Karrock Karrock skrev:
Hon sa i programmet att det dämpar temperaturen på sommaren "som en våt handduk" och att det jämnar ut dagvattenflöden.
Det måste varit en marknadsföringsgrej. Temperaturen inne via taket med dagens isoleringstjocklek borde ytterst marginellt kunna påverkas av ett sedumtak. Dessutom pratade man om att det på sommaren fick en annan färg pga av torkan.
 
H
Siggelito3000 Siggelito3000 skrev:
Nästan så att intresset dalar när man vet att budgeten från start är 14 miljoner. Alla vet att ingenting är omöjligt så länge det finns pengar. Jag skulle vilja ha ett "Husdrömmar: Fattiglapp Edition" där man får se snillrika lösningar med lite mindre medel.

Tillägg: Och just att "renovera" för 5 miljoner. Det är mer än vad 80-90% betalar för hela sin fastighet i Sverige.

Tillägg 2: Det blå taket... Gav inte jättemycket utan tog snarare ifrån de fina träväggarna. Var som att taket och väggarna slogs mot varandra: "titta på mig! Nej, titta på MIG" osv. Men jättefint hus förstås. Jag vill inte sprida negativtet här utan helt och hållet mina åsikter.
Nu förstår jag inte. Så du menar att eftersom tomten ( med hus som rivs) kostar 9 miljoner så blir projektet ointressant? Att de betalar 6 miljoner och har en budget på 5 miljoner för att demontera och sedan bygga ett nytt hus på samma plats är förvisso mycket pengar för de flesta men inte orimligt oavsett var i landet huset ligger och nog helt i linje med vad andra projekt har kostat.
 
Renovering? Ett nybygge? Jag skulle vilja se mer av det hus dom rev.
 
Bjor Bjor skrev:
Renovering? Ett nybygge? Jag skulle vilja se mer av det hus dom rev.
Det finns inget hus som revs.
 
Bjor Bjor skrev:
Renovering? Ett nybygge? Jag skulle vilja se mer av det hus dom rev.
Nedervåningen (suterräng), som inte var klar och därför inte visades upp, var väl det gamla. Hela ovanvåningen revs väl i princip och byggdes upp på nytt.

Eller missade jag något?
 
G
AndersPS AndersPS skrev:
Det finns inget hus som revs.
De rev väl av taket, delar av övervåning och en yttervägg vad jag förstår.
 
AndersPS AndersPS skrev:
Det finns inget hus som revs.
Det var mycket som revs. Både tegel och plank låg det i högar. Så vad var det som var kvar av originalet efter den så kallade renovering. Halva huset revs säkert.
 
  • Gilla
orienterarn
  • Laddar…
Man rev väggar och en takkonstruktion, ja. Men det var inget hus som revs.
 
L Lutte skrev:
Nja tror jag inte att en mäklare/trollkarl samt en inköpare av skönhetsprodukter skulle nyttja garaget till mer än förvaring.

I övrigt så gillade jag huset, fint att se på och inte så överarbetat att det inte går att bo
De allra flesta garage innehåller nog annat än bilar. Men väldigt praktisk förvaring för saker man inte vill ta in i bostaden och som bara kan köras rakt in. Cyklar, barnvagnar t.ex.
 
Det hade varit intressant att höra mer om vad kommunen slog ner på i de tidiga bygglovsansökningarna - nu fick man mest känslan att Wingårdh spydde galla över att det hade synpunkter om vad som passar in och inte.

För mig är det självklart att vissa områden bör bevaras. Även om det som han visade på sin rundvandring bland ligger en hel del villor som stack ut i området, så måste ju inte futuristiska hypermoderna arkitektdrömmar ligga precis just på Saltis.
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Det hade varit intressant att höra mer om vad kommunen slog ner på i de tidiga bygglovsansökningarna - nu fick man mest känslan att Wingårdh spydde galla över att det hade synpunkter om vad som passar in och inte.

För mig är det självklart att vissa områden bör bevaras. Även om det som han visade på sin rundvandring bland ligger en hel del villor som stack ut i området, så måste ju inte futuristiska hypermoderna arkitektdrömmar ligga precis just på Saltis.
fast han visa ju futuristiska hypermoderna hus just där dom är ju lika ett nyt hus fast dom är byggda på 60 talet

och om du åker runt i området kommer du se att många av husen inte är av byggnads intresse visa är ju totalt ombyggda med har inget orginal kvar alls från 1800 talet
 
Ingen mer än jag som reagerade på soffbordet med ribbor? Spiller man så rinner det ner på mattan och det blir söl även mellan ribborna. Känns opraktiskt ;)

Sen funderar jag på om de inte hade blivit nöjdare med riktigt utskjutande tak istället för ribbor utanför glaspartiet...

Annars blev huset trevligt och extrafint med träväggarna (y)
 
M maria01 skrev:
duktiga östatare
Vilken ö kom statarna i från? :cool:
 
  • Gilla
  • Haha
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Man rev väggar och en takkonstruktion, ja. Men det var inget hus som revs.
Ett halvt hus revs alltså. Inte nå miljötänkande där, men så är det ju ofta. Ser fram mot nästa avsnitt istället som verkar vara mycket bättre
 
  • Gilla
andersgrebin
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Ett halvt hus revs alltså. Inte nå miljötänkande där, men så är det ju ofta. Ser fram mot nästa avsnitt istället som verkar vara mycket bättre
Oj, då får jag lägga till det på mitt CV, att jag rivit mitt hus jag med… (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.