Äntligen!

Underbart hus och ett gediget ariktektarbete.

Jag hade nog hellre sett den mörka färgen i taket. Men älskar att det är så vackert träarbete.

Strålande modern funkis! :heart:
 
  • Gilla
jocke31 och 5 till
  • Laddar…
K Kallens skrev:
Håller med om att det var ett tråkigt avsnitt när det mesta gick bra, men att huset blev jättefint. Men tycker husdrömmar gör ett bra jobb att mixa de som har liten budget och bygger helt själva på en tomt de fått gratis, till de som renoverar i ett av de exklusivaste områdena i landet. Med tanke på resultatet och läget tycker jag inte att budgeten var helt galen heller, men visst huset var inte så stort heller. Men tror de kommer sakna garaget, om inte annat för cykelparkering och liknande.
Det är ju bättre att använda detaljplane-byggrätt till huvudbyggnaden och sen försöka få till ett förråd som ett attefallshus (förutsatt att det går i den kulturmiljön).

Avseende den blå kulören i taket förstår jag inte riktigt varför man valde en blank glans. Om man ska fortsätta analogin med himlavalvet så är det ju inte riktigt så att man ser jordskorpans egenheter, former och attribut reflekteras över himlen. Tvärt om sugs ju blicken totalt upp av en helt molnfri himmel. Det finns ingen början och inget slut på det blå, och detta hade bäst representerats, i mitt tycke, av en färg med mattare glans. Sen kan reflektioner och ljus som studsar mellan (blanka parkett-)golv och tak, ”glare” eller bländning, vara problematiska ur ett ergonomiskt perspektiv.

Edit: men ja, det är ju ett imponerande projekt och slutresultatet blev ju superbra, så det är ju verkligen en petitess i sammanhanget. Hade gärna bott i det huset!
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Fantastiskt fint bygge. Vilken dröm, att ha råd och möjlighet till ett så smakfullt boende i den miljön (fast hellre på västkusten, givetvis ;)
Men jag kan inte sluta att tänka på sedumtaket.
Eftersom huset låg bland de högsta, på toppen av en kulle, är det ju ingen utom grannarna som pendlar till jobbet i helikopter som ser det.
Varför vill man ändå ha det?
Frun talade om taket som att det var en fördel att det höll kvar vattnet vid häftigt ösregn. Själv hade jag gärna tagit att det forsade rejält i avrinningen för att bli av med vattnet så fort som möjligt.
Någon som kan förklara?
 
  • Gilla
CHolden och 5 till
  • Laddar…
Elegant men ändå praktsik planlösning. (y) För ovanlighetens skull får man nästan säga.

Stl Stl skrev:
Men jag kan inte sluta att tänka på sedumtaket.
Eftersom huset låg bland de högsta, på toppen av en kulle, är det ju ingen utom grannarna som pendlar till jobbet i helikopter som ser det.
Varför vill man ändå ha det?
Frun talade om taket som att det var en fördel att det höll kvar vattnet vid häftigt ösregn. Själv hade jag gärna tagit att det forsade rejält i avrinningen för att bli av med vattnet så fort som möjligt.
Någon som kan förklara?
Klar riskkonstruktion med platt tak med sarg. Det blir som en balja, och sedumtäcket är inte SÅ tjockt att det suger upp ett rejält skyfall. Genomföringarna för avvattningsrören är också en risk. Om det varit ett låglutande tak med "öppning" (ej sarg) åt nedsidan hade man sluppit att det blir en sjö på taket innan avrinningen är klar och sedumet inte heller är mättat med vatten.

Dessutom har man en kort snutt terrassbjälklag utanför den vågiga väggen ovanpå souterrängvåningens inre del. Känns som en onödig risk.
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle vilja se hur det blanka taket blir på sommaren när solen skiner in, redan nu på vintern var det nästan bländande tycker jag.

Men jag gillar trädetaljerna inomhus och den svängda väggen med fönster
 
  • Gilla
Viktor_F
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
Det är ju bättre att använda detaljplane-byggrätt till huvudbyggnaden och sen försöka få till ett förråd som ett attefallshus (förutsatt att det går i den kulturmiljön).
Det är sant förstås, sådana möjligheter kanske finns.
 
DiscoDuck DiscoDuck skrev:
Elegant men ändå praktsik planlösning. (y) För ovanlighetens skull får man nästan säga.



Klar riskkonstruktion med platt tak med sarg. Det blir som en balja, och sedumtäcket är inte SÅ tjockt att det suger upp ett rejält skyfall. Genomföringarna för avvattningsrören är också en risk. Om det varit ett låglutande tak med "öppning" (ej sarg) åt nedsidan hade man sluppit att det blir en sjö på taket innan avrinningen är klar och sedumet inte heller är mättat med vatten.

Dessutom har man en kort snutt terrassbjälklag utanför den vågiga väggen ovanpå souterrängvåningens inre del. Känns som en onödig risk.
Fast taksarg är väl i sig ingen riskkonstruktion rent försäkringsmässigt. Jag har hört (inte orkat kolla upp) att Tätskiktsgarantier anser att avvattning genom taksarg är en riskkonstruktion, varför vi avstått det i nått projekt. Men sarg på tre sidor och öppet i fallriktningen samt tak med invändig avvattning och sarg är väl inte rent försäkringsmässigt riskkonstruktioner?

Men ja, man hade ju kunnat skippa sarg mot den böljande fasaden och haft mer traditionell avrinning där. Rastret/pergolan hade ju skymt det så att det nästan sett likadant ut.
 
  • Gilla
DiscoDuck
  • Laddar…
K
Men vad är ens poängen med ett sedumtak när man har ett platt tak, de kommer ju aldrig se växterna? Jag kan förstå det på ett lutande tak där man faktiskt ser växterna.
 
Jag tror att det växer till sig lite och tittar upp vid kanten?
Ljus, takträdgård med frodig, färgrik sedumväxtlighet vid kanten av en vit mur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
emmjo och 3 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
många av dagens hus man ser har inte garage längre jag sjäv skulle inte klara mig utan ett
Nja tror jag inte att en mäklare/trollkarl samt en inköpare av skönhetsprodukter skulle nyttja garaget till mer än förvaring.

I övrigt så gillade jag huset, fint att se på och inte så överarbetat att det inte går att bo
 
L Lutte skrev:
Nja tror jag inte att en mäklare/trollkarl samt en inköpare av skönhetsprodukter skulle nyttja garaget till mer än förvaring.

I övrigt så gillade jag huset, fint att se på och inte så överarbetat att det inte går att bo
vart skrev jag det?
 
Fint hus. Är det verkligen oljad ek på väggarna ?
 
Karrock
K Katthatt skrev:
Men vad är ens poängen med ett sedumtak när man har ett platt tak, de kommer ju aldrig se växterna? Jag kan förstå det på ett lutande tak där man faktiskt ser växterna.
Hon sa i programmet att det dämpar temperaturen på sommaren "som en våt handduk" och att det jämnar ut dagvattenflöden.
 
P PontusWi skrev:
Fint hus. Är det verkligen oljad ek på väggarna ?
Yes dock med pigment i. Dom sa i programmet att man dom gillade den naturliga looken på golvet men arkitekten stod på sig. Den snickaren som gjort det där skall vara stolt. Grymt snygg ytfinish
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Yes dock med pigment i. Dom sa i programmet att man dom gillade den naturliga looken på golvet men arkitekten stod på sig. Den snickaren som gjort det där skall vara stolt. Grymt snygg ytfinish
duktiga östatare
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.