Tjo! Ibland vet jag inte var allt i min hjärna kommer ifrån :p .. men jag kan få "små" mer eller mindre bra idé och tankar.. när man som minst anar det!

Som häromkvällen.. när jag "out of the blue" funderade på varför man inte kunde skydda pallkragarna/odlingsbäddarna med DAMMDUK istället för alla mer eller mindre konstiga plaster man sätter där idag?

I början (våra första) så använda vi åldersbeständig byggplast mellan jorden och träet.. och tänkte inte mer på det. Ett par år senare så kom infon ut att det stod på byggvaruhuset (vissa) att denna åldersbeständiga plast skulle ej användas med odling.

Andra använder tiex platonmatta (eller liknande) på insidan av sina bäddar.. (hade jag planerat till en ny odlingskrage också..) ..

MEN - Nu fick jag en sån där tanke jag bara måste ventliera..

Varför använder man inte dammduk i odlingarna som skydd för trä? Det är ju godkänt för fisk och groddjursmiljö i dammar?! (och det är oftast de djuren som ryker först med gifterna i övrigt..)

Ingen som kommit på det än bara, eller missar jag något annat?

:thinking:
 
Varför man normalt inte använder det skulle jag tokgissa att det är för att det är så dyrt? Sen är dammduk ju också gjord i plast. Kanske inte lika giftig som byggplast, men plast är plast. Håller man sig till principen att all plast är giftig då har man mer rätt än fel… Personligen hade jag gärna använt något organiskt, men vet inte om det finns.
 
B Bombus pratorum skrev:
Varför man normalt inte använder det skulle jag tokgissa att det är för att det är så dyrt? Sen är dammduk ju också gjord i plast. Kanske inte lika giftig som byggplast, men plast är plast. Håller man sig till principen att all plast är giftig då har man mer rätt än fel… Personligen hade jag gärna använt något organiskt, men vet inte om det finns.
Jo, men man får ju ändå jämföra "plast och plast".. många saker som köps i affären t ex är ju i plast.. samt slevar, hinkar, stekspadar, matlådor osv. All plast är ju inte farlig på samma sätt..

.. och det fick mig att fundera på om dammduk t ex är ett bättre val än platonmatta t ex (den är inte heller direkt billig!)
 
Snigla Snigla skrev:
Jo, men man får ju ändå jämföra "plast och plast".. många saker som köps i affären t ex är ju i plast.. samt slevar, hinkar, stekspadar, matlådor osv. All plast är ju inte farlig på samma sätt..

.. och det fick mig att fundera på om dammduk t ex är ett bättre val än platonmatta t ex (den är inte heller direkt billig!)
Platonmattan låter luften cirkulera mellan plast och trä, dvs håller trä't torrare. Plast direkt mot trä håller fukten kvar, i synnerhet om pallkragen ytbehandlats på utsidan.
Inget direkt svar på din fundering men....
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
BengtH BengtH skrev:
Platonmattan låter luften cirkulera mellan plast och trä, dvs håller trä't torrare. Plast direkt mot trä håller fukten kvar, i synnerhet om pallkragen ytbehandlats på utsidan.
Inget direkt svar på din fundering men....
Delvis svar ändå :) ..det är ju en poäng med cirkulerande luft också.. ! Msn vill ju som sagt att träet ska hålla så länge som möjligt..(därför man plastar ju)

Men det är i jämförelse med platonmattan då (dammdukens "täthet" mot träet..) i jämförelse med byggplast, presenningar, sopåsar och andra tunnare plaster som används.. så måste ju dessa vara lika tätt mot träet.. (ingen av dem är lika styv som Platon).

Dammduk är väl iof inte så sladdrig den heller (finns väl iof olika tjocklekar).

Men andra delen av frågan kvartstår dock.. skulle man kunna tro att dammdukens plast är bättre i natur/odlingssynvinkel .. än andra?! :thinking:
 
Jag övergick till markduk i pallkragarna eftersom de murknade trots plast. Istället grävde vi ut lite och la marksten som de vilar på, eftersom fukt även kommer nerifrån marken när de står direkt på marken. Jag vet inte exakt hur länge de höll eftersom vi har flyttat, men de mådde bättre åtminstone de första tre åren.

Nu i nya trädgården har vi än så länge bara satt upp tillfälliga odlingsland. När vi har bestämt var odlingen ska stå vill jag bygga odlingsland i sten, för jag orkar inte hålla på och byta pallkragar var femte år.
 
S
Platonmatta från Isola är gjord av PP från ny råvara. Man vet ju inte om de tillsatt något för tex UV-skydd men ren PP används till matförpackningar etc.
Jag har använt sånt på insidan av mina murade odlingslådor.

Men ruttnar verkligen pallkragarna långsammare med ett fuktskydd på insidan? De är ju ändå i markkontakt neråt.
Fuktskyddet blir ju dessutom dyrare än nya pallkragar. ;)
 
S sinuslinus skrev:
Platonmatta från Isola är gjord av PP från ny råvara. Man vet ju inte om de tillsatt något för tex UV-skydd men ren PP används till matförpackningar etc.
Jag har använt sånt på insidan av mina murade odlingslådor.

Men ruttnar verkligen pallkragarna långsammare med ett fuktskydd på insidan? De är ju ändå i markkontakt neråt.
Fuktskyddet blir ju dessutom dyrare än nya pallkragar. ;)
Jag har inget skydd på insidan av mina odlingslådor och jag har lådor som är 7-8 år, minst, kanske mer. På någon låda har jag bytt en enstaka del men eftersom jag skruvar är det inga problem. Jorden håller i hop som en klump på vårvintern och rinner inte ut så det är bara att byta en bit.
Vi har blött i trädgården hela vintern så det är inget bra läge heller men det är torrt på sommaren, det kan ev vara förklaringen, eller att jag bygger lådorna själv och inte använder pallkragar. Kanske är mitt virke lite bättre? Fast å andra sidan har jag byggt av allt möjligt spillvirke så det är blandad kvalitet. Mest fukt kommer precis som du säger från marken det är helt klart.

Tillbaka till plasten. I de lådor jag tittat på som haft plast blir det kondens mellan plasten och virket och därmed blött ändå. Platonmatta kan i så fall vara bättre, rent teoretiskt i alla fall men låter dyrt?
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Vi använder alltid takpapp/underlagspapp som skydd mellan jord o trä när vi bygger odlingslådor och liknande. Lätt att forma utan att det går sönder och bara att skjuta fast med häftpistol. Äldsta projektet är över tio år och ser fortfarande fint ut. Här är bild från några år sedan när vi byggde lådor o klädde med papp
Uterum i trä och glas, trädgårdslåda med jord och grenar, träd, klar himmel, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Takpapp vet jag inte om jag vill ha i kontakt med jorden grönsaker etc växer i.
Enklaste lösningen är att odla i något som tål vatten och ha trävirke runt för att dölja det om man tycker det är fult. Ibc är t ex liknande i storlek som pallkragar och livsmedelsgodkända. Man får ut ett antal plastramar eller två rejäla krukor ur varje. 800 kr är ett vanligt pris och då får man en spalje på köpet.
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Platonmatta från Isola är gjord av PP från ny råvara. Man vet ju inte om de tillsatt något för tex UV-skydd men ren PP används till matförpackningar etc.
Jag har använt sånt på insidan av mina murade odlingslådor.

Men ruttnar verkligen pallkragarna långsammare med ett fuktskydd på insidan? De är ju ändå i markkontakt neråt.
Fuktskyddet blir ju dessutom dyrare än nya pallkragar. ;)
Beror ju på var man köper sina pallkragar, hade jag bott kvar i mina hemtrakter hade de varit gratis.. men när vi satte upp dem nu fick jag köpa.. men vi fick kanske 55 st för 1700 kr .. och nu är det dags att byta (redan förra året eg, vi var på väg att byta.. men livet/döden kom emellan).

MEN.. jag tycker de är helt okej med hållbarheten.. de har stått nu sedan typ hmm 2015? dvs runt 7 år och då var de ändå begagnade när vi köpte dem!

Våra står på "backen" fast det är ett finmaskigt nät och markväv under (de har som sagt byggplast på insidan mot sidorna - inte samma val nästa gång.. men det var liksom heller inte värt att riva ner 45 pallkragar fulla med jord för att byta plasten..)

Nu ska jag välja rätt.. (jag har inget emot plast el impregnerat) men jag tänker nog inte ta bort jorden ur alla.. utan försöka bygga runt dem.. (vi har ju tre på höjd, mycket jord som ska grävas ut om man ska tömma)

Jag är inne på att bygga med plåt med trä på utsidan.. men vad som ska byggas var har jag inte riktigt bestämt än :)

Funderar på att bygga med "vattenbädd" under.. och det var således då jag kom och tänka på dammduk.. (det var en jäkla skillnad på plantorna i de bäddarna jag såg jämföras.. de som hade vattenmagasin samlade regnvatten själva och höll man bara lite koll.. så det alltid fanns vatten så var det imponerande grönsaksplantor i dessa bäddar). Så jag känner stort behov av att prova. ;)

Men sen funderade jag som sagt ett snäpp längre också.. om inte en duk som just rekommenderas till fisk o groddjur .. under längre tid.. som dessutom är i vatten hela tiden.. ja, om det inte är ett bra val att täcka ev insidor med också.. i odlingsbäddar allmänt..

:)
 
Snigla Snigla skrev:
Beror ju på var man köper sina pallkragar, hade jag bott kvar i mina hemtrakter hade de varit gratis.. men när vi satte upp dem nu fick jag köpa.. men vi fick kanske 55 st för 1700 kr .. och nu är det dags att byta (redan förra året eg, vi var på väg att byta.. men livet/döden kom emellan).

MEN.. jag tycker de är helt okej med hållbarheten.. de har stått nu sedan typ hmm 2015? dvs runt 7 år och då var de ändå begagnade när vi köpte dem!

Våra står på "backen" fast det är ett finmaskigt nät och markväv under (de har som sagt byggplast på insidan mot sidorna - inte samma val nästa gång.. men det var liksom heller inte värt att riva ner 45 pallkragar fulla med jord för att byta plasten..)

Nu ska jag välja rätt.. (jag har inget emot plast el impregnerat) men jag tänker nog inte ta bort jorden ur alla.. utan försöka bygga runt dem.. (vi har ju tre på höjd, mycket jord som ska grävas ut om man ska tömma)

Jag är inne på att bygga med plåt med trä på utsidan.. men vad som ska byggas var har jag inte riktigt bestämt än :)

Funderar på att bygga med "vattenbädd" under.. och det var således då jag kom och tänka på dammduk.. (det var en jäkla skillnad på plantorna i de bäddarna jag såg jämföras.. de som hade vattenmagasin samlade regnvatten själva och höll man bara lite koll.. så det alltid fanns vatten så var det imponerande grönsaksplantor i dessa bäddar). Så jag känner stort behov av att prova. ;)

Men sen funderade jag som sagt ett snäpp längre också.. om inte en duk som just rekommenderas till fisk o groddjur .. under längre tid.. som dessutom är i vatten hela tiden.. ja, om det inte är ett bra val att täcka ev insidor med också.. i odlingsbäddar allmänt..

:)
Jo brukar handla lite prylar från Vattenliv och dammduk kostar ju en hel del.
https://www.vattenliv.se/produkt-kategori/teknik-och-byggnation/dammaterial/dammduk/
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo brukar handla lite prylar från Vattenliv och dammduk kostar ju en hel del.
[länk]
Vi köpte dammduk förra året till en fontän.. så jag vet att de inte är helt billiga! Jag tror de fanns i två tjocklekar (vi köpte på metervara).. tänkte aldrig på skillnaden i pris..

Men jag har också köpt platonmatta till ett källargolv, den var inte helt billig den heller... (även om tejpen för o hålla skarvarna var ännu dyrare!)..det är iof några år sedan vi köpte Platon.. men kan inte tänka mig att de blivit så mycket billigare med åren..

Känner igen den där url (domänen).. var nog där jag kikade på dammgrejer förra året (vattenspel/pump).. ska kika in där igen(y)
 
Snigla Snigla skrev:
Vi köpte dammduk förra året till en fontän.. så jag vet att de inte är helt billiga! Jag tror de fanns i två tjocklekar (vi köpte på metervara).. tänkte aldrig på skillnaden i pris..

Men jag har också köpt platonmatta till ett källargolv, den var inte helt billig den heller... (även om tejpen för o hålla skarvarna var ännu dyrare!)..det är iof några år sedan vi köpte Platon.. men kan inte tänka mig att de blivit så mycket billigare med åren..

Känner igen den där url (domänen).. var nog där jag kikade på dammgrejer förra året (vattenspel/pump).. ska kika in där igen(y)
Ok, Vattenliv kan rekommenderas, underbara människor.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.