Ja.. man vänder och vrider och trodde man kommit på det.. så kommer nån med ny uträkning.. *ler* Jag blir Tokig.. Nä det blir nog att göra så att man har skaffat sig all kunskap man kan här.. och så över låtar man åt Rörkrökarn att välja bästa tänkabara system efter dina uppgifter.
Och hoppas att man kan betala sedan.


Och du Martin.. Innova 50 kostar "bara" 46 800 fraktfritt på Rinkaby.

Mvh Rodge
 
Rodgeman skrev:
Och du Martin.. Innova 50 kostar "bara" 46 800 fraktfritt på Rinkaby.

Mvh Rodge
Ja, det har jag också hittat. Men rörisen så nej! Skall han installera då skall han sälja grejerna också. Motiveringen var att i praktiken så får han ändå stå för garanti, intrimning och ev. problem som dyker upp på pannan och systemet. Och det kan jag hålla med om. Men det är ändå lite surt att betala 52' för pannan genom vvs:aren när man kan köpa den för 46 700 på annat ställe.

Martin
 
Orustfredrik:

När du bara har 185 cm takhöjd i källaren, så rekommenderar jag absolut en panna som inte sotas ovanifrån. Vet ej om det finns fler än Värmebaronen som har framifrån-sotning.

I övrigt rekommenderar jag att ta så stor accvolym som möjligt och därefter välja en panna som motsvarar accvolymen ;-) samt väga in ev andra krav (ekonomi, handhavande mm)
 
ylven skrev:
Orustfredrik:

När du bara har 185 cm takhöjd i källaren, så rekommenderar jag absolut en panna som inte sotas ovanifrån. Vet ej om det finns fler än Värmebaronen som har framifrån-sotning.

I övrigt rekommenderar jag att ta så stor accvolym som möjligt och därefter välja en panna som motsvarar accvolymen ;-) samt väga in ev andra krav (ekonomi, handhavande mm)

Köper du en borrmaskinsviska och kortar den (den är onödigt lång) så går det att sota Inovan även vid den takhöjden.
 
Jag har 65cm mellan tak och panna och sotar med borrmaskinsviskan. Har kortat den ca 5cm. Funkar bra, Går gör snabbt att sota ur tuberna
 
Andreas_Hansson skrev:
Jag har 65cm mellan tak och panna och sotar med borrmaskinsviskan. Har kortat den ca 5cm. Funkar bra, Går gör snabbt att sota ur tuberna
Är borrmaskinviska en speciell viska eller är det en vanlig som man sätter på borrmaskinen?
Martin
 
storahuset skrev:
Är borrmaskinviska en speciell viska eller är det en vanlig som man sätter på borrmaskinen?
Martin

Det är en stång.Gissar på 10mm med en viska på.
Viskan är gjord av massa små fjädrar

Se bild
xs.to - Hosting - DSCN1768.JPG
 
Återuppväcker denna gamla tråd.

Nu står det en 3-kubiks acktank med förrådsberedare + en solo innova 30 i källaren. Så skall de bara kopplas in också...

Det blev en trekubikstank från extuna. Jag har fått ta upp ett hål i källarväggen, och en person i grannskapet lyfte ned panna & tank med frontlastare. Tanken ligger på 50 mm styrofoam, och isoleras med skivor (stenull) på sidor & ovanpå. Jag hoppas att jag gjorde rätt val och prioriterade att använda utrymmet till tank istället för till isolering. Det får bara plats 100 mm isolering runt om och 120 mm på toppen, men så får det vara.

Både killen från Extuna och min rörmokare är väldigt skeptisk till bivalenta shuntar om man inte har två skilda värmekällor. Extunakillen övertalade mig dessutom att skippa solslingor. Framtiden får väl utvisa om valet var rätt. Men om jag förstår saken rätt är det inte absolut nödvändigt med slingor för sol?

Jag längtar tills allt är inkopplat och klart.
 
Aaa! Jag tänkte att jag skulle skruva i dykrören för kapillärtermometrarna till tanken. Tyvärr verkar det som att det sitter ett stag eller något lite lätt ivägen för den översta termometern. Jag skruvade på (tyckte att det gick lite trögt) tills jag hörde ett klonk. Skruvade ur dykröret igen -- eller rättare sagt det som var kvar av dykröret. Lite snodd koppar. Finns det kortare och längre dykrör?
 
Japp, det finns dykrör i olika längder. Isoleringen kommer säkert att räcka, det är inte stor del av året som lite spillvärme inte kommer till nytta, särskilt i källarutrymmen.
 
Det blev ett dykrör av lagom längd och tjocklek över vid panninstallationen, så det fick hamna i tanken istället.

Nu är allt installerat och klart. Eller nästan.

1. Trycket varierar å det väldigaste - antar att expansionskärlen har för högt förtryck. Skall åtgärdas.
2. Tanken är isolerad med ditställda isolerskivor. Skall reglas och gipsas.
3. Källardörren är på plats igen, men saknar toppfinish, s.a.s.

Vilken fröjd det är att elda! Fast lite tråkigt att man inte behöver vara där och fixa för att det skall brinna optimalt. I den gamla Euronomen fick man ju elda väldigt aktivt för att det skulle brinna bra. Men det är skönt att veta att förbränning och laddning sker optimalt (eller nästan optimalt -- 72-termostat).

De har kopplat lite småtokigt. Shunten sitter så att det bara får plats minimalt med isolering där thermomaticen sitter. De hade kunnat flytta ut den en decimeter till. Första sotningen blir intressant, eftersom de har kopplat rör till radiatorkretsen så att det är som ett litet staket mellan mig och tubrören. Detta och takhöjden gör mig lite nervös... Men det ordnar sig nog. Vad som helst är bättre än Euronom 30 UB:D . Laddomaten sitter bakom pannan, med termometrarna vända mot väggen. Kan man sätta någon form av distanstermometrar där istället, så att man ser vad laddomaten håller på med?

I övrigt ser installationen klockren ut. 32 mm från laddomat till tanktopp, övriga rör (förutom till tappvarmvattnet) 28 mm. De fick inte plats med en avluftningsventil på laddningen, så där sitter ett rör bockat i en båge upp mot taket och med en ballofix i änden. Skall väl också gå bra.

Lite installatörsfunderingar. Är alla rörisar lika stressade? "Mina" gjorde typ 100-meterslopp när de skulle hämta saker i bilen. De ville inte mura fast rökstosen, ta ut den gamla pannan, ta in den nya pannan & tanken, montera pannan. Bara koppla rör. Fast mura rökstosen fick de göra ändå. De var här två man i tre timmar ena dagen och tre man i 5-6 timmar andra dagen för att installera pannan (solo innova 30), tanken (extuna 3000 liter) och ny pump och hydropress. Ganska snabbt jobbat?
 
AnteB skrev:
Isoleringen kommer säkert att räcka, det är inte stor del av året som lite spillvärme inte kommer till nytta, särskilt i källarutrymmen.
Det känns faktiskt helt OK med den spillvärmen som blir. Så som huset är byggt blir det nu så att det kommer in luft i pannrummet som värms upp och går vidare in i tvättstugan, där det nästan alltid har varit lite råfuktigt. Jag räknar med att den uppvärmda luften kommer att vara ganska torr i a f 9 månader om året, och därmed hjälper till att förbättra källarklimatet avsevärt. Fast jag skall nog isolera sidorna till 180 mm, det är lite väl varmt där nu.
 
... och för den intresserade hamnade fakturan från rörfirman på 89132 kr, tanken kostade 35500. I rörfakturan ingick pump & hydrofor för c:a 12500 + moms. Alltså hamnar notan för panninstallationen på ca 110000.

Återstår pengar för lite isolering, reglar, gips, arbete med källardörren (som temporärt fick breddas till 140 cm) och ersättning till killen som med frontlastare lyfte ned panna & tank i källaren.

Jag hade budgeterat 100 - 120', så 110000 är jag nöjd med!

Edit: Jag ser på fakturan att jag har fått nettopris på panna, kylslinga, pumppaket, laddomat, rör och tryckkärl. Sympatiskt.
 
På laddomat 21 är det bara att plocka ut termometrarna och trycka in dem från andra hållet. Lite slappt av rörisen.:) Men i det arbetstempot kan jag förstå att man inte fjantar med såna detaljer.
 
AnteB skrev:
På laddomat 21 är det bara att plocka ut termometrarna och trycka in dem från andra hållet. Lite slappt av rörisen.:) Men i det arbetstempot kan jag förstå att man inte fjantar med såna detaljer.
*fniss* nä, detaljfjanteri är inte deras avdelning, s.a.s. Han gjorde nog ändå sitt bästa med termometrarna, för om de sitter på andra sidan syns de inte alls. Jag får mäta hålet och leta passande termometrar.

Enligt fakturan har de debiterat 19 h för jobbet. En kompis, som är elektriker, jobbar med dem i bland på byggen, och det värsta han har sett är två av dem småspringande bära in en WC-stol i ett hus. Samtidigt som de plockar av emballaget...:eek:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.