Jag tror att EU inte hade så mycket med saken att göra för redan på 70-talet var det vanliga när man drog spisledningar i bostäder just trefas 230V+nolla. Och dom spisar man oftast använde var spisar med 230V element. Det var några år på 50 och 60 talet som man byggde och använde spisar för 380V lite oftare.
 
E elmont skrev:
Jag tror att EU inte hade så mycket med saken att göra för redan på 70-talet var det vanliga när man drog spisledningar i bostäder just trefas 230V+nolla. Och dom spisar man oftast använde var spisar med 230V element. Det var några år på 50 och 60 talet som man byggde och använde spisar för 380V lite oftare.
Hej elmont

Det jag försökte förmedla med inträdet i EU var, att då så minskade utbudet på trefasanslutna apparater. Man satsar tillverkningen på den lösning som säljer i störst volymer inom EU. Det är inte trefasanslutning. Snarare där man kan välja att ansluta spisen till en eller till två faser.

Tidigare så kunde man i mycket större utsträckning i Sverige hitta både spisar och tvättmaskiner anslutna till huvudspänning (400V) och spisar och tvättmaskiner anslutna till fasspänning 2x230V (eventuellt 3x230V).

Jag tror det är svårt att idag hitta en nytillverkad spis, som är annat än ansluten till en eller flera fasspänningar d.v.s. behöver nollan vid anslutning.

Det jag speciellt vill lyfta i inlägget #1183 var att denna övergång till (stora) enfaslaster försvårar vår användning av trefasgeneratorer vid reservkraftsdrift.

Det gäller även att tänka på det vid laddning av elbilar i hemmet.
 
Redigerat:
E
Hej Martin, du för klarade aldrig hur vi ska göra utan nät värk, hur ska vi då kommunicera eller kunna betala räkningar?

Detta är så otroligt mycket mer komplex än el då nät värk kräver dels detta men även koppar, fiber, satelit, wi fi och 5G nätet.

Hur ska du kunna skicka en signal åt ventilen öppna dej om detta inte fungerar.?

Detta du före språkar med en fas, du kan ju då bara sätta trafå och från 400V plocka ut nämnda 2x115V så det blir jämt och fint.
 
E El-Löken66 skrev:
Hej Martin, du för klarade aldrig hur vi ska göra utan nät värk, hur ska vi då kommunicera eller kunna betala räkningar?

Detta är så otroligt mycket mer komplex än el då nät värk kräver dels detta men även koppar, fiber, satelit, wi fi och 5G nätet.
Hej El-Löken66

Sedan det fasta telenätet (ofta kallat kopparnätet) till min bostad kopplades bort (mot min vilja) så har jag kvar två kanaler för kommunikation, mobilnätet och optofibernätet. Jag räknar med att mobilnätet fungerar 1–4 timmar efter ett strömavbrott.

Vad jag känner till så finns för ett tag sedan en upphandling av batteridrivna UPS uppbackade av ett antal elverk för drift av fibernätet, där jag bor, vid strömavbrott.

Givetvis så vet jag inte med säkerhet vad som fungerar (av det som inte jag driftar) men jag ser till att mitt interna datanät fungerar i huset (även vid strömavbrott) och med appar som t.ex. ”signal” så kan mobilsamtal överföras på ett fungerande datanät.

Hur fungerar din kommunikation vid strömavbrott?

Varför har du en speciell oro för hur just jag skall klara av ett strömavbrott?

E El-Löken66 skrev:
Hur ska du kunna skicka en signal åt ventilen öppna dej om detta inte fungerar.?
Förstår inte frågan.

E El-Löken66 skrev:
Detta du före språkar med en fas, du kan ju då bara sätta trafå och från 400V plocka ut nämnda 2x115V så det blir jämt och fint.
Jag har redan en transformator som alstrar 2x115V i mitt hus.

Köper jag en dag en elbil är det inte orimligt att jag då kompletterar med en transformator.
 
Kanske skrivit här tidigare...

Nåväl har ett 3-fas elverk, som jag kan koppla till ejektorpumpen, d v s vattenpumpen.
Kör upp några hundra liter vid behov.

Värre är det att elverk oftast bara har ett 230 V uttag.
Om man då hänger på frysar, kyl och allt annat, så belastas bara en fas.
Inte säkert att verket klara sånt i längden.

Därför kopplar jag in en liten byggcentral. Har säkringar och jordfelsbrytare. Samt tre 230 V uttag.
Då kan man fördela allt som ska drivas, på de tre uttagen, d v s på alla generators tre faser.

Kör ned frysarna lägre än normalt.
Täcker med mattor o s v.
Kanske plockar över allt i en, max två frysar.
När tempen i frysarna närmar sig t ex
- 15 grader, kör jag igång elverket.

Förloppet upprepas.

Varmvatten kan jag få från en tank som jag sätter in i täljstensugnens bakugn, om så behövs.
Bakugnen kan användas även för matlagning. Fixa pizza och köttgrytor (långkok) gör jag normalt även om vi har el.
Värmer hela huset med täljstensugnen, helt utan el.

Rengörning i vedeldade bastun på gården. Basdtubad med tillgång till varmvatten. Typ 4 hinkar på översta laven i några timmar.

Laddar batterier med några mindre solceller, typ som jag har på segelbåten. Eller med batteriladdare när elverket går.
Sen några Biltema omvandlare 12 V DC till 230 V AC, bl a till min CPAP o andra prylar, som t ex rakapparat o TV.

- Ja, vi klarar oss längre tid än en vecka utan el. Troligen några månader.
Lättast på vintern!
 
Redigerat:
H Hybro skrev:
Kanske skrivit här tidigare...

Nåväl har ett 3-fas elverk, som jag kan koppla till ejektorpumpen, d v s vattenpumpen.
Kör upp några hundra liter vid behov.

Värre är det att elverk oftast bara har ett 230 V uttag.
Om man då hänger på frysar, kyl och allt annat, så belastas bara en fas.
Inte säkert att verket klara sånt i längden.

Därför kopplar jag in en liten byggcentral. Har säkringar och jordfelsbrytare. Samt tre 230 V uttag.
Då kan man fördela allt som ska drivas, på de tre uttagen, d v s på alla generators tre faser.
Hej Hybro

Det är bra att fördela enfaslaster på alla tre faserna men om inte enfaslasterna är inkopplade samtidigt så varierar spänningen (ned och upp) vid in och urkoppling av lasterna. Dessutom regleras spänningen samtidigt på alla tre faserna genom magnetiseringen så generatorn kan inte kompensera för osymmetrisk last.

Genom att använda en trefastransformator mellan elverket och enfaslaster så kan enfaslasterna fördelas bättre mellan faserna.
 
  • Gilla
Hybro
  • Laddar…
Förstod inte ett skit av de sista inläggen.
Vad har jag missat i trådens rubrik?
 
H Hybro skrev:
Förstod inte ett skit av de sista inläggen.
Vad har jag missat i trådens rubrik?
Vad förstod du inte ?
 
Öööh, jag jag klarar säkert en månad, utan å frysa, bevara kylan i frysarna o allt annat.
Klarar mig utan elnät och nät via fiber.

Behöver inte kalla på Googles uppmärksamhet för att t ex bära fram pilsner, eller t ex tända spottar
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Jag tror att nån veckas elavbrott skulle öppna gluggarna på många...

Mycket i lullull-världen som skulle ställas på sin spets.
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej Hybro

Det är bra att fördela enfaslaster på alla tre faserna men om inte enfaslasterna är inkopplade samtidigt så varierar spänningen (ned och upp) vid in och urkoppling av lasterna. Dessutom regleras spänningen samtidigt på alla tre faserna genom magnetiseringen så generatorn kan inte kompensera för osymmetrisk last.

Genom att använda en trefastransformator mellan elverket och enfaslaster så kan enfaslasterna fördelas bättre mellan faserna.
M Martin Lundmark skrev:
Hej Hybro

Det är bra att fördela enfaslaster på alla tre faserna men om inte enfaslasterna är inkopplade samtidigt så varierar spänningen (ned och upp) vid in och urkoppling av lasterna. Dessutom regleras spänningen samtidigt på alla tre faserna genom magnetiseringen så generatorn kan inte kompensera för osymmetrisk last.

Genom att använda en trefastransformator mellan elverket och enfaslaster så kan enfaslasterna fördelas bättre mellan faserna.
Förstår detta.

Men rätt övertygad om att jag aldrig kommer att belasta bara en fas med vad verket maximalt kan ge, speciellt inte om jag fördelar enligt ovan.

Och för att säkerställa kan jag stänga av matningen till byggcentralen den korta tid jag kör ejektorpumpen, för att få upp vatten till stora kärl och toaletter.

Observera att ingen el matas till husets befintliga nät.
 
H Hybro skrev:
Öööh, jag jag klarar säkert en månad, utan å frysa, bevara kylan i frysarna o allt annat.
Klarar mig utan elnät och nät via fiber.
Hej Hybro

Klarar du förutom dig själv, även att hjälpa familjen, anhöriga och grannar etc.

Du kan t.ex. läsa på MSB:s hemsida, om hemberedskap, när det gäller att klara strömavbrott

”Att ha hemberedskap innebär att kunna klara sig utan samhällets hjälp i en vecka. Med rätt förberedelser kan du klara en besvärlig situation bättre, oavsett vad som har hänt.”
https://www.msb.se/sv/rad-till-priv...-for-kris/hemberedskap---preppa-for-en-vecka/

Vidare så kan du bl.a. läsa ”Preppa för en vecka! Gör en plan för hur du kan ordna med vatten, mat, kommunikation och värme i bostaden under en vecka. Du kan lägga vissa saker från checklistan i en krislåda, då hittar du dem lätt när det behövs. Du kan också behöva anpassa krislådan efter just ditt hushålls behov och förutsättningar. Finns det något annat du eller dina närstående behöver en vanlig vecka? När du är förberedd kan samhället fokusera på att hjälpa dem som har svårast att klara sig själva. Du som vanligtvis behöver stöd i vardagen har rätt att få den hjälpen även i en kris, men det kan se annorlunda ut, eller dröja. Förbered dig tillsammans med andra Om krisen eller kriget kommer behöver vi alla hjälpas åt. Ifall du känner dina grannar blir det lättare att samarbeta och hjälpa varandra. Som en del av en förening eller frivillig försvarsorganisation kan du göra viktiga insatser.”

Det handlar både om att klara sig själv och familjen men även anhöriga och grannar. Genom att hjälpas åt klarar man bättre av kriser i samhället.

I ett krisläge tänker jag främst inte på kommunikationen för att betala räkningar utan för att kunna kontakta familjen, anhöriga och grannar etc.
 
E
M Martin Lundmark skrev:
Hej Hybro

Klarar du förutom dig själv, även att hjälpa familjen, anhöriga och grannar etc.

Du kan t.ex. läsa på MSB:s hemsida, om hemberedskap, när det gäller att klara strömavbrott

”Att ha hemberedskap innebär att kunna klara sig utan samhällets hjälp i en vecka. Med rätt förberedelser kan du klara en besvärlig situation bättre, oavsett vad som har hänt.”
[länk]

Vidare så kan du bl.a. läsa ”Preppa för en vecka! Gör en plan för hur du kan ordna med vatten, mat, kommunikation och värme i bostaden under en vecka. Du kan lägga vissa saker från checklistan i en krislåda, då hittar du dem lätt när det behövs. Du kan också behöva anpassa krislådan efter just ditt hushålls behov och förutsättningar. Finns det något annat du eller dina närstående behöver en vanlig vecka? När du är förberedd kan samhället fokusera på att hjälpa dem som har svårast att klara sig själva. Du som vanligtvis behöver stöd i vardagen har rätt att få den hjälpen även i en kris, men det kan se annorlunda ut, eller dröja. Förbered dig tillsammans med andra Om krisen eller kriget kommer behöver vi alla hjälpas åt. Ifall du känner dina grannar blir det lättare att samarbeta och hjälpa varandra. Som en del av en förening eller frivillig försvarsorganisation kan du göra viktiga insatser.”

Det handlar både om att klara sig själv och familjen men även anhöriga och grannar. Genom att hjälpas åt klarar man bättre av kriser i samhället.

I ett krisläge tänker jag främst inte på kommunikationen för att betala räkningar utan för att kunna kontakta familjen, anhöriga och grannar etc.
Blir svårt att kontakta någon eller ingen.
Då nät värken ligger nere kommer inte face book, viper eller insta call fungera.

Kanske blir bäst med brev duvor då.
 
H Hybro skrev:
Men rätt övertygad om att jag aldrig kommer att belasta bara en fas med vad verket maximalt kan ge, speciellt inte om jag fördelar enligt ovan.
Hej Hybro

Du kan inte belasta ett trefaselverk på en fas; ”med vad verket maximalt kan ge” då blir spänningen på den fas du belastar låg och de övriga faserna olämpligt höga (elapparater kan gå sönder)

Om ” Warrior Dieselelverk 12500W 3-Fas” kan vi gällande enfaslaster läsa;

”Vänligen notera: När enfas-uttag används kan endast 30-35% av maxeffekt levereras. Anledningen till detta är att uttaget endast använder en av de tre faserna. Driver du en enfas-last med ett trefas-elverk kommer du endast få ut 30-35% av elverkets effekt eftersom du endast nyttjar en av de tre faserna. Ett elverk som ger trefas skall helst endast användas till laster som behöver trefas – inte till vanliga enfas laster eftersom det kan uppstår obalans mellan faserna.
https://championgenerators.se/produkter/dieselelverk/12kva-warrior-dieselelverk-3fas/

Jag har bl.a. skrivit om detta i inlägg #524 i denna tråd ”Reservkraftdrift är inte ”plug and play” (del 2)” https://www.byggahus.se/forum/threa...arar-man-en-vecka.403877/page-35#post-4685133

Kom ihåg att startströmmen till din ejektorpump kan vara stor. Är den enfasansluten?
 
Redigerat:
E El-Löken66 skrev:
Blir svårt att kontakta någon eller ingen.
Då nät värken ligger nere kommer inte face book, viper eller insta call fungera.

Kanske blir bäst med brev duvor då.
Hej El-Löken66

Jag har ännu inte börjat att använda ”face book, viper eller insta call.:)

När jag tänker på kommunikation är det inte ”face book, viper eller insta call” som jag tänker på.

Vi hade vid kris klarat oss långt om vi alla hade fått ha kvar det fasta telefonnätet (ofta kallat kopparnätet) som en basal kommunikationskanal. När t.ex. moderna trygghetslarm slutade fungera, vid strömavbrott, brukade det fasta telefonnätet med sin batteriuppbackning fortfarande fungera.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.