J jocke31 skrev:
Att ligga nära bilen framför när det går i 5 km/tim är ju inte så trafikfarligt. Det är viss skillnad när det går i 120.
Problemet som jag ser det är att båda sakerna kan hända samtidigt. Om det är kö ner i tunneln i vänsterfil men ”fullt blås” i de andra filerna kan en bil som bromsar in hastigt i mittfil försökandes hitta en lucka bli en stor trafikfara.

Det grundläggande felet är förstås den som tränger sigs, men sådana som du och jag hjälper ju inte till.
 
  • Gilla
Blazermannen och 3 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Nej.
Om du läser mitt första inlägg igen:

Jag har hela tiden (förutom en utvikning med maria01 när hon skulle köra om en traktor) pratat om 2+1 väg, och då menar jag att det är underförstått att omkörningen sker när det blir två körfält åt samma håll.

Vägverket har aldrig avsett att man ska köra för fort, så nej, genom att hålla hastighetsbegränsningen har jag inte hindrat något.
Det är inte mitt fel att andra blir arga för att jag håller reglerna, det får de jobba på hemma på kammaren.
Kan du nu visa på var det står att ska göra omkörningar så fort som möjligt oavsett hastighet, dvs att det är helt okej att överskrida hastighetsbegränsningen?
Jag är helt med på att man ska låta omkörningen fortgå så kort tid som möjligt, det är inte det jag vänder mig emot.


Indraget på vilken anledning? Att jag följer de regler som gäller? På vilket sätt är det livsfarligt beteende? När uppstår den livsfarliga delen i det?



Det är möjligt att 'man' gör så, men det gör det inte mer rätt. Det rätta i så fall är att släppa på gaspedalen och falla in i luckan bakom den andra bilen igen och vänta på nästa tillfälle.
Varför ska man över huvud taget köra om någon som kör i precis tillåten hastighet från första början, redan där börjar ju regelöverträdelserna.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ling/vagtrafikkungorelse-1972603_sfs-1972-603
47 § Den som kör om skall lämna ett betryggande avstånd i sidled mellan sitt fordon och fordon som han kör om.

Sker omkörningen till vänster, skall den som kör om hålla till höger så snart det kan ske utan fara eller olägenhet. Om körbanan har minst två körfält för färd i samma riktning, behöver den omkörande dock inte köra tillbaka till det högra körfältet, om han strax efter omkörningen avser att köra om ytterligare fordon och om det inte uppstår någon påtaglig olägenhet för upphinnande trafik. Förordning (1985:380).
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
K karlmb skrev:
[länk]
47 § Den som kör om skall lämna ett betryggande avstånd i sidled mellan sitt fordon och fordon som han kör om.

Sker omkörningen till vänster, skall den som kör om hålla till höger så snart det kan ske utan fara eller olägenhet. Om körbanan har minst två körfält för färd i samma riktning, behöver den omkörande dock inte köra tillbaka till det högra körfältet, om han strax efter omkörningen avser att köra om ytterligare fordon och om det inte uppstår någon påtaglig olägenhet för upphinnande trafik. Förordning (1985:380).
Jag tolkar denna mening ”…skall den som kör om hålla till höger så snart det kan ske utan fara eller olägenhet.” som att man ska gasa på ordentligt när man kör om på landsväg.
 
  • Haha
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
[länk]
47 § Den som kör om skall lämna ett betryggande avstånd i sidled mellan sitt fordon och fordon som han kör om.

Sker omkörningen till vänster, skall den som kör om hålla till höger så snart det kan ske utan fara eller olägenhet. Om körbanan har minst två körfält för färd i samma riktning, behöver den omkörande dock inte köra tillbaka till det högra körfältet, om han strax efter omkörningen avser att köra om ytterligare fordon och om det inte uppstår någon påtaglig olägenhet för upphinnande trafik. Förordning (1985:380).
J jocke31 skrev:
Jag tolkar denna mening ”…skall den som kör om hålla till höger så snart det kan ske utan fara eller olägenhet.” som att man ska gasa på ordentligt när man kör om på landsväg.
Det är för mig väldigt svårbegripligt hur ni kan göra den tolkningen. Det står att man ska gå tillbaka till höger körfält så snart som möjligt, inte med en stavelse om att det skulle vara uppmanat eller ok att köra fortare än skyltad hastighet.
Om ni nu faktiskt tror på den tolkning av det, eller om ni bara vill att det ska vara så. Jag tror faktiskt inte att ni uppriktigt gör tolkningen att hastighetsbegränsningen skulle upphöra bara för att ni vill göra en omkörning.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Det är för mig väldigt svårbegripligt hur ni kan göra den tolkningen. Det står att man ska gå tillbaka till höger körfält så snart som möjligt, inte med en stavelse om att det skulle vara uppmanat eller ok att köra fortare än skyltad hastighet.
Om ni nu faktiskt tror på den tolkning av det, eller om ni bara vill att det ska vara så. Jag tror faktiskt inte att ni uppriktigt gör tolkningen att hastighetsbegränsningen skulle upphöra bara för att ni vill göra en omkörning.
Nej hastighetsbegränsningen upphör förstås inte. Men det är en fullt realistisk bedömning att en snabb, effektiv omkörning är betydligt mer trafiksäker än att köra om en bil som kör 67 km/tim i 70 km/tim. Detta beroende på att varje sekund som man befinner sig i körfältet som går i motsatt riktning ökar risken för kollision. Det är därför som jag kör om i rimlig hastighet (ja, ibland snabbare än siffran på skylten) och sedan tillbaka till mitt körfält med bra avstånd till den omkörda bilen. Att använda blinkers både när jag kör om och kör tillbaka är förstås självklart.

På samma sätt gör jag på 2-1-väg när det är dags att köra om. Snabbt och effektivt och av hänsyn till andra bilar bakom mig som också vill köra om fordonet ifråga.
 
  • Gilla
  • Älska
Alfons3301 och 8 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
En 7-8 år gammal Leaf kostar runt hundringen idag. Då får du en ganska hyfsad bil dessutom, utöver batteriet. Så varför ska ett 15 år gammalt batteri vara värt 100.000:- i framtiden när utbudet kommer att öka kraftigt på begagnade elbilar?
För att batteriet kan användas som energilager för folk som t.ex. har solceller.

På en bränslebil finns det få saker som har annat användningsområde än för bil, alltså tappar de mer värde när de inte längre är lika mycket bil.
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Ja det är en annan diskussion.
Det jag opponerar mot är resonemanget att begagnade elbilar aldrig kommer att kosta under 100.000:- efterspm ett 15 år gammalt elbilsbatteri påstås vara värt den summan.
Titta på vad ett batteri för energilager kostar per kWh och jämför det med hur många kWh ett 15 år gammalt elbilsbatteri har kvar.
 
K karlmb skrev:
[länk]
47 § Den som kör om skall lämna ett betryggande avstånd i sidled mellan sitt fordon och fordon som han kör om.
Vägtrafikkungeörelsen slutade gälla 1999-10-01 (står klart och tydligt överst på sidan du länkar till).
 
Mikael_L
TRJBerg TRJBerg skrev:
Vid omkörning på flerfilig väg (inom de filer som går i samma riktning) ska man på samma sätt göra det under kort tid, dvs oavsett hastighetsbegränsningen. Detta pga hänsyn till andra trafikanter och också m t p att om den omkörningen tar lång tid finns ingen vettig anledning till den.
Bra, då kan jag ligga i 140 i flera mil i vänstra körfältet på E4 mot stockholm (i alla fall om det inte är lågtrafik mitt i natten).
Ty man håller ju hela tiden, helt utan avbrott, på med en omkörning, som bör ske så snabbt som möjligt, och därför får man bryta hastighetsgränsen.
Kan du PM'a mig ditt namn och telefonnummer, jag kan ju behöva det om jag vill att polisen ska få förklarat hur det fungerar. :rofl: :cool:
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Men det är en fullt realistisk bedömning att en snabb, effektiv omkörning är betydligt mer trafiksäker än att köra om en bil som kör 67 km/tim i 70 km/tim.
Men det löser man enklast genom att låta bli att köra om den som kör i 67 km/h.

Fortkörare brukar dra det här med att anpassa hastigheten efter trafikrytmen, och det gäller minst lika mycket neråt som uppåt. Det är inte tillåtet att överskrida hastighetsbegränsningen bara för att en massa andra gör det.

Jag ser inga problem att ligger bakom nån som kör 5 km/h långsammare än vad jag hade velat köra. Om det fordonet saktar ner ännu mer och ligger 10 km/h långsammare så kan jag överväga att köra om.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Nej hastighetsbegränsningen upphör förstås inte. Men det är en fullt realistisk bedömning att en snabb, effektiv omkörning är betydligt mer trafiksäker än att köra om en bil som kör 67 km/tim i 70 km/tim. Detta beroende på att varje sekund som man befinner sig i körfältet som går i motsatt riktning ökar risken för kollision. Det är därför som jag kör om i rimlig hastighet (ja, ibland snabbare än siffran på skylten) och sedan tillbaka till mitt körfält med bra avstånd till den omkörda bilen. Att använda blinkers både när jag kör om och kör tillbaka är förstås självklart.

På samma sätt gör jag på 2-1-väg när det är dags att köra om. Snabbt och effektivt och av hänsyn till andra bilar bakom mig som också vill köra om fordonet ifråga.
Så då är vi överens om att det inte är tillåtet alltså, att hastighetsbegränsningen fortfarande gäller även när man kör om?
Om du vill spela kortet med trafiksäkerhet så är det klart mest trafiksäkra att du helt enkelt struntar i att köra om den som ligger i 67 på 70-sträcka.
 
  • Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jupp, avfart till vänster och inte sällan med stillastående kö. Att inte vilja släppa in dem som tränger sig och ska in i vänsterfilen sent är ett begripligt (om än trafikfarligt beteende). Men det är svårt att visa hänsyn till dem som systematiskt utnyttjar det. Jag tillhör själv dem som egentligen ligger för nära bilen framför för att inte släppa in dem som tränger sig i sådana lägen, även om jag delvis tycker att jag gör fel.
Och jag som är en lantis som bara någon gång då och då är på besök i kungliga huvudstaden vet ju inte hur körfälten är (det byggs ju dessutom om hela tiden). Och numera när köerna sträcker sig kilometervis så har det ibland inte ens kommit några hänvisningsskyltar om körfältsval innan jag måste välja körfält, och då blir det tokigt ibland, att jag måste rätt skämsigt, klämma mig in i ett annat körfält.
 
  • Gilla
  • Älska
djac och 2 till
  • Laddar…
Kör nån 67 på en 70 sträcka och man ligger bakom så ökar ju pulsen och man får en smärre panik attack och börjar leta direkt ett tillfälle att köra om såklart ;)
 
  • Haha
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
När man är ute i trafiken så behöver man hela tiden göra olika bedömningar och avvägningar av risker och värdera andras beteende. Att i varje läge strikt följa regelverket kommer garanterat att resultera i en olycka.

Varje dag ser jag folk som blinkar fel i rondeller, kör mot enkelriktat på parkeringar, som inte kan högerregeln eller lämnar företräde när de ska.
Av ren självbevarelsedrift och av hänsyn till både andra bilister och min egen hälsa så anpassar jag min körning utefter hur andra trafikanter beter sig.

Jag har ingen lust att kvadda min egen (eller någon annans) bil eller skada en medtrafikant bara för att jag har rätt enligt lagboken.

Däremot så försöker jag i mesta möjliga mån underlätta för andra genom att försöka göra rätt själv. Det finns dock vissa grundprinciper jag inte ruckar på, t ex:
  • Jag kör aldrig för fort på 30-sträckor
  • Jag kör aldrig om på ett övergångsställe
  • Jag använder blinkers
  • Jag ligger inte och nosar någon i arslet
Däremot så kan jag ibland köra lite för fort, speciellt på motorväg.

Min teori är att det finns en gemensam nämnare för alla dåliga bilister och det är egoism. JAG ska fram, JAG måste sitta och fippla med mobilen, JAG behöver inte blinka eftersom jag vet vart jag ska, JAG kör i mittfil på 3-filig motorväg för då behöver jag inte tänka…
 
  • Gilla
dilemma och 5 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Men det löser man enklast genom att låta bli att köra om den som kör i 67 km/h.

Fortkörare brukar dra det här med att anpassa hastigheten efter trafikrytmen, och det gäller minst lika mycket neråt som uppåt. Det är inte tillåtet att överskrida hastighetsbegränsningen bara för att en massa andra gör det.

Jag ser inga problem att ligger bakom nån som kör 5 km/h långsammare än vad jag hade velat köra. Om det fordonet saktar ner ännu mer och ligger 10 km/h långsammare så kan jag överväga att köra om.
Jodå, jag kan ligga bakom någon som kör 67 på en 70-sträcka. Men inte gärna bakom en EPA på en 70-sträcka. Då kör jag om.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.