Hej,
Jag bor på ett littet 1920-talet hus på 70kvm och ska riva väggen mellan köket och vardagsrum på bottenplanet som syns på bilden. Väggen har en skjutdörr i. På andra våningen finns det en vägg precis över denna.
Jag funderar om den är bärande. Vad tror ni?
#bärande, #vägg, #riva
 
  • Renoveringsprojekt: gammal väggbeklädnad borttagen, exponerar trästruktur, rörigt golv med byggavfall, inre arbete pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit dörr på glänt, vägg, elektriskt uttag, en del av ett rum, brandsläckare, otydligt föremål till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektoniska ritningar av en byggnad: planlösningar, sektion, fasad. Konstruktion eller renoveringsdokument.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk ritning, bottenplan, vardagsrum markerat, skalenlig planlösning, dimensioner, entré, kök, tekniska symboler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svårtydd, svartvit ritning av en planlösning, eventuellt våningsplan, med texten "sovrum" och "vindsplan".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Både bärande och icke-bärande väggar kan se ut så där. Så som jag har förstått det så måste du kolla hur bjälkarna i bjälklagret ovanför väggen går, dvs. om de vilar på väggen eller inte.

Förutom bärande väggar finns det stabiliserande väggar som t.ex. behövs för att ytterväggarna inte ska börja luta utåt. Det finns ju inte så många väggar på det våningsplanet.

Bäst att låta en byggkonstruktör titta på plats.
 
  • Gilla
Screew och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag har svårt att tro att den är bärande för den ligger ju i samma längdriktning som takstolarna. Annars brukar det finnas hjärtväggar i hus av detta årtal men de ligger på tvärs mot takstolarna.

Så jag gissar, inte bärande. Hur ser takstolarna ut på vinden?
 
  • Gilla
erik147 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Å andra sidan är över 5 m långa bjälkar över vardagsrummet rätt mycket, så de kan ha lagt bjälkarna på tvären för att klara det. Det finns inte heller någon genomgående vägg tvärs takstolarna. Hus från den tidsperioden har inte ett standardiserat byggsätt så det går inte att veta säkert under att undersöka mer
 
  • Gilla
AYG
  • Laddar…
S
Om jag minns Justusanderssons inlägg korrekt så borde alla väggar vara mer eller mindre stödjande i ett sånt här hus? Jag hade velat ta dit en erfaren konstruktör
 
  • Gilla
Henningelvis och 4 till
  • Laddar…
S SvanteC skrev:
Om jag minns Justusanderssons inlägg korrekt så borde alla väggar vara mer eller mindre stödjande i ett sånt här hus? Jag hade velat ta dit en erfaren konstruktör
Håller med om Justus inlägg. Men det som talar för att den går att riva är väl att murstocken sannolikt är "bärande".
 
  • Gilla
AYG
  • Laddar…
BirgitS
K Kane skrev:
Håller med om Justus inlägg. Men det som talar för att den går att riva är väl att murstocken sannolikt är "bärande".
Min minnesbild av Justus inlägg är att man var noga med att inte låta bjälkar etc. använda murstocken som stöd på 1900-talet.
 
  • Gilla
SvanteC och 2 till
  • Laddar…
The joists are definitely 5.4 m. Their task is not only to support the floor, but also to fasten the walls and protect them from being pushed by the rafters. Besides, a load-bearing wall with an internal sliding door of this thickness? No way. This shear is a partition wall. Only it can be that there are logs above the door and then I would leave them as a joist,
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
S sturnus skrev:
The joists are definitely 5.4 m. Their task is not only to support the floor, but also to fasten the walls and protect them from being pushed by the rafters. Besides, a load-bearing wall with an internal sliding door of this thickness? No way. This shear is a partition wall. Only it can be that there are logs above the door and then I would leave them as a joist,
I think i have to agree with your answer, I don't think a "bearing wall" would have studs that are less than 2 cm thick and with a HUGE sliding door behind them. My impression was this wall is to not only partition the rooms but to stablize the sliding door so it doesn't totally bend/break the wall. But i am a beginner so i can not be sure of anything
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag har svårt att tro att den är bärande för den ligger ju i samma längdriktning som takstolarna. Annars brukar det finnas hjärtväggar i hus av detta årtal men de ligger på tvärs mot takstolarna.

Så jag gissar, inte bärande. Hur ser takstolarna ut på vinden?
Vi flyttade hit två månader sedan och det finns tyvärr inte detaljerad konstruktions ritningar förutom den som syns här.
Jag kan inte se själva takstolar men de är säkert på samma riktning som väggen.
 
BirgitS
AYG AYG skrev:
Jag kan inte se själva takstolar men de är säkert på samma riktning som väggen.
Takstolarna ser antagligen ut så som första bilden under rubriken Traditionella takstolar här: https://www.byggahus.se/sa-fungerar-en-takstol
Där stödbenen finns inne i väggarna mot kattvindarna resp. väggen som avgränsar trapphuset.
 
  • Gilla
AYG
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Både bärande och icke-bärande väggar kan se ut så där. Så som jag har förstått det så måste du kolla hur bjälkarna i bjälklagret ovanför väggen går, dvs. om de vilar på väggen eller inte.

Förutom bärande väggar finns det stabiliserande väggar som t.ex. behövs för att ytterväggarna inte ska börja luta utåt. Det finns ju inte så många väggar på det våningsplanet.

Bäst att låta en byggkonstruktör titta på plats.
Jag har glömt att lägga till att dem "reglar" ser ut mer som träpanel och är mindre än 2 cm tjocka. Jag förstår att det fanns inga standard då, men 2cm tjocklek på bärande trä låter extremt otrevligt :confused:.
Dock det kan finnas två på varje sida av väggen/skjutdörren.
 
BirgitS
AYG AYG skrev:
Jag har glömt att lägga till att dem "reglar" ser ut mer som träpanel och är mindre än 2 cm tjocka. Jag förstår att det fanns inga standard då, men 2cm tjocklek på bärande trä låter extremt otrevligt :confused:.
Dock det kan finnas två på varje sida av väggen/skjutdörren.
Rekommenderar artikeln: https://www.byggahus.se/ar-vaggen-barande-en-lathund
Mycket tänkvärt där.
 
  • Gilla
AYG
  • Laddar…
Om du öppnar hela vägen upp i taket (tar bort listen) kan du se om det finns lodräta delar som går upp och stöttar någon regel. Om det inte gör det, utan är luft emellan så kan de inte vara bärande.

MEN i ett så här gammalt hus är det väldigt stor risk att väggarna som flera påpekat även är till för att långväggarna inte ska bågna. Isåfall kan du inte ta bort hela väggen, utan måste lämna en bit.
 
  • Gilla
AYG
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Rekommenderar artikeln: [länk]
Mycket tänkvärt där.
Väldigt bra rekommendation. Mycket information där, tack!
Jag citerar:
"För att kunna avgöra om en vägg är bärande måste man studera riktningen på golvbjälkarna i våningen ovanför. Även om en mellanvägg inte är bärande kan man upptäcka att den ersätter en golvbjälke i bjälklaget ovanför."

Menar det att jag måste riva alla takpanel i bottenvåningen för att kunna bestämma om den väggen är bärande eller inte?
Är det inte lättare att betrakta den som bärande och ersätta väggen med rätt storlek limträ t.ex.? Jag är nybörjare så jag kanske frågar dumma frågor :giggle:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.