jättesmidigt och du får bra grejor till mindre än halva priset.
5. Bandad spik är dyrare än lösspik och det är kul :) att spika med pistol så räkna med att det går åt mer dyrare spik!

6 Harald Nyborg har kanonpris på sin spikpistol nu. Se bild.
 
  • spikpistol.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.