Mikael Eskilandersson Mikael Eskilandersson skrev:
Alltså, det stora problemet för företag som bygger småhus är inte kostnaden för bygglovet. Det lägger man ju bara på priset. Det stora problemet är att förhålla sig till 290 olika kommuners tolkning av PBL:n och de tusentals olika planer som finns. Ett exempel de själva tagit upp när jag pratat med dem, är höjden på ett elskåp, som kan skilja från en kommun till en annan. Ett elskåp kan man inte bara flytta 30 centimeter upp eller ner.
Det har också tagits upp olika tolkningar av hur stora badrum ska vara osv.

Ett typgodkänt hus, som Sverigehuset, ska få byggas på alla tomter avsedda för hus. Sedan exakt hur regelverket kring det ska se ut, återstår att låta utreda. Men det ska inte bedömas av varje kommun separat, utan det har ett centralt godkännande. Liksom Attefallshus inte bedöms separat, men det betyder inte att man kan bygga Attefallshus varsomhelst. Finns ju fortfarande ett regelverk.
Men Attefallshuset bedöms ju av den lokala byggnadsnämnden och med ditt exempel elskåpet kommer ju den lokale tjänstemannens tyckande in i bilden då bygganmälan hanteras i kommunen.

Menar du @Mikael Eskilandersson att Sverigehuset inte är tänkt att prövas alls kommunalt utan att det likt Friggeboden ska gå att bygga på en villatomt utan prövning om man håller sig till regelverket?
 
Har verkligen kommuner synpunkter på vilken höjd elskåpet sitter på? Behövs det bygglov för att byta mätarskåp eller flytta det 30 cm i höjdled?
Jag trodde det var elbolaget som ställde kraven på mätarskåpets placering och det är väl samma krav i hela landet?
"Fasadmätarskåpets höjd ska vara minst 0,9 meter till skåpets undersida över färdig mark och max 2,2 meter till överkanten på skåpet."
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Mikael Eskilandersson Mikael Eskilandersson skrev:
Alltså, det stora problemet för företag som bygger småhus är inte kostnaden för bygglovet. Det lägger man ju bara på priset. Det stora problemet är att förhålla sig till 290 olika kommuners tolkning av PBL:n och de tusentals olika planer som finns. Ett exempel de själva tagit upp när jag pratat med dem, är höjden på ett elskåp, som kan skilja från en kommun till en annan. Ett elskåp kan man inte bara flytta 30 centimeter upp eller ner.
Det har också tagits upp olika tolkningar av hur stora badrum ska vara osv.

Ett typgodkänt hus, som Sverigehuset, ska få byggas på alla tomter avsedda för hus. Sedan exakt hur regelverket kring det ska se ut, återstår att låta utreda. Men det ska inte bedömas av varje kommun separat, utan det har ett centralt godkännande. Liksom Attefallshus inte bedöms separat, men det betyder inte att man kan bygga Attefallshus varsomhelst. Finns ju fortfarande ett regelverk.
då blir det det aldrig ett sverige hus om det först ska utredas bara det kan ta 20 år

så nu har sd blivit som vilket annat parti och ska utreda allt först det är just utredningar som har dödat så många förslag i sverige :crysmile::crysmile::crysmile:
 
F fribygg skrev:
Men Attefallshuset bedöms ju av den lokala byggnadsnämnden och med ditt exempel elskåpet kommer ju den lokale tjänstemannens tyckande in i bilden då bygganmälan hanteras i kommunen.

Menar du @Mikael Eskilandersson att Sverigehuset inte är tänkt att prövas alls kommunalt utan att det likt Friggeboden ska gå att bygga på en villatomt utan prövning om man håller sig till regelverket?
Typgodkända hus ska prövas av en central myndighet. Antagligen Boverket, om man inte skapar något nytt.
Därefter ska det godkännandet kunna användas för att sälja och bygga det huset i hela, eller de delar av Sverige, som typgodkännandet avser. Istället för 290 olika kommuner ska godkänna ett hus, så blir det en myndighet som prövar själva huset. Därefter behövs möjligen en lokal prövning om tomten är ok eller ej. Men om kommuner tillhandahåller tomter för småhus, så bör det inte ens behövas någon lokal prövning. Man får ju förutsätta att kommunen gjort tomten byggbar för vanliga hus, typ Sverigehuset. Annars bör de inte sälja dem som tomter.

Många andra länder har typgodkända hus, så det finns färdiga system att kopiera. Det viktiga är att komma bort från 290 olika kommunala bedömningar.
Det gynnar också konkurrensen om företagen vet att huset får byggas på förhand. Då kan man ge ett exakt pris och risken för överraskningar i form av krav från kommunen försvinner.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Har verkligen kommuner synpunkter på vilken höjd elskåpet sitter på? Behövs det bygglov för att byta mätarskåp eller flytta det 30 cm i höjdled?
Jag trodde det var elbolaget som ställde kraven på mätarskåpets placering och det är väl samma krav i hela landet?
"Fasadmätarskåpets höjd ska vara minst 0,9 meter till skåpets undersida över färdig mark och max 2,2 meter till överkanten på skåpet."
Det var en representant för ett företag som bygger småhus, som tog upp som exempel att de byggt ett antal hus i en kommun, men när de skulle bygga samma hus i kommunen bredvid kom krav om att flytta elskåpet i höjdled.
Vet inte vilka kommuner det handlar om eller om det fanns någon missuppfattning. Själva inlägget var nog mer menat för att peka på att de efterfrågar en förutsägbarhet. Att veta att det hus man bygger och säljer går att bygga i alla kommuner innan man diskuterar pris med sin kund, hade givetvis underlättat för många företag.
 
M maria01 skrev:
då blir det det aldrig ett sverige hus om det först ska utredas bara det kan ta 20 år

så nu har sd blivit som vilket annat parti och ska utreda allt först det är just utredningar som har dödat så många förslag i sverige :crysmile::crysmile::crysmile:
Tyvärr finns det krav på utredning, för att få ändra lagar. Ibland är det bra, så att det faktiskt blir som tänkt. Normalt tar utredningar cirka 1 år, hanteringen i regeringskansliet minst 6 månader och riksdagens hantering 6 månader till. Så kortast möjliga behandlingstid blir runt 2 år, docka gissar jag på 3-4 år med ett mer omfattande förslag som typgodkända hus är.
 
Mikael Eskilandersson Mikael Eskilandersson skrev:
Typgodkända hus ska prövas av en central myndighet. Antagligen Boverket, om man inte skapar något nytt.
Därefter ska det godkännandet kunna användas för att sälja och bygga det huset i hela, eller de delar av Sverige, som typgodkännandet avser. Istället för 290 olika kommuner ska godkänna ett hus, så blir det en myndighet som prövar själva huset. Därefter behövs möjligen en lokal prövning om tomten är ok eller ej. Men om kommuner tillhandahåller tomter för småhus, så bör det inte ens behövas någon lokal prövning. Man får ju förutsätta att kommunen gjort tomten byggbar för vanliga hus, typ Sverigehuset. Annars bör de inte sälja dem som tomter.

Många andra länder har typgodkända hus, så det finns färdiga system att kopiera. Det viktiga är att komma bort från 290 olika kommunala bedömningar.
Det gynnar också konkurrensen om företagen vet att huset får byggas på förhand. Då kan man ge ett exakt pris och risken för överraskningar i form av krav från kommunen försvinner.

"Alla" kataloghus som säljs som bostadshus uppfyller ju redan Boverkets kvav, så det kommunerna tittar på är ju just det du skriver - Koll om det funkar på tomten, att det är förenligt med plan etc. Så vad skulle skillnaden bli?
 
  • Gilla
Stuff och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
"Alla" kataloghus som säljs som bostadshus uppfyller ju redan Boverkets kvav, så det kommunerna tittar på är ju just det du skriver - Koll om det funkar på tomten, att det är förenligt med plan etc. Så vad skulle skillnaden bli?
Skillnaden blir att varje enskilt hus inte prövas av en tjänsteman i kommunen, om de uppfyller boverkets krav, utan den prövningen är redan gjord. Kommunen behöver ju inte titta på någonting alls om de vet att tomten är en vanlig villatomt. Särskilt om de säljer tomten för småhus finns ju ingen anledning att de ska ta 50 000kr för att kontrollera om man får bygga ett typgodkänt hus på det. Idag ligger ju priset för bygglov ofta däromkring även om huset är ett kataloghus och om tomten är en kommunalt anlagd tomt för småhus. Hussäljarna slipper överraskningar i form av tjänstemän som gör olika bedömningar och vet att de får bygga huset. Det är de fördelar som de framhåller när de pratar med mig i alla fall. Att det blir enklare, mer förutsägbart och därmed bra för husköparen.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
A
Även om jag redan vet varför SD vill ”typgodkänna” utformningen på utseendet på många saker i detta land är det ju tydligt att problemet går att lösa på andra sätt.

Klarlägg vad som krävs i funktioner inte bara i färg och kultur. Då kan alla hustillverkare få ansöka till någon central funktion som godkänner att konstruktionen/konceptet uppfyller alla ställda krav. Utifrån detta kan tillverkarna ha det som försäljningsunderlag och det kan framgå till kommunerna att det är ett ”godkänt hus”.

Problemet blir löst utan att ett parti behöver sätta en stämpel på hur ett hus ska utformas för att passa vårt vackra men varierande land.

Edit: Många liknande kommentarer gjordes under tiden jag skrev detta.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Mikael Eskilandersson Mikael Eskilandersson skrev:
Hussäljarna slipper överraskningar i form av tjänstemän som gör olika bedömningar och vet att de får bygga huset.

Det känns som att det här är den viktigaste frågan för er politiker att ta tag i. Det är samma lagar och regler som gäller i hela Sverige, så om kommunens tjänstemän gör så olika tolkningar är det definitivt nåt som borde styras upp. Antingen är ju reglerna för otydliga, eller så har kommunerna för mycket tolkningsfrihet.
 
Redigerat:
  • Gilla
reez och 4 till
  • Laddar…
Cheesen
useless useless skrev:
Det känns som att det här är den viktigaste frågan för et politiker att ta tag i. Det är samma lagar och regler som gäller i hela Sverige, så om kommunens tjänstemän gör så olika tolkningar så är det definitivt nåt som borde styras upp. Antingen är ju reglerna för otydliga, eller så har kommunerna för mycket tolkningsfrihet.
Ja det är viktigare att alla är lika inför lagen än att alla ska ha ett likadant hus.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Mikael Eskilandersson Mikael Eskilandersson skrev:
Därefter behövs möjligen en lokal prövning om tomten är ok eller ej.
Då har du fortfarande kvar problemet med den kommunala bedömningen, om ni kunde tänka igenom era förslag och komma med nått lika enkelt som friggeboden och dessutom avpassad för självbyggeri skulle förslaget möjligtvis kunna passa för oss på byggahus.se
Nu riskerar det att bli platt fall och du @Mikael Eskilandersson och ditt parti lär inte bli ihågkommna likt Birgit Friggebo(fp) och Stefan Attefall (kd)
 
  • Gilla
reez
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Då har du fortfarande kvar problemet med den kommunala bedömningen, om ni kunde tänka igenom era förslag och komma med nått lika enkelt som friggeboden och dessutom avpassad för självbyggeri skulle förslaget möjligtvis kunna passa för oss på byggahus.se
Nu riskerar det att bli platt fall och du @Mikael Eskilandersson och ditt parti lär inte bli ihågkommna likt Birgit Friggebo(fp) och Stefan Attefall (kd)

Jag är inte intresserad av att bli ihågkommen, så det gör inte mig något om inte förslaget bär mitt eller mitt partis namn.
Förslaget är alltså fortfarande ett typgodkänt hus. Sådan finns i andra länder, men i Sverige finns det inte än, utan här bedöms varje enskilt husbygge för sig.

Jag vill att vi ska ha minimal lokal bedömning. Oftast behövs det ingen alls. Bygger man i villaområden behövs ingen lokal bedömning. Det är ju bara om det börjar inkräkta på strandskydd eller riksintresse som man behöver göra lokala bedömningar. Så jo, det är ett enormt underlättande jämfört med dagens extremt ineffektiva system, med en bedömning av varje hus för sig.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Mikael Eskilandersson Mikael Eskilandersson skrev:
Jag är inte intresserad av att bli ihågkommen, så det gör inte mig något om inte förslaget bär mitt eller mitt partis namn.
Förslaget är alltså fortfarande ett typgodkänt hus. Sådan finns i andra länder, men i Sverige finns det inte än, utan här bedöms varje enskilt husbygge för sig.

Jag vill att vi ska ha minimal lokal bedömning. Oftast behövs det ingen alls. Bygger man i villaområden behövs ingen lokal bedömning. Det är ju bara om det börjar inkräkta på strandskydd eller riksintresse som man behöver göra lokala bedömningar. Så jo, det är ett enormt underlättande jämfört med dagens extremt ineffektiva system, med en bedömning av varje hus för sig.
skrota komunen helt istället hade vart bättre
 
Mikael Eskilandersson Mikael Eskilandersson skrev:
Jag är inte intresserad av att bli ihågkommen, så det gör inte mig något om inte förslaget bär mitt eller mitt partis namn.
Nä det låter ju blygsamt, frågan är ju om du verkligen är intresserad av förenklingar i byggandet eller om du och SD är vanliga "gråsossar' som tillsätter utredningar och drar saker i långbänk, sånna har vi tillräckligt av i riksdagen redan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.