Nissens Nissens skrev:
Oändligt mycket mer än bvad man får i de flesta länderna på planeten.

Du kan ju börja med att kolla korruptionsindex…

Bara den enskilda faktorn påverkar hela länders ekonomi och stoppar det mesta från att fungera.

Om jag minns rätt ligger Sverige på typ plats 5 av 180, ju längre ner på listan man är desto mer korruption är där. De flesta svenskar fattar inte ens vad korruption ställer till med…
Meh, i Sverige är korruptionen lagstadgad, d.v.s. den sker under ordnade former.

En vanlig arbetare betalar runt 70 % i skatt när man räknat samman allt.

En vanlig livegen i Europas mest feodaliserade land, Frankrike, betalade långt mindre i skatt på medeltiden.
 
  • Gilla
  • Haha
Crank och 4 till
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Meh, i Sverige är korruptionen lagstadgad, d.v.s. den sker under ordnade former.

En vanlig arbetare betalar runt 70 % i skatt när man räknat samman allt.

En vanlig livegen i Europas mest feodaliserade land, Frankrike, betalade långt mindre i skatt på medeltiden.
Att jämföra moderna välfärdssamhällen med motsvarande på medeltiden är väl ändå inte konstruktivt.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det ÄR vardagslyx att själv styra sin tid och inte ha sålt 40h av sin tid varenda vecka.
Huve på spiken. Fick förmånen att gå vid 62.
Aldrig haft det så bra som nu.
Gröt kl 08. Därefter gör jag vad jag känner för dagen.

Troligen:
Betala räkningar
Gå en vända med hunden
Kolla av några forum, inkl detta
Rensa upp i garaget.
Plocka undan efter att kakling är klar
Klyva ved typ 5 timmar
Göra eld i täljstensugnen
Bara gå omkring o mysa
Ev ta en tur till människosyn.

Detta som någon skrev, typ spotta i näven, öppna pluskan eller Swicha och betala lilla lånet på 150 k kr.

Så blir det inte... Behövs inte.

Och trådruriken...
Klara gott en höjning med 7 %, ja
t o m mer än så.

Har inga millar i skuld, aldrig haft.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
engs
Kilrain Kilrain skrev:
Meh, i Sverige är korruptionen lagstadgad, d.v.s. den sker under ordnade former.

En vanlig arbetare betalar runt 70 % i skatt när man räknat samman allt.

En vanlig livegen i Europas mest feodaliserade land, Frankrike, betalade långt mindre i skatt på medeltiden.
Ja, som att man tillsätter sina politiker-kompisar på poster som ska vara öppna för alla att söka. Sossarna har väl världsmästerskap i detta men det är väl främst för de haft makten. Andra partier hade säkert gjort samma sak.

Eller sossarna har godkänt lotteri som gynnar deras egna förening, i ett land som det varit omöjligt för i princip alla andra utom staten att bedriva. Osv.

Jag tror inte det ovan räknas till korruption i indexet? Men borde. Har jag fel blir jag gärna rättad.
 
  • Gilla
Manberg och 7 till
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Meh, i Sverige är korruptionen lagstadgad, d.v.s. den sker under ordnade former.

En vanlig arbetare betalar runt 70 % i skatt när man räknat samman allt.

En vanlig livegen i Europas mest feodaliserade land, Frankrike, betalade långt mindre i skatt på medeltiden.
Har du källa på att en bonde på medeltiden betalade mindre än 30% skatt?
Bara tionde till kyrkan innebär ju 10% skatt.
 
Nissens Nissens skrev:
Oändligt mycket mer än bvad man får i de flesta länderna på planeten.

Du kan ju börja med att kolla korruptionsindex…

Bara den enskilda faktorn påverkar hela länders ekonomi och stoppar det mesta från att fungera.

Om jag minns rätt ligger Sverige på typ plats 5 av 180, ju längre ner på listan man är desto mer korruption är där. De flesta svenskar fattar inte ens vad korruption ställer till med…
Korruption fungerar bara annorlunda i Sverige. Tex att 90 procent av alla offentliga direktörer är sossar.
 
  • Gilla
SonnyListon och 6 till
  • Laddar…
Ok.
Klara också ni levande i nuet 7 % ränta?
 
K Klass0n skrev:
Har du källa på att en bonde på medeltiden betalade mindre än 30% skatt?
Bara tionde till kyrkan innebär ju 10% skatt.
"Den dynamiska medeltiden" av Michael Nordberg.

Men ingen har sagt nåt om 30 %. Som sagt, en vanlig löntagare betalar runt 70 % i skatt när man räknar samman allt.

Om man bara vill räkna ren inkomstskatt och säga 30 %, då kan man ju inte räkna med tiondet till kyrkan, eller sånt som avrad. Vilket i så fall skulle betyda att livegna på medeltiden var i princip skattebefriade. Och det är det nog knappast nån som skulle våga påstå.

Skatt=allt man tvingas betala till myndigheter. Sen om det kallas "inkomstskatt", "arbetsgivaravgift", "moms" eller "tjoflöjt" spelar ingen roll.
 
  • Gilla
claym och 3 till
  • Laddar…
Ränta på bolånet japp, men med vidriga priser på bränsle, el, mat och allt annat blir det jävligt svårt, i princip omöjligt.
 
Klarar runt 55-60% innan det skiter sig men skulle inte betala högre än 15% max innan jag skulle sälja av. Men börjat pytsa in högre amortering nu istället för att slippa göda banken alltför mycket.
 
Blodsoppen
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Försvarar inte Sverige? Nä, just det. Nåväl. Det är trevligt med folk som är helt genomskinliga.

Då jag har betalat av mina lån, istället för att köpa nya bilar och annat trams, kan jag nu gotta mig åt alla de som tyckte att jag var en idiot som inte belånade huset och köpte saker saker saker, eftersom det är så billigt att låna.

Minnie
Japp, för att återgå till ämnet. Jag har inga lån här heller. Väldigt skönt. Har aldrig heller kännt att jag måste ha en bil för många hundra tusen och därmed behöva sätta mig i skuld.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag har raderat off topic Här diskuterar vi om vi klarar en boränta på 7%.
/Moderator
 
  • Gilla
G-83 och 4 till
  • Laddar…
Det är väldigt lång diskussion om något som inte ens är en relevant fråga. 7% bolåneränta är ett absolut minimum att räkna med plus tillkommande amortering och egen marginal på det.

Med boende i alla former och priserna som varit och är i kombination med åratal av obetydlig ränta så är det ju ett par hundra tusen om året som genomsnittliga hushållen kunnat ackumulera med avkastning alternativt motsvarande amorteringar.
 
J
P Pligg85 skrev:
Det är väldigt lång diskussion om något som inte ens är en relevant fråga. 7% bolåneränta är ett absolut minimum att räkna med plus tillkommande amortering och egen marginal på det.

Med boende i alla former och priserna som varit och är i kombination med åratal av obetydlig ränta så är det ju ett par hundra tusen om året som genomsnittliga hushållen kunnat ackumulera med avkastning alternativt motsvarande amorteringar.
Vilket korkat svar.
Alla kommer då klara 7%..?

Du har glömt att unga är tvungna att köpa dyrt. Sen kanske man skaffar barn och någon blir mammaledig osv.
 
J Johannes56 skrev:
Vilket korkat svar.
Alla kommer då klara 7%..?

Du har glömt att unga är tvungna att köpa dyrt. Sen kanske man skaffar barn och någon blir mammaledig osv.
De som klarar sig är de som efteråt har dragit på sig flertalet privatlån för köp av bilar, renovering och prylar.
När bankerna räknar på hur mycket man får låna samtidigt som man ska klara 7% ränta så har de alltid väldigt stora avdrag för kostnader för allmänt "leverne".
Klarar man inte 7% utan att ha andra lån så har man ljugit eller blivit arbetslös med usel A-kassa.
 
  • Gilla
Eeliasson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.